سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد

راه اندازی "آژانس پرستاری" تا 2 هفته آینده/ پای دانشجویان به "طرح تحول سلامت" باز شد

میرزابیگی با بیان اینکه ما در کلیه مراکز درمانی کشور با کمبود پرستار مواجه هستیم و اجرای طرح تحول سلامت این مشکل ما را دو چندان می‌کند، گفت: برای رفع کمبود پرستار اقدام به راه اندازی آژانس پرستاری و استفاده از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی پرستاری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،  میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت امروز ۱۷ اردیبهشت ماه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برنامه طرح تحول سلامت ما در حوزه پرستاری چهار هدف نیرو، خدمات نرم افزاری، یک شکل شدن لباس پرستاری و نظام پرداخت را دنبال می‌کنیم، گفت: در کل ما در کشور با کمبود نیروی پرستاری مواجه بودیم و هستیم و از طرف دیگر هم با اجرای طرح تحول سلامت مشکل کمبود پرستار نیز دو چندان می‌شد که برای این مشکل از دو مسیر وارد شدیم، اولین مسیر راه اندازی آژانس پرستاری به صورت غیر دولتی است در واقع پرستارانی که می‌خواهند به صورت پاره وقت کار کنند توسط این آژانس می‌توانند به مراکز درمانی معرفی شدند و از آنها خرید خدمت شود. 

وی افزود: استفاده از دانشجویان کار‌شناسی ترم ۶ به بعد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دومین مسیر برای رفع کمبود پرستار است، به طوریکه از این افراد به صورت داوطلبانه و با دستمزد مناسب می‌توانیم در مراکز درمانی استفاده کنیم البته دانشجویان مقطع کار‌شناسی در حال تحصیل فقط در بخشهای عمومی و دانشجویان کار‌شناسی ارشد و دکتری در بخش‌های تخصصی مشغول به کار خواهند شد. 

میرزابیگی با بیان اینکه به کارگیری این افراد از این دو مسیر به معنای استخدام پرستار نیست عنوان کرد: طبق آماری که از کل دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی و غیر دولتی گرفته‌ایم نزدیک به ۳۲ هزار واجدالشرایط در کشور داریم که پیش بینی نیاز ما برای طرح تحول سلامت بین ۲۰ تا ۲۲ هزار نفر است که این افراد می‌توانند وارد این زنجیره شوند. 

وی تصریح کرد: این طرح تا دو هفته آینده آغاز می‌شود و پرستاران دانشجو می‌توانند برای شرکت در این طرح از طریق دانشکده‌های پرستاری اقدام کنند. 

وی به بحث نرم افزاری اشاره و گفت: در حال حاضر خدمات پرستاری به صورت سنتی بر روی کاغذ انجام می‌شود و این خدمات به صورت یک جزیره پراکنده است، بنابراین در قالب این طرح در نظر داریم که کلیه خدمات پرستاری را نرم افزاری کنیم و خدمات آنها را به صورت استاندارد سازی ایده آل در آوریم. 

معاون پرستاری در ادامه به یک شکل شدن لباس پرستاری در کلیه بخش‌های دولتی و خصوصی اشاره و افزود: ما در طی طرح تحول سلامت در حال حاضر در مرحله تولید یک الگوی لباس پرستاری هستیم که امیدواریم تا اول مهر ماه بتوانیم این الگو را اجرایی کنیم در واقع بعد از ابلاغ یک الگوی مشخص این الگو به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود تا هر دانشگاه متناسب با آن الگو پیش رود. 

وی در پایان به بحث نظام پرداخت پرستاران تاکید و اظهار داشت: ما باید طبق طرح تحول سلامت کل تیم نظام سلامت را به سمتی سوق دهیم که انگیزه کافی برای ارائه خدمت داشته باشند که یکی از این مواردی که می‌تواند انگیزه کافی را در این افراد ایجاد کند، نظام پرداخت است که وزیر بهداشت نیز براین موضوع تاکید دارد، بنابراین ما در حال حاضر در حال کار‌شناسی روی این موضوع هستیم اما باید توجه داشت که این موضوع زمان بر است. 

 افزایش ۴۵ درصدی حقوق پرستاران کذب است
معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مشاور وزیر در امور مامایی در روز جهانی ماما از جدایی دانشکده پرستاری از مامایی خبر داده بود و نظر شما در این خصوص چیست، با دادن پاسخ بی‌ربط گفت: من آدم سیاسی نیستم و خودم را وارد این مسائل نمی‌کنم. 

وی در پاسخ به این سوال که با آغاز طرح تحول سلامت اعتبارات حوزهٔ سلامت دو چندان شده و آیا این افزایش در افزایش حقوق پرستاران نقش دارد، عنوان کرد: اختصاص اعتبارات لازم به این طرح به این معنا نیست که حقوق تیم سلامت افزایش پیدا می‌کند، بلکه این افزایش باید صرف کاهش پرداخت از جیب مردم و ارائه خدمات با کیفیت‌تر شود. 

میرزابیگی در ادامه در پاسخ به این سوال که در طی هفتهٔ اخیر اخباری مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی حقوق پرستاران علاوه بر افزایش ۲۰ درصد سالیانه اضافه شده آیا صحت دارد، خاطرنشان کرد: پرستاران مثل دیگر گروه پیراپزشکان مشمول ۲۰ درصد افزایش حقوق سالانه شده‌اند و هیچ نوع افزایش دیگری برای آن‌ها مطرح نیست. 

تدوین سند عرضه و تقاضا برای پرستاران
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از تهیه سندی به نام عرضه و تقاضا برای تمام پرستاران خبر داد و افزود: این سند مشخص می‌کند که نیاز کشور به پرستار چقدر است یا چقدر سالانه از حوزهٔ پرستاری در مراکز درمانی به علت بازنشتگی و ترک خدمات خارج شوند، چقدر وارد حوزهٔ کاری پرستاری می‌شوند و درحال حاضر در حال کلید زدن این سند هستیم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نامه‌ای به معاونت توسعهٔ ریاست جمهوری مبنی بر اینکه به ازای هر خروجی پرستار در مرکز درمانی به منظور مرخصی زایمان باید بلافاصله یک پرستار به صورت قراردادی برای ۹ ماه جایگزین شود، عنوان کرد: نامهٔ هم برای پیگیری هرچه‌ سریع‌تر پرستاران ترک خدمت، بازنشسته آماده شده که تا اول خرداد ماه به معاونت توسعهٔ ریاست جمهوری ارسال می‌شود تا مرکز درمانی با کاهش نیرو مواجه نشوند. 

 افزایش ۳۵ درصدی مراجعهٔ مردم به مراکز درمانی با آغاز طرح تحول سلامت
میرزابیگی با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: طی امروز و دیروز که بازدیدی از چند بیمارستان‌ داشتیم، شاهد افزایش ۳۵ درصدی مراجعهٔ مردم به بیمارستان‌ها بودیم که این امر می‌طلبد پرستاران بسیار صبورانه و با توان بیشتر از گذشته در اجرای هرچه بهتر این طرح همکاری کنند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی یک پروژه در حوزهٔ پرستاری اشاره و افزود: ‌در برخی از کشورهای پیشرفته بیماران پروندهٔ مراقبت پرستاری دارند و تشخیص پرستاری در آن عنوان می‌شود و پروتکل پرستاری را اجرا می‌کنند اما ما در ایران به صورت سامان یافته این موضوع را نداریم، بنابراین در طی طرح تحول سلامت یک برگه به نام برگهٔ پرستاری به پروند‌هٔ بیمار اضافه می‌شود که در آن پرستاری بیمار در سه شیفت کاری مشخص می‌شود. در واقع با این اقدام بیمار در بدو ورود به بیمارستان که قبلا بستری و سابقهٔ درمانی داشته، می‌داند که چه فردی پرستار او است و از طرف دیگر پرستار با‌ شناختی که از قبل در مورد بیمارش دارد، می‌تواند بهتر به بیمارش سرویس دهد. 

معاون پرستاری با اشاره به اینکه درحال حاضر استاندارد حداقلی یک و نیم نفر به ازای هر تخت بیمارستان پرستار داریم، اظهار داشت: ما باید تا پایان سال این مقدار را به 1.25 نفر به ازای هر تخت بیمارستانی برسانیم.
طبق آمار در منطق مختلف کشور این رقم از 0.4 تا 1.5 متفاوت است. بنابراین در راستای این طرح علاوه بر اصلاح میزان استاندارد نفر به ازای هر تخت بیمارستانی که پرستار باید وجود داشته باشد، به ازای هر سه پرستار نیز یک کمک بهیار باید وجود داشته باشد. همچنین پرستارهای اتاق عمل و هوش بری باید پروتکل مخصوص به خود داشته باشند. 




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.