سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در آخرين کنفرانس خبري پيش از پايان سال 2013 در کاخ سفيد؛

اوباما: برگزیدن شیوه دیپلماتیک در قبال ایران برای اجتناب از مقابله نظامی ضروری است/ لزومی برای تحریم جدید علیه ایران دیده نمی‌شود

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبري خود در کاخ سفيد به مناسبت پایان سال 2013 میلادی در سخنانی بر برگزیدن شدن شیوه دیپلماتیک از سوی این کشور در قبال ایران تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا لحظاتی پیش در سخنانی اظهار داشت:برگزیدن شیوه دیپلماتیک در قبال ایران برای جلوگیری از مقابله نظامی ضروری است.

 رئیس جمهور آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت درباره ایران این احتمال وجود دارد تا برای مشکلی که بیش از یک دهه وجود داشته راه‌حلی پیدا شود.

اوباما در ادامه با ادعای اینکه هدف از گفت‌وگو با ایران این است که از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود افزود:با این وجود تمام گزینه‌ها در قبال این کشور روی میز است.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت:برای آمریکا مهم است آیا توافق با ایران امکان‌پذیر است یا نه.

وی با اشاره به اینکه "من در پی این هستم که به صورت دیپلماتیک ایران را از دستیابی به سلاح بازدارم افزود:فکر می‌کنم احساس کنگره امریکا هم همین است."

"باراک اوباما" ادامه داد:ایرانی‌ها شکی نداشته باشند که کنگره از وضع تحریم‌های جدید خوشحال می‌شود.

اوباما در بخش دیگری از نشست خبری خود به مناسبت پایان سال 2013 میلادی گفت:واشنگتن درباره مذاکرات جدی است و در پی این است که فضایی ایجاد کند که ایران رو به جلو حرکت کند.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد:تحریم‌ها برای آوردن کشورها به پای میز مذاکره طراحی شده‌اند و وقتی ایران به مذاکره آمده لزومی برای تحریم دیده نمی شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سال 2014 برای آمریکا سال شکوفایی خواهد بود افزود:ما در زمینه های مختلف به پیشرفت های زیادی دست یافتیم.

"باراک اوباما" همچنین از عزم این کشور برای خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان خبر داد.

رئيس جمهور آمريکا روز جمعه در پاسخ به پرسشهاي مطرح شده درباره فعاليتهاي جاسوسي گسترده آژانس امنيت ملي آمريکا اعلام کرد برخي کنترل ها بر اين فعاليتها لازم است، اما «ما نمي توانيم به صورت يکجانبه خود را خلع سلاح کنيم.»

اوباما طي کنفرانس خبري خود در کاخ سفيد در اين باره اعلام کرد وي چند هفته آينده را به بررسي پيشنهادهاي مطرح شده از سوي يک هيات مشاوره رياست جمهوري در خصوص نحوه کنترل فعاليتهاي آژانس امنيت ملي خواهد پرداخت.

اوباما در اين باره گفت اين امکان وجود دارد که برخي از اطلاعات مربوط به ارتباطات تلفني که توسط آژانسهاي اطلاعاتي جمع آوري شده اند، به جاي نگهداري توسط دولت آمريکا توسط شرکتهاي خصوصي نگهداري شوند تا بدين ترتيب اعتماد مردم آمريکا به اين برنامه ها دوباره برقرار شود.

اوباما در اين باره گفت «ما نمي توانيم به صورت يکجانبه خود را خلع سلاح کنيم»، اما فعاليتهاي جمع آوري اطلاعات مي تواند به صورت پالايش شده انجام شود تا بدين ترتيب مردم اعتماد بيشتري به حفظ حريم خصوصي خود پيدا کنند.

پرسش درباره جاسوسي دولت آمريکا از غير نظاميان و مقامات دولتهاي خارجي در ماه ژوئن و پس از آن آغاز شد که ادوارد اسنودن پيمانکار پيشين آژانس امنيت ملي آمريکا اسنادي را درباره جمع آوري گسترده اطلاعات تماسهاي تلفني و پست الکترونيک توسط اين آژانس منتشر کرد.

اوباما اذعان کرد اين افشاگري ها به «گفتگوهاي مهم و لازمي» درباره توازن ميان نيازهاي امنيتي و حريم خصوصي منتهي شده است. 
وي افزود: «اين بحث مهم و  لازم بوده است، اما اين موضوع نيز اهميت دارد که در خاطر داشته باشيم طرح اين مسائل، آسيبهاي غير ضروري را به توانايي هاي اطلاعاتي آمريکا و ديپلماسي اين کشور وارد کرده است.»
رئيس جمهور آمريکا در ادامه گفت اطلاعات افشا شده باعث شده است برخي کشورهايي که سوابق بدي در زمينه حقوق بشر، حفظ حريم خصوصي و آزادي بيان در مقايسه با آمريکا دارند، به خود اجازه دهند سياستهاي آمريکا را تقبيح کنند.
اوباما از پاسخ دادن درباره اينکه آيا براي پيگرد قانوني اسنودن به وي مصونيت خواهد داد يا نه خودداري کرد.

يکي از پيشنهادهاي مطرح شده از سوي هيات منتصب رئيس جمهور براي پيشنهاد اصلاحات در خصوص فعاليتهاي اطلاعاتي آمريکا، توقف جمع آوري اطلاعات انبوه سوابق تماسهاي تلفني موسوم به «متا ديتا» است.

وي در پاسخ به اينکه آيا اين پيشنهاد را اجرايي خواهد کرد يا نه گفت جمع آوري اين اطلاعات، توجيه دارد. وي افزود اين فرآيند مي توانست به صورتي متفاوت انجام شود و اينکه داشتن اين اطلاعات به صورت يکجا مي تواند پيگيري تماس تروريستها به آمريکا را ممکن کند و بدين ترتيب آژانس امنيت ملي مي تواند از تهديدها جلوگيري به عمل آورد.

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در آخرين کنفرانس خبري خود پيش از پايان سال دو هزار و سيزده اذعان کرد چنان شرايط سختي را در سال هاي رياست جمهوري خود تجربه کرد، که دست کم مي بايست پانزده بار مرده باشد.

رئيس جمهور آمريکا در اين کنفرانس خبري از تاييد اين که سال دو هزار و سيزده با توجه به ناکامي هايش در عرصه سياست خارجي و تحقيرشدنش براي تصويب برنامه اصلاحات بهداشتي و درماني خود، بدترين سال رياست جمهوري اش از سال دو هزار و نه تا کنون بوده است، خودداري کرد.

اوباما که کمي پيش از عزيمت به هاوايي براي گذراندن تعطيلات سال نو ميلادي در  اين کنفرانس خبري حاضر شده بود، اذعان کرد از ژانويه سال دو هزار و نه که وارد کاخ سفيد شد تا کنون فراز و نشيب هاي زيادي را پشت سر گذاشته است.

اوباما گفت:« من فکر مي کنم که در چند سال گذشته با چنان شرايط سختي روبرو شدم که مي بايست در همين اتاق پانزده بار مرده باشم.»

اوباما که در پايان سال 2012 براي دومين بار به رياست جمهوري آمريکا انتخاب شد، اکنون با کاهش شديد محبوبيت و اعتبار خود  در آمريکا روبرو شده و نتايج نظرسنجي ها حاکي از آن است که محبوبيت وي در حال حاضر به زير چهل درصد رسيده است. طبق نتايج اين نظرسنجي ها، اصلي ترين علت کاهش محبوبيت اوباما، ناتواني وي در تصويب اصلاحات مورد نظر در زمينه بيمه هاي درماني موسوم به « اوباماکر» است.

با اين حال رئيس جمهور آمريکا روز جمعه تلاش کرد تا خود را در اين زمينه مطمئن نشان دهد. وي تاکيد کرد:« اگر نظرسنجي ها معيار اندازه گيري براي شما هستند، بايد بگويم که آمار و ارقام مربوط به من در طول دوران رياست جمهوري ام پيوسته بالا و پائين رفته اند. اگر نتايج نظرسنجي ها براي من مهم بود، من در انتخابات رياست جمهوري حتي نامزد هم نمي شدم.»

رئيس جمهور آمريکا در عين حال اذعان کرد که پس از شکست تلاش هاي خود براي اصلاح قوانين مربوط به نگهداري و حمل سلاح گرم که يک سال پيش، پس از کشتار فاجعه بار نيوتاون مطرح کرد، به شدت سرخورده شد. در اين فاجعه که توسط يک جوان مسلح فاقد تعادل رواني صورت گرفت، بيست کودک و شش بزرگسال کشته شدند. اصلاحاتي که اوباما به منظور جلوگيري از تکرار چنين فجايعي در زمينه قوانين مربوط به نگهداري و حمل سلاح گرم ارائه کرد، با مخالفت سنا روبرو شد.

اوباما جمعه شب تاکيد کرد:« من اطمينان دارم که مخالفت با اتخاذ تدابيري به منظور محدود کردن نگهداري و حمل سلاح گرم، کاري اشتباه بود.»


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.