سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اندیشکده شورای آتلانتیک:

ایران قطعه گمشده پازل حل بحران سوریه است

اندیشکده "شورای آتلانتیک" نوشت ایران و عربستان قطعه گمشده پازل حل بحران سوریه هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، اندیشکده "شورای آتلانتیک" امروز در مقاله ای در پایگاه اینترنتی خود نوشت: زمانی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در مونیخ با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار کرد، مخالفت سوریه را با ارسال کمک های انسان دوستانه به شهر حمص و منتقل نکردن تسلیحات شیمیایی این کشور بر طبق برنامه را مطرح کرد. بر اساس ادعای وزارت امور خارجه آمریکا، ظریف در این دیدار به کری گفت اختیار گفتگو پیرامون مسئله سوریه را ندارد.

این اندیشکده ادامه داد: بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، ایران را برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرد اما پس از آن که دولت ایران از اعلام موافقت خود با برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت به عنوان بخشی از راه حل سیاسی برای جنگ سوریه خودداری کرد، این دعوت پس گرفته شد. بان کی مون این اقدام را تحت فشار آمریکا انجام داد. آمریکا تاکید داشت کشورهای شرکت کننده در کنفرانس "ژنو دو" باید اصول کنفرانس "ژنو یک" را بپذیرند. اما نمایندگان دولت اسد نیز که در کنفرانس ژنو دو شرکت کردند تاکید کردند که اسد از قدرت کنار نمی رود. به علاوه، موضع آمریکا که برای ایران در شرکت در مذاکرات سوریه پیش شرط تعیین کرده بود با تمایل دولت باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور برای مذاکره هسته ای با ایران در تضاد است. 

نویسنده این مقاله نوشت سوال این است که اگر آمریکا می خواهد ایران از نفوذ قابل توجه خود بر دولت اسد استفاده کند، چرا شرایطی برای این کشور در پیوستن به این مذاکرات وضع می کند؟
پاسخ این سوال این است که ظاهرا دولت اوباما نگران است دوستان قدیمی خود در منطقه به خصوص عربستان را از خود دلخور کند. آمریکا در مورد آن که قدرت های عرب از متمایل شدن واشنگتن به ایران چه برداشتی می‌کنند حالت دفاعی به خود گرفته است. برای مقامات آمریکایی دشوار شده است که بگویند این توافقنامه موقت هسته ای با ایران که سال گذشته حاصل شد و توافق جامعی که قرار است ظرف شش ماه در مورد آن مذاکره شود از هر گونه مصالحه گسترده تر با جمهوری اسلامی جدا است. واشنگتن ادعا می کند در مورد سوریه و دیگر مسائل منطقه ای طرف عربستان، کویت و امارات است. اما بی میلی آمریکا در حمله نظامی به سوریه در سال گذشته، تردیدی در مورد سیاست های آمریکا در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ایجاد کرده است.

اندیشکده "شورای آتلانتیک" نوشت جنگ سوریه تنش های فرقه ای را تشدید کرده است و اهمیت نقش ایرانی‌ها و سعودی‌ها را در حل این بحران کاملا نشان می‌دهد. بدون حضور این دو کشور در پای میز مذاکرات صلح سوریه، حتی تصور آتش بسی موقت در سوریه دشوار است چه به رسد به این که بتوان راه حلی سیاسی و پایدارتری را برای این جنگ متصور شد.

"آن پترسون"، معاون جدید وزیر امور خارجه آمریکا درامورخاورمیانه گفت دیپلماسی ایرانی-سعودی قطعه گمشده تلاش ها برای حل بحران سوریه است. ماه آینده که باراک اوباما قرار است به عربستان سفر کند، احتمالا از ملک عبدالله، پادشاه این کشور سوال می کند که چرا سعودی‌ها برای صحبت در مورد سوریه با ایرانی ها تا این اندازه بی تمایل هستند.

جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا هفته گذشته گفت قدرت اسد نسبت به یک سال پیش بیشتر شده و ممکن است این جنگ تا زمان نامحدودی ادامه پیدا کند و به بن بستی دائمی برسد زیرا هیچ یک از طرفین نمی تواند بر دیگری چیره شود. در چنین وضع دشواری، دولت اوباما برای توقف این جنگ،‌ باید قدرت های خارجی را برای همکاری با یکدیگر در این زمینه تشویق کند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.