سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"دیابت" قاتل خاموش!

دیابت جز بیماری‌های غیر واگیر است که پس از گذشت مدت طولانی از زندگی خود را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ سعید نمکی، معاونت آموزشی و پژوهشی بنیاد بیماری‌های خاص در روز برگزاری همایش "روز جهانی دیابت" گفت: روزگاری نگران بیماری‌های واگیر دار بودیم که از طریق آن هزاران کودک قبل از یک سالگی بر اثر فلج اطفال، وبا، اسهال و استفراغ، حصبه، کزاز به خصوص در روستا‌ها قتل عام می‌شدند. 

وی با اشاره به اینکه در زمینه بیماری‌های واگیر به نقطه‌های روشن رسیده، افزود: با همت و تلاش‌های شبکه‌های بهداشت درمان در کشور از طریق واکسیناسیون ریشه کنی فلج اطفال و حذف کزاز در نوزادان و توسعه اطلاع رسانی موفق بوده‌ایم. 

 نمکی خاطر نشان کرد: واکیسنه شدن کودکان در برابر بیماری‌های واگیر دار محافظت شده و تصور بر این بوده سلامتی فرد را تضمین کرده‌ایم اما فرد در ۳۰ سالگی ناگهان دچار بیماری‌هایی مثل دیابت شده و از بین می‌رود، بنابراین اداره کل بیماری‌های غیر واگیر را راه اندازی کردیم تا از بروز چنین عوارضی و عواقبی جلوگیری شود. 

 وی بیماری غیرواگیر را قاتل خاموش دانست و افزود: بیماری واگیردار دارای علائم هشدار دهنده مثل اسهال و استفراغ هستند در صورتیکه بیماری غیر واگیر مثل فشار خون بالا و دیابت پس از گذشت زمان طولانی خود را نشان می‌دهد. 

وی تصریح کرد: درمان بیماری غیر واگیر خود بیمار اصلیترین رکن برای پزشک است در صورت مشارکت بیمار و همکاری موفق می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: کودکانی که مدت طولانی پشت رایانه مشغول بازی هستند و مدام تنقلات می‌خورند به شدت بیشتر از کودکانی که به ورزش و تحرک می‌پردازند دچار ابتلا به دیابت می‌شوند. 

وی در پایان اذعان داشت: ایجاد ۱۰۰ مرکز کنترل دیابت در کشور کمک می‌کند تا ژن‌های بر خطر شناسایی شده و داروهای این بیماری براساس مطابقت با ژن بیماری تجویز شود زیرا ممکن است بدن بیمار به داروهای دیابت مقاوم باشد. 

 برپایی ۳ هزار و ۷۰۰ و چهل پایگاه‌های سلامتی در سطح تهران
 قهرمانی، معاونت اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت: همکاری بین بخش‌ها و مشارکت مردم جهت بالا بردن سطح سلامت جامعه لازم است ،همانطور که برای کالبد شهر تلاش می‌شود باید برای سلامتی شهروندان نیز تلاش کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به ایده شهر سالم راه اندازی خانه‌های سلامت و پایگاه‌های ارتباط با مردم به سلامت محله‌ای جامعه می‌پردازیم با این وجود بیش از ۳۵ هزار خانوار در تهران مورد سنجش قرار گرفته‌اند. 

 انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.