سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همراه با پرواز سیمرغ امید؛/ 53

وفادارترین هنرپیشه به مسعود کیمیایی

"فرامرز قریبان" یکی از بازیگران پروپا قرص آثار "مسعود کیمیایی" در آثار سینمایی است.

به گزارش خبرنگار  حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ فرامرز قریبیان بازیگر سینمای ایران فعالیت سینمایی خود را با دستیار کارگردانی و ایفای نقش کوتاهی در فیلم "بیگانه بیا" ساخته مسعود کیمیایی در سال 1347 آغاز کرد. 


سپس به دلیل مسافرت به خارج از کشور چند سالی از سینما دور بود در سال 1351 بار دیگر در فیلمی از مسعود کیمیایی به نام "خاک" بازی کرد و بازی خوب و روانش در فیلم "گوزنها" در کنار بازی قدرتمند "بهروز وثوقی"، نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. 

پس از انقلاب و در دهه شصت در فیلم‌های بسیاری بازی کرد و موفق شد از جشنواره ششم فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در فیلم "ترن" دریافت کند. 

در سال 1365 طعم کارگردانی را هم با فیلم قابل قبول "جدال در تاسوکی" چشید.
 
در اوایل دهه هفتاد و در سال 1370 پس از 15 سال بار دیگر در "رد پای گرگ" فیلمی از مسعود کیمیایی بازی کرد و بازی ماندگاری را از خود به جا گذاشت. قریبیان پس از مدتها حضور در عرصه هنر در جشنواره یازدهم فیلم فجر توانست برای بازی در فیلم "بندر مه آلود" سیمرغ بلورین را نصیب خود کند.
 
قریبیان در سال 74 دومین فیلم خود را به نام "قانون" کارگردانی کرد که متأسفانه این فیلم نتوانست امتیازی برای او داشته باشد. اما وی توانایی‌های کارگردانی‌اش را در سال 78 با ساخت فیلم "چشم‌هایش" به همگان ثابت کرد فرامرز قریبیان سومین سیمرغ بلورین را در جشنواره هجدهم فیلم فجر را برای بازی در "مرد بارانی" بدست آورد. 

این هنرپیشه پس از آن در آثاری چون "رقص در غبار" و "شهر زیبا" اصغر فرهادی، "گزارش مریم" اسماعیل براری، "رویای خیس" پوران درخشنده، "رئیس" مسعود کیمیایی، "کارناوال مرگ" حبیب‌الله کاسه ساز، "فاصله" کامران قدکچیان، "باغ قرمز" امیر سمواتی، "آلزایمر"احمدرضا معتمدی و "بهشت اینجاست" حمیدرضا سلیمیان به ایفای نقش پرداخت و در سال 90 آخرین ساخته خود را با نام "گناهکاران" کارگردانی کرد که در جشنواره سی و یکم به اکران درآمد. 

انتهای پیام/  ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.