"جوفي جوزف" در مقاله اي در سايت شوراي آتلانتيک با عنوان "تنش زدايي هسته اي با ايران، آنچه که ممکن است توافق هسته اي را با ايران پيش از آنکه اجرايي شود مختل کند" به بررسي چالشهاي پيش روي توافق هسته اي ايران با غرب پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "جوفي جوزف"مي نويسد تقريبا يک ماه از زماني که ايران و شش قدرت بزرگ جهان بر سر گامهايي براي رفع نگرانيهاي جامعه بين المللي درباره برنامه هسته اي ايران و در مقابل کاهش برخي تحريم‌ها مي گذرد.

هفته گذشته ايران در اعتراض به تصميم برخي از قانونگذاران آمريکايي براي تصويب تحريم‌هاي جديد از گفتگوهاي فني در وين بيرون رفت و همين خود نشان مي دهد نبايد درباره اجراي مرحله اول اين توافق صد در صد مطمئن بود. ممکن است برخي از موانع غيرقابل پيش بيني روند اجراي اين توافق را مختل کند و در آن صورت ممکن است احتمال رسيدن به توافقي نهايي و جامع غيرممکن شود، توافقي که در نتيجه آن همه تحريمهاي مرتبط با مسئله هسته ايران برداشته خواهد شد. 

البته پيش بيني مي شود از سرگيري گفتگوهاي فني با هدف بررسي اين موانع و مقابله با کارشکني آنها باشد. در مرحله اول کاهش تحريم ها، تحريم‌هاي طلا و فلزات باارزش و مواد پتروشيمي و صادرات قطعات خودرو به ايران برداشته مي شود. 

اتحاديه اروپا مي تواند همه تحريم هايي را که عليه ايران وضع کرده است با راي جامع اعضاي خود لغو کند. در آمريکا نيز برخي تحريم ها مي تواند با حکم حکومتي رئيس جمهور برداشته شود. البته برخي از شرکتهاي بين المللي ممکن است به علت نگراني از برقراري دوباره تحريم هاي برداشته شد عليه ايران پس از گذشته دوره شش ماهه، فعلا تمايلي به کار در ايران نداشته باشند.
 
اين مسئله ممکن است باعث شود دولت ايران اعلام کند طرفهاي مذاکره کننده حسن نيت نداشته اند.

پنج به علاوه يک تاکيد دارد فقط زماني تحريمها را کم مي کند که عمل ايران به تعهدات هسته اي خود راستي آزمايي شود يعني ايران بايد غني سازي بيست درصدي اورانيوم را متوقف کند. البته ايران هم به علت اينکه نمي تواند به طور کامل به غربي‌ها اعتماد کند ممکن است در اجراي تعهدات خود اندکي ترديد داشته باشد زيرا ايران انتظار دارد غرب در عمل و با کاهش تحريم‌ها حسن نيت خود را ثابت کند. مشکل ديگر اين است که ممکن است دو طرف با اقدامات خود، روند اجراي توافق را مختل کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار