سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران:

واحد "نمكزدايي دهلران" با "ظرفيت توليد" 55 هزار بشكه در روز پيش راه اندازي شد

واحد جديد بهره برداري و نمكزدايي دهلران با ظرفيت فرآورش روزانه 55 هزار بشكه نفت در مجاورت واحد قديم دهلران در مرحله پيش راه اندازي قرار گرفت.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، به نقل از شركت ملي نفت، مهدي فكورمدير عامل شركت نفت مناطق مركزي ايران درباره اهداف اجرايي پروژه، گفت: اين واحد با هدف حذف نمك همراه نفت ميادين دهلران و دانان تا مقدار 25 گرم بر متر مكعب و رساندن مقدار آب هاي همراه در نفت خروجي به 0.1 درصد و كاهش مقدار H2S آن تا حداكثر ppm 15 وزني است.
 
مهدي فكور افزود: مقدار نفت توليدي براي ارسال به اين واحد نمكزدايي، روزانه 15 هزار بشكه از چاه هاي دانان و 40 هزار بشكه از چاه هاي ميدان دهلران پيش بيني شده است.

وي درباره فرآيند كاري اين واحد نمكزدايي اظهار كرد: نفت خام ميدان هاي دهلران و دانان پس از ورود به تفكيك گرهاي سه فازي به منظور جداسازي آب و گاز از فاز نفت با گذر از مبدل حرارتي گرم مي شوند و سپس به منظور حذف امولسيون هاي آب و نمك باقيمانده وارد دو مخزن نمك گير برقي( الكترواستاتيك) مي شود، بدين صورت كه پس از خروج از نمك گيرهاي برقي نفت خام بدون نمك و ناخالصي، با اعمال گرمايش مناسب و به كارگيري كوره حرارت مستقيم و سيستم HOT OIL و جوش آور (Reboiler) به برج عريان ساز وارد مي شود تا H2S موجود در آن تا مقدار ppm 15 وزني كاهش يابد و فشار بخار آن تثبيت شود.

فكور افزود: در مرحله بعد، نفت گوگرد زدايي شده پس از خنك شدن در كولر هوايي تحت شرايط و فشار تقريبي اتمسفر تثبيت شده و وارد مخزن ذخيره مي شود تا گازهاي احتمالي باقيمانده همراه نفت در اين مخزن جداسازي و نفت تثبيت شده آماده ارسال شود.

گفتني است، محصول اين كارخانه، نفت خام شيرين و نمكزدايي شده است كه پس از فشار افزايي توسط پمپ هاي انتقال وارد خط لوله 16 اينچ شده و جهت انتقال به سيستم صادرات به واحد چشمه خوش ارسال مي شود.

به گزارش NIOC، ميدان نفتي دهلران در حوزه فعاليت شركت بهره برداري نفت و گاز غرب از شركت هاي تابعه نفت مناطق مركزي ايران و در غرب كشور واقع شده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نفت ، ظرفیت ، تولید ، دهلران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.