سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در واکنش به اظهارات بان‌کی‌مون مطرح شد

آصفری:چرا بان‌کی‌مون برای اعدام قاچاقچیان مواد مخدر دلسوزی می‌کند؟/نماینده کلیمیان در مجلس:تمامی حقوق اقلیت‌ها در چارچوب قانون اساسی رعایت می‌شود/جوکار:گزارش "بان کی مون" هیچ گونه ارزش حقوقی ندارد

نمایندگان ملت در واکنش به اظهارات ضدایرانی دبیر کل سازمان ملل، این ادعاها را دارای ارزش حقوقی ندانسته و از نقض حقوق بشر از سوی غرب و آمریکا نیز انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، "بان کی‌مون" دبیر کل سازمان ملل در گزارش سالانه خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد که در این گزارش دولت دکتر روحانی را  به خلف وعده در زمینه حقوق بشر متهم کرده است و نسخه‌ای از این گزارش را در اختیار رویترز قرار داده است.

در این گزارش ادعا شده است: "رئیس جمهور ایران متعهد شده است محدودیت‌ها در زمینه آزادی بیان را کاهش دهد و امنیت مطبوعات را تضمین کند اما متاسفانه این وعده‌ها منجر به هیچ پیشرفت قابل توجهی در این زمینه‌ها نشده است و محدودیت‌ها در زمینه آزادی بیان همچنان ادامه دارد و بخش‌های زیادی از زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است."

بان کی مون در گزارش خود ادعا کرد: با این حال گفته می‌شود تبعیض علیه اقلیت‌های قومی هم به لحاظ قانونی و هم در عمل همچنان ادامه دارد. اعضای فرقه بهائیت همچنان از دسترسی به آموزش عالی و شغل دولتی محرومند و شاهد ادامه دخالت دولت در اشتغال آنها در بخش خصوصی هستند.

بان کی مون در گزارش خود همچنین از اینکه چنین وعده‌هایی هنوز عملی نشده و دستگاه قضایی دستور مسدود شدن بسیاری از رسانه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اینترنتی را صادر کرده است، ابراز تاسف کرد.

در این راستا، نمایندگان ملت به این اظهارات بی‌اساس دبیر کل سازمان ملل واکنش نشان داده و مباحث را مطرح کردند که متن کامل مصاحبه‌ با این نمایندگان در گزارش زیر گنجانده شده است.


**گزارش "بان کی مون" هیچ گونه ارزش حقوقی ندارد/ ایران در مبارزه با قاچاق "مواد مخدر" برای جهانیان ایثارگری می‌کند

"محمد‌صالح جوکار" نماینده مردم یزد و صدوق در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در واکنش به گزارش سالانه "بان‌کی‌مون"دبیر کل سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران، گفت: متاسفانه امروزه  سازمان ملل بازیچه دست قدرت‌های بزرگ شده‌ است.
 
وی با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اظهار داشت: در این حملات ما همواره شاهد بودیم که بسیاری از مردم بی‌دفاع، زنان و کودکان غزه کشته شدند ولی متاسفانه بان‌کی مون مسائل حقوق بشر را فراموش کرد و به نفع رژیم صهیونیستی اشک تمساح ریخت.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که این اقدامات از سوی مجامع بین‌المللی کاملا شفاف و روشن است، گفت: امروزه این مجامع و مخصوصا اشخاصی که در راس امور این مجامع قرار دارند، در پی اشاعه سیاست‌های آمریکا هستند و اگر خلاف آن عمل کنند قطعا در دور بعدی انتخاب نخواهند شد و  این افراد فقط به علت موقعیت خودشان چینین رفتار می‌کنند.

جوکار با اشاره به نزدیک بودن برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تاکید کرد: این گونه اقدامات قطعا به منزله فشار بر ایران است، چرا که در این نشست رئیس‌جمهور آمریکا قرار است به سخنرانی بپردازد و  رئیس جمهور کشورمان نیز قرار است در این مجمع حضور داشته باشد.

جوکار با تاکید براینکه گزارش ارائه شده از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد هیچ گونه ارزش حقوقی ندارد، اظهار داشت: این گزارش یک طرفانه و یک سویه تدوین شده و یک سویه بودن این گزارش درباره اعدام قاچاقچیان مواد مخدر کاملا مشخص است.
 
این نماینده مجلس افزود: به طور کامل مشخص است که امروزه ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر است و همواره در پی مقابله با قاچاقچیان بین‌المللی است، آن‌ها می‌خواهند که ما ترانزیت مواد مخدر را آزاد بگذاریم که البته خود اروپایی‌ها به شدت در این امر آسیب‌پذیر هستند و اکنون باید از ایران حمایت نیز بکنند تا جهان از آسیب‌های این مواد خانمان سوز در امان باشد.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: امروزه ما بیش‌ترین شهید را در راه مبارزه با مواد مخدر در ترانزیت کشور داده‌ایم و در واقع ایران در این مسیر برای جهانیان ایثارگری می‌کند و بیش‌ترین نیروهای خوب خود را در این راه از دست داده است، اما به جای سپاسگزاری از این اقدامات مثبت در این گزارش به گونه‌ای عمل می‌شود که قاچاقچیان بتوانند با اقداماتشان زندگی انسان‌های بی‌شماری را به تباهی بکشانند و در حمایت از آنان بیانیه صادر می‌کنند.   
 
این نماینده مجلس با ابراز تاسف از حمایت بان‌کی مون از قاچاقچیان مواد مخدر، خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین این گونه گزارش در راستای خوش خدمتی اعضای سازمان ملل متحد برای کل جهان است.


**انتشار گزارش ضدایرانی "بان‌کی‌مون" در رسانه انگلیسی ضدیت با جمهوری اسلامی است/ حاکم بودن قانون جنگل در سازمان ملل**

"محمدعلی اسفنانی" نماینده مردم فریدون شهر، فریدون و چادگان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، درباره اظهارات بان‌کی‌مون که در گزارش سالانه‌اش دولت روحانی را به خلف وعده در زمینه حقوق بشر متهم کرده است، گفت: بان‌کی مون در زمان جنگ رژیم صهیونیستی و غزه  که رژیم جعلی کودک‌کش به طور وحشیانه دست به کشتار زنان و کودکان مظلوم غزه زده بود، با دفاع از این رژیم غاصب، آن کشتار وحشیانه را دفاع از خود دانست.
 
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: از فردی که ریاست سازمان ملل متحد را برعهده دارد و تحت تاثیر فضای آلوده و قانون حاکم بر جنگل این سازمان قرار گرفته، طبیعی است چنین سخنانی شنیده شود و چیزی جز این رفتار انتظار نمی‌رود.  
 
وی با اشاره به اینکه با نگاهی به اتفاقات امروز دنیا از بان‌کی مون به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد انتظار می‌رود علیه هر اجحافی که بر حقوق بشر می‌شود عکس‌العملی نشان دهد، اظهار داشت: می‌بینیم که تاکنون در قبال بسیاری از جنایت‌هایی که در عراق، سوریه، بحرین، یمن و عربستان از سوی دولت‌هایشان بر مردم به خصوص شیعیان انجام شده، هیچ‌گونه اقدام و  موضع‌گیری خاصی حتی به اندازه یک ابراز تاسف از سوی بان‌کی مون صورت نگرفته است.
 
نماینده مردم فریدون شهر، فریدون و چادگان در ادامه افزود: رئیس سازمان ملل متحد در قبال مسائل سوریه هیچ واکنشی نسبت به تروریست‌ها از خود نشان نداده است حتی در جلسات آن‌ها شرکت کرده و از این تروریست‌ها نیز حمایت می‌کند.  
 
اسفنانی با تاکید براینکه انتشار این گزارش ضد ایرانی در یک رسانه انگلیسی چیزی جز ضدیت با نظام جمهوری اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: تاکنون سابقه نداشته که رئیس سازمان ملل متحد بخواهد گزارشی را این‌طور منتشر کند و معمولا افراد دست نشانده‌ای مانند احمد شهید این کارها را انجام می‌دهند اما حالا یک ساختارشکنی انجام شده و به جای آن‌ که این گزارش در یک مرجع رسمی و بین‌المللی منتشر شود از سوی رسانه رویترز منتشر شده تا دشمنی خود را هرچه آشکارتر، نمایان کنند.  



**چرا بان‌کی‌مون برای اعدام قاچاقچیان مواد مخدر دلسوزی می‌کند؟/ ایران مبارزه با مواد مخدر را افتخاری برای خود می‌داند**

"محمدحسن آصفری" نماینده اراک و کمیجان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به گزارش سالانه "بان‌کی‌مون" دبیر کل سازمان ملل و متهم کردن دکتر روحانی به خلف وعده در زمینه حقوق بشر، گفت: در جمهوری اسلامی ایران حقوق اقلیت‌های دینی به طور دقیق در قانون اساسی ما مطرح شده است.

وی با بیان اینکه حقوق اقلیت‌های دینی همچون سایر شهروندان ایرانی است، افزود: هیچ منعی برای فعالیت‌ها و اقدامات اقلیت‌ها در ایران وجود ندارد و می‌توانند فعالیت‌های گوناگونی در جامعه داشته باشند، آن‌ها مسئولیت‌های مختلفی را در بخش خصوصی و دولتی داشته و از تمامی حقوق برخوردارند، لذا بهتر است که آقای بان‌کی‌مون به جای پرداختن به موضوعاتی که نخ نما شده و هیچ جایگاهی در جمهوری اسلامی ایران ندارد، اظهار نظر نکند.
 
آصفری تاکید کرد: چرا "بان‌کی‌مون" به اتفاقات و جنایاتی که امروز در جهان در حال وقوع است، توجهی نمی‌کند، این بی‌توجهی را می‌توانیم در برخورد با سیاه پوستان تنها به دلیل رنگ پوستشان و نه به خاطر دین و مذهب، جنایات میانمار، آفریقای جنوبی و سایر کشورها و همچنین در رابطه با عربستان سعودی که هیچ کس غیر از طایفه وهابیت حق گرفتن پست و مقام را ندارد، مشاهده کنیم.  
 
عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: بنده معتقدم این اظهارات دبیر کل سازمان ملل، همان سناریویی است که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند و متاسفانه این گونه موضع‌گیری‌های جانبدارانه جایگاه سازمان ملل را که به عنوان نهاد سیاست‌گذاری است را زیر سوال می‌برد، لذا بهتر است به ایران بیاید و از نزدیک شاهد زندگی اقلیت‌های دینی، جایگاه آن‌ها و اختیارات و مسئولیت‌های آنها در ایران باشد که هیچ کوتاهی از سوی ایران مطرح نیست.
 
وی افزود: جریان بهائیت به دنبال صدمه زدن به ریشه، اصول و ارکان دینی ما و ترویج افکار التقاطی هستند، اما ما اجازه ترویج فرهنگ ضد دینی آن‌ها را در جامعه‌مان نمی‌دهیم و این را به صراحت اعلام می‌کنیم.  
 
نماینده مردم کمیجان تصریح کرد: امروز قاچاق مواد مخدر به عنوان آسیب خانمان‌سوز برای همه جوامع بشری مهم است، تولید مواد مخدر صنعتی یک تهدید جدی بعد از جنگ بوده چرا که بیشترین تلفات را دارد، بنابراین نمی‌شود از این موضوع به سادگی گذشت، در جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به کسانی که اقدام به تهیه، تولید و توزیع مواد مخدر می‌کنند بنا به قانون جرایم سنگینی در نظر گرفته شده و برایمان مهم نیست که سازمان ملل نسبت به این که چرا با یک قاچاقچی مواد مخدری که صدها هزار کیلو مواد مخدر را در جامعه توزیع می‌کند، اعتراضی داشته باشد.  
 
وی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران مبارزه با مواد مخدر را یک افتخار برای خود می‌داند ادامه داد: چرا آقای بان‌کی‌مون نسبت به شهادت 4 هزار جوان که در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند، موضع گیری نمی‌کند، اما نسبت به قاچاقچیان مواد مخدری که جوانان ما را به شهادت می‌رسانند دلسوزی می‌کند؟ این مواضع بان‌کی مون با ساختار و وظایف سازمان ملل در تضاد است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه امروز سازمان ملل سیاست‌های آمریکایی‌ها را دنبال می‌کند و مواضعی نیز که دبیر سازمان مل مطرح می‌کنند، در این راستا است.


**تمامی حقوق اقلیت‌ها در چارچوب قانون اساسی رعایت می‌شود/ تنزل جایگاه "با‌ن‌کی‌مون" با ارائه گزارش‌های بی‌اساس**

"سیامک مره‌صدق" نماینده کلیمیان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، درباره اظهارات "بان‌کی‌مون" که در گزارش سالانه‌اش دولت روحانی را به خلف وعده در زمینه حقوق بشر متهم کرده است، بیان داشت: بان‌کی‌مون جایگاه خود را از دبیر کلی سازمان ملل متحد به سخنگویی ناتو به ویژه وزارت امور خارجه آمریکا تقلیل داده است.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: این برخورد بان‌کی‌مون بیانگر آن است که اطلاعات نادرست به دستش می‌رسد و یا اینکه قضاوت دبیر کل سازمان ملل متحد برمبنای درستی صورت نمی‌گیرد که این امر باعث می‌شود دیگر حتی ارزشی برای سخنان وی قائل نشویم.
 
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ایران بدون شک دمکرات‌ترین کشور در خاورمیانه است، افزود:‌ با معیارهای دمکراتیک لیبرال غربی هم هیچ کشوری در منطقه به اندازه ایران، مردمش از آزادی بیان و انتخاب برخوردار نیستند.  
 
وی با بیان اینکه من به عنوان نماینده یک اقلیت دینی اعلام می‌کنم که در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق ما رعایت شده و مشکل خاصی در این رابطه نداشته‌ایم، گفت: اگر هم مسائل کوچکی وجود داشته باشد در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران و با رهنمودهای مقام معظم رهبری به راحتی قابل حل است و هیچ وقت اجازه نخواهیم داد که این مسائل مورد سوءاستفاده دشمنان منافع جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

مره‌صدق اظهار داشت:‌ همان‌طور که در چند ماهه اخیر هم با طرح برخی مسائل خود به نتایج بسیار خوب و مورد توجهی نیز رسیده‌ایم و هیچ نیازی به دخالت‌های بیگانگان نداریم، مسائلی که اقلیت‌های دینی در ایران داشته باشند موضوعی درون خانوادگی است.
 
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی دشمنان جمهوری اسلامی ایران را دشمن ایرانیان موحد غیرمسلمان نیز دانست و خاطرنشان کرد: جای تشکر دارد که در همین یک سالی که از آغاز دولت یازدهم گذشته است ما توانستیم برخی از مسائل اقلیت‌های دینی را که در حیطه اختیارات قوه‌ مجریه بود را حل کنیم.


**سازمان ملل مجاز به جرم‌انگاری در زمینه نقض حقوق بشر نیست/ گزارش بان‌کی‌مون صرفا جنبه سیاسی دارد**

"یداله عسگری" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران در واکنش به گزارش سالانه‌ بان‌کی‌مون درباره نقض حقوق بشر در ایران، گفت: متاسفانه تلقی غرب از حقوق بشر حتی با آنچه که در اعلامیه جهانی حقوق‌ بشر وجود دارد، متفاوت است، به طوری که آن‌ها ارزش‌ها و منافع مورد نظر خود را تحت عنوان حقوق‌ بشر می‌شناسند و به استناد آن جهان را مدیریت می‌کنند.   
 
وی ادامه داد: جهان‌شمولی اعلامیه حقوق‌ بشر، هرگز به معنای آزادی مطلق نیست، بلکه محدودیت‌های مربوط به حقوق جامعه و حقوق الهی در آن لحاظ شده است و لذا مصادیقی از جمله مسدود شدن برخی رسانه‌های اجتماعی و یا اعدام مجرمان مواد مخدر و... که در گزارش سالانه بان‌کی‌مون به آن اشاره شده، به لحاظ حقوقی از جایگاهی برخوردار نیست، چرا که این مسائل مربوط به قانون داخلی کشورها است.   
 
عسگری افزود: تهیه گزارش‌هایی درباره نقض حقوق بشر در ایران به منظور تشویش افکار عمومی و سیاه‌نمایی برای افرادی است که با جامعه ایران آشنا نیستند و  اقدام غرب در راستای هر چه بسته و غیر دموکراتیک نشان دادن ایران است.
 
وی تصریح کرد: فیلتر کردن سایت‌های غیر اخلاقی و فاقد مجوز در هر کشور مبتنی بر قوانین داخلی صورت می‌گیرد و هیچ‌کدام از ارکان سازمان ملل در تنظیم مسائل حقوقی و جرم‌انگاری در این زمینه مجاز به دخالت نیستند و این در حالیست که مطابق قانون این اختیار به هیئت نظارت بر مطبوعات داده شده است.   
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: هیچ نظام حقوقی در جهان، کنترل سایت‌های اینترنتی را مبتنی بر سلب آزادی نمی‌داند، بنابراین آنچه که در این گزارش مطرح شده، صرفا جنبه سیاسی دارد و به لحاظ حقوقی از جایگاهی برخوردار نیست.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۰۷:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۳۹۳
همه این گزارشات چیزی از عظمت ایران کم نخواهد کرد. این آقا چشم خودش رو روی جنایات آمریکا - رژیم صهیونستی و کشورهای غربی بسته. خوب یه بچه هم می تونه بفهمه که این گزارش رو کی دیکته کرده به ایشون برای جامعه بین الملل واقعا متاسفم.
امیر
۱۶:۰۱ ۲۲ شهريور ۱۳۹۳
بان کی مون غلط کرد با این گزارشش
مهدی
۱۵:۱۸ ۲۲ شهريور ۱۳۹۳
از بان کی مون غلام حلقه به گوش آمریکا جزاین بود جای تعجب داشت