سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يکي از بهترين مواد غذايي پرکالري براي "ديابتي ها"

افراد ديابتي همواره مي توانند با خوردن مواد غذايي پرکالري به سلامت هر چه بيشتر خود کمک کنند.

مسعود مظهری متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران افزود: دیابت وابسته به انسولین به "دیابت نوع یک" معروف است که در کودکی و نوجوانی فرد مبتلا می‌شود ساعات غذا خوردن این بیماران باید دقیق‌تر و منظم‌تر از بقیه باشد و چون این افراد چاق نیستند به میزان 10 درصد زیر نیازشان کالری در رژیم غذایی توسط پزشک قرار داده می‌شود و میزان "مواد نشاسته‌ای" با مقدار انسولین تزریق شده ارتباط مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: دیابت نوع دو از میانسالی به بعد فرد را درگیر می‌کند و با "افزایش وزن" و "چاقی" در ارتباط است. این گروه از بیماران نیازی به انسولین ندارند مگر این که در رعایت رژیم غذایی بی توجهی کرده باشند چنانچه برنامه غذایی درست و منظمی داشته باشند احتیاجی به تزریق انسولین پیدا نمی‌کنند.

مظهری خاطرنشان کرد: مبتلایان به دیابت نوع 2 باید وزن خود را به حد طبیعی برسانند و به برنامه غذایی کاهش وزن نیازمندند در بین مواد غذایی میزان مناسب قند و نشاسته (کربوهیدرات) ، چربی و پروتئین باید با احتیاط مصرف شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه حذف نان و برنج از رژیم غذایی کار نادرستي است اظهار داشت: بيماران مبتلا به ديابت بايد کربوهیدرات‌هاي تشکیل شده از قند و نشاسته را که شامل قند ساده مانند قند، شکر، مربا، عسل، شیرینی، شکلات و بستنی است به صورت خیلی محدود مصرف کنند اين بیماران می‌توانند بیشترین بخش کربوهیدرات را از نان، برنج و ماکارونی دریافت کنند.

وي با اشاره به اینکه دیابتی‌ها بايد روزانه 3 واحد میوه مصرف کنند گفت: مصرف میوه بستگی به وزن و فعالیت بیمار دیابتی دارد که با رعایت حد آن می‌توان 2 قاچ هندوانه یا خربزه در چارچوب رژیم غذایی استفاده کنند. مصرف سیب، پرتقال، گیلاس و گلابی برای دیابتی ضرری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مصرف چربی به نظر مهم نمی‌آید ولی نوع چربی و مقدار آن در کنترل و پیشگیری دیابت حائز اهمیت است مصرف "روغن جامد"، "کالباس"، "سوسیس"، "چیپس"، نان باگت سفيد، پاستیل و تنقلات حتي الامکان توصیه نمی شود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.