سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلوگیری از مرگ 2.5 میلیون نفر در روز با کاهش مصرف نمک

با کاهش مصرف نمک روزانه جان 2.5 میلیون نفر از مرگ نجات خواهند یافت.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛عبدالهی مدیر دفتر بهداشت و تغذیه معاونت بهداشت در نشست خبری هفته ملی بسیج همگانی تغذیه گفت: 24 درصد مردم بالای 20 سال و20درصد کودکان بالای 5 سال مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند.

وی گفت: چاقی و اضافه وزن زمینه بیماری‌های قلبی عروقی، مفصلی، دیابت نوع دو با مصرف بیش از اندازه قند و نمک و چربی است، که طبق آمار وزارت بهداشت، در حدود 39 درصد مردان و 49 درصد زنان 15 تا 64 ساله کشور دچار اضافه وزن هستند، که افزایش 57 درصدی اضافه وزن در آقایان و 70 درصدی در خانم‌ها در سنین 45 الی 65 سال بوده است.

وی اظهار داشت: از آن‌جایی که مشکل عمده کشور با فشار خون بالاست و حدود 59 درصد زنان و 36 درصد مردان در سنین 45 تا 65 سال فشار خون بالا دارند، که زمینه‌ای برای بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، قلبی  با مصرف نمک و تنقلات، ترشی، شور و… است.

وی همچنین اظهار داشت: غیر از مصرف نمک، فست‌فود ها و غذاهای آماده، کنسروی از میزان زیادی نمک و چربی غنی هستند که به افزایش کلسترول بد در بدن کمک می‌کند.

عبدالهی گفت: 30 درصد مردان، 36 درصد زنان در سنین 25 تا 64 سال کلسترول بد در بدنشان وجود دارد و به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.

کم نمک بودن عاملی  برای جلوگیری از سکته‌های مغزی


عبدالهی افزود: چربی‌ها در بدن امکان بروز سرطان سینه و سرطان رحم در زنان و سرطان روده و پروستات در مردان به علت تغذیه نامناسب است.

وی اظهار داشت: فست‌فود‌ها چربی زیادی دارند که علاوه بر این‌ها غذاهای سرخ کردنی، شیر و ماست پر چربی و… باعث چربی خون و کلسترول بالا در بدنم می‌شود.

وی اظهار داشت: مطالعات نشان می‌دهد اگر نمک به اندازه 6-5 گرم در روز باشند، امکان کاهش 24 درصدی سکته‌های مغزی و 18 درصدی عروق می‌شود و از مرگ 2.5 میلیون نفر در روز جلوگیری می‌شود.

عبدالهی در خصوص فعالیت‌هایشان در هفته ملی بسیج همگانی تغذیه افزود: اقدامات گسترده‌ای در سطح جامعه برای آموزش دانش آموزان و برگزاری جشنواره‌های غذایی سالم در سطح دانشگاه‌ها و مدارس به صورت مسابقات برای الگوی صحیح جهت ارتقای فرهنگ تغذیه صحیح صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نمک ، مرگ ، سرطان ، کلسترول ، چربی ، فست فود ، خون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.