۵۰ درصد کسانی که قند خون بالا دارند هنوز دیابتی نشدند و یا دیابتی هستند و از بیماری خود بی‌خبرند.

 به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در روز برگزاری همایش روز جهانی دیابت ۲ گفت: وقتی که حرف از بیماری دیابت به میان می‌‌آید و اگر تصور کنیم که با یک مشکل ساده مواجه هستیم راهی به خطا رفته‌ایم و به جرات می‌توان گفت که پیچیده‌ترین بیماری انسان بیماری دیابت است. 

وی افزود: فردی که مبتلا به بیماری دیابت است باید خیلی مراقب باشد زیرا هر یک روز زندگی‌اش در روزهای آینده تاثیر بسزایی دارد در غیر اینصورت با عوارض بسیار آزار دهنده و غیر قابل جبران است مواجه می‌شویم. 

گویا خاطر نشان کرد: بیش از ۵۰ درصد کسانی که قند خونشان بالاست و هنوز دیابتی نشدند یا مبتلا به دیابت هستند از بیماری خود اطلاع ندارند. 


وی یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین عوارض دیابت را ابتلا به عفونت دانست و خاطر نشان کرد: بروز عفونت در بیماران دیابتی با افراد دیگر بسیار متفاوت است که جزء پر عارضه‌ترین عوارض دیابت به شمار رفته و درمان سخت دارد. 

وی با اشاره به اینکه دیابت توانایی بدن را در برابر عفونت پایین می‌آورد، تصریح کرد: اعضای حساس و حیاتی بدن را مثل مثانه، کلیه، لثه، پا و پوست، شایع‌ترین محل عفونت در دیابتی‌ها به شمار می‌آیند با توجه به اینکه درمان به موقع عفونت می‌تواند از بروز عوارض جدی پیشگیری کند. 

وی افزود: با وجود دیابت سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و بدن شانس بیشتری برای عفونت پیدا می‌کند هر چه قند خون بالا‌تر برود احتمال عفونت بیشتر می‌شود. 

گویا اظهار کرد: تب بالا‌تر از ۳/۳۸ سانتی گراد، تعریق همراه با لرز، زخم قرمز، گرم و حاوی ترشح، گلو درد، بنورات پوستی، زخمی یا بریدگی‌هايی كه بهبود نمی‌یابد، گلو درد، احساس خراش در گلو به هنگام بلع، تهوع و استفراغ و اسهال، خارش، علائم شبیه آنفولانزا، ادرار خونی تیره و بدبو از علائم هشدار دهنده عفونت در دیابت هستند. 

وی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد بیماران دیابتی حداقل یکبار به خاطر عفونت در بیمارستان بستری می‌شوند، خاطر نشان کرد: عفونت گوش خارجی، عفونت داخلی بینی، سل، عفونت کلیه‌ها، استخوان، عفونت زیر پوستی، ادراری و قارچی علت اصلی عفونت دیابتی است. 

گویا با اشاره به اینکه عفونت پای دیابتی در مردان بیشتر دیده می‌شود اذعان داشت: دیابتی‌هايي که بیشتر از ۱۰ سال طول می‌کشد کنترل نامناسب قند خون، حضور عوارض مغزی، کلیوی از عوامل خطر ساز ابتلا به عفونت پای دیابتی است. 

وی در پایان افزود: ۳۵ تا ۴۰ درصد افراد دیابتی دچار زخم پای دیابتی می‌شوند و اگر رژیم مناسب نداشته باشند ظرف سه سال منجر به قطع شدن پا می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار