سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"شیخ طادی"‌در برنامه "هفت":

هنرمند یک حوزه‌ی تشریفاتی نیست/ وظیفه‌ی دولت مردان در قبال فیلم سازان کاهش فاصله‌هاست

"پرویز شیخ طادی" در برنامه شب گذشته "هفت" گفت:‌وظیفه‌ی دولت مردان در قبال فیلم سازان کاهش فاصله‌ها و تامین سلامت روانی آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، "پرویز شیخ طادی" کارگردان سینما در خصوص اعتقادات قشر هنرمند نسبت به وقایع جامعه‌اش در برنامه "هفت" شب گذشته گفت: هیچ هنرمندی نیست که از وقایع جامعه‌اش متاثر نشود مخصوصا اتفاقات بزرگی که سرنوشت یک ملت را تغییر می دهد. همه‌ی هنرمندان به این دوران افتخار می‌کنند و این اعتقادات هیچ ربطی به سلیقه و گرایش‌های سیاسی آن ها ندارد.  جنگ فقط حمایت از سرزمین نبود؛ ما با جنگ پخته شدیم.
 
وی در خصوص این سوال که چرا سینمای ایران کمتر به موضوع‌های دفاع مقدس پرداخته، اظهار داشت: سینمای دفاع مقدس سینمای سختی است و همه کس نمی‌توانند در این زمینه فعالیت کنند؛ زمانی که خود ما در این زمینه اثری را تولید می‌کنیم، 8 سال زمان می‌برد تا بتوانیم خود را برای اثر بعدی آماده کنیم، البته مرز بندی‌های موجود هم منجر به عقب گرد فیلم سازان شده است؛ اگر امکانات بیشتری را در اختیار سازندگان این حوزه‌ها قرار دهند، حتما شاهد آثار منسجم تری در سینمای ایران خواهیم بود.
 
شیخ طادی در خصوص بخش‌های موجود در سینمای ایران تصریح کرد: اگر سینمای دفاع مقدس را یک گنجینه بدانیم، این سینما در دل یک سرزمین قرار گرفته که رکن اصلی آن سینمای اجتماعی است. این اجتماع است که مردم در آن پرورش پیدا می‌کنند و فرهنگ دفاع مقدس را می‌سازند.
 
وی در خصوص آثار هشدار دهنده و جریان ساز در سینمای دفاع مقدس بیان کرد: هنرمند باید از منابع درونی خود استفاده کند و از مخاطب خود جلوتر باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند جریان ساز باشد. آثاری چون "به نام پدر"، "موج مرده"، "بچه‌های آسمان" از جمله فیلم‌های هشدار دهنده و جریان سازی بودند که در ابتدا نسبت به ساخت و دیدگاه آن‌ها موضع گیری‌هایی شد اما در نهایت توانست مورد پسند مخاطبان واقع شود، چون این آثار به گونه‌ای تولید شده بودند که یک گام از مخاطب جلوتر و البته هشدار دهنده بودند.
 
وی در خصوص بروز برخی از شبه روشنفکری‌های فیلمسازان در کشور گفت: زمانی به دلیل یک سری از واحنمکشن‌ه و بی مهری‌هایی که صورت گرفت فیلمهای ضد جنگ تولید شد و کشورهای غربی با بها دادن به آن باعث شکل گیری یک سری جریانات شبه روشن فکری شدند تا نگاه‌ها را به سوی خودشان جلب کنند. این رفتارها انرژی بخش برای دولت و ملت ما نبودند و وظیفه‌ما در قبال چنین رفتارهایی کم کردن فاصله‌ه و تامین سلامت روانی فیلم سازان بود تا دیگر شاهد بروز چنین رفتارهایی در کشورمان نباشیم.
 
سینمای امروز ما سینمای شریفی است و اگر تریبون آزاد در خدمت هنرمندان قرار گیرد، فیلمی از فیلم‌های ساخته‌ شده‌ی امروز در سینما نمی‌بینیم.
 
وی گفت: از نقد نشدن نترسیم، اگر چنین فضایی ایجاد شود، رفته رفته تنش‌ها فروکش کرده و اتفاقات خوبی در عرصه‌ی هنر شکل می‌گیرد.
 
وی عنوان کرد: هنر یک حوزه‌ی تشریفاتی نیست، یک ابزار کاربردی استراتژیک در تمامی حوزه‌ةای کشور است و تا زمانی که مسئولان حضور هنرمندان را در گفتمان‌های مسائل کشوری و منطقه‌ای مزاحم بدانند، نمی‌توان انتظار پیشرفت در این حوزه را داشت.
 
وی خاطرنشان کرد: شکل گیری گفتمان‌ها و تریبون آزاد خط بطلانی بر روی تمامی مسائل روز دنیا خواهد بود و دولت مردان نسبت به سود و زیان و بازگشت سرمایه از طریق ظرفیت‌های هنرمندان آگاهی درستی پیدا خواهند کرد.
 
انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.