صدای آمریکا در گزارشی مدعی شد سال 2013 تغییرات عمده‌ای در سیاست خارجی ایران در دوران "رئیس‌جمهوری میانه‌رو" ایجاد شد که این تغییرات به توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی منجر شد، اما کارشناسان غربی مدعی‌اند که سال آینده میلادی سال آزمایش واقعی بودن این تغییرات است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری صدای آمریکا در گزارش خود با اشاره به این موضوع آورده است: کارشناسان معتقدند که آزمایش اصلی در این زمینه در سال آینده میلادی و زمانی که از ایران خواسته می‌شود تغییرات عمده و دائمی در سیاست خود ایجاد کند، باید انجام شود.

نویسنده مدعی شد: لحظه‌ای که توافق هسته‌ای ژنو که در ماه نوامبر ایجاد شد و بر اساس آن قرار شد ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد و در ازای آن تحریم‌ها علیه این کشور کاهش یابد، یک لحظه جالب توجه و عالی بود. به همین دلیل بود که مرد ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری این کشور به یک فرد میانه‌رو برای جایگزینی رییس‌جمهور قبلی رای دادند. اینگونه بود که سال آغاز تغییرات در سیاست خارجی ایران آغاز شد و این تمام آن چیزی بود که در توافق هسته‌ای ژنو به دست آمد.

ریچارد لبرون، دیپلمات بازنشسته آمریکایی که اکنون در شورای آتلانتیک فعالیت دارد، در این‌باره می‌گوید: من تفاوت اساسی و دراماتیک را در این زمینه می‌بینم، اما در عین حال نباید درباره چیزی که در حال رخ‌دادن است، ارزیابی بیش از اندازه داشته باشیم. به نظر من سال آینده میلادی یک سال مهم و کلیدی برای مشخص شدن این نکته خواهد بود که آیا تغییرات استراتژیک در سیاست خارجی ایران ایجاد شده است یا خیر. البته تاکنون اقدامات تاکتیکی از سوی ایران در این زمینه دیده شده است.

مارک فیتزپاتریک، عضو موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن نیز در این‌باره مدعی است: ماه‌های آتی تمرکز اصلی جامعه بین‌المللی بر روی گفتگو خواهد بود، نه سخن گفتن از جنگ. در واقع اگر این توافق حاصل نمی‌شد، برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت خود ادامه می‌داد، و آنگاه احتمال استفاده از گزینه نظامی در تابستان سال آینده بسیار بالا بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: سوال اینجاست که ایران تا چه حد محدودیت در برنامه هسته‌ای خود را خواهند پذیرفت/ آیا آنان تا آن زمانی که ایالات متحده انتظار دارد، این محدودیت را قبول می‌کنند تا در این‌باره احساس راحتی داشته باشند؟ این مسئله‌ای کلیدی است که در مذاکرات آینده مشخص خواهد شد.

در بخش پایانی این گزارش ادعا شده است: بسیاری از کارشناسان معتقدند که دستیابی به هدف مورد نظر در شش‌ماهه در نظر گرفته شده بسیار سخت خواهد بود. اما حتی پیشرفت تدریجی نیز می تواند نگرانی‌ها را کاهش دهد. در این راه بن‌بستی ایجاد شود، احتمال اینکه تنش‌ها بار دیگر و از نو تشدید شود، بسیار زیاد است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار