سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مجلس دومای روسیه:

روسیه در انتخابات ریاست جمهوری "تاجیکستان" دخالت نمی‌کند

رئیس مجلس "دومای" روسیه با رد شایعات احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان، ابراز امیدواری کرد این انتخابات در فضایی آرام و عادی برگزار شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "سرگئی ناریشکین" رئیس مجلس دومای روسیه در پایان دیدار با "امامعلی رحمان" ، ضمن ارائه دیدگاه خود در مورد انتخابات آتی این کشور گفت: ما این اطمینان را می‌دهیم که انتخابات به ‌طور کامل مطابق با قوانین بین‌المللی و قانون تاجیکستان انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: روسیه علاقمند به توسعه روابط پایدار با تاجیکستان در همه زمینه‌ها بوده و امیدواریم که تاجیک‌ها به طور آزاد و مستقل، فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند و طبیعی است که ما در انتخاب آنان دخالت نخواهیم کرد.

این درحالی است که انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان ۶ نوامبر برگزار می‌شود.

در این دیدار همچنین مسائل مختلف مناسبات چندجانبه و همکاری‌های 2 کشور مورد بررسی قرار گرفت.

رحمان در آغاز این دیدار تأکید کرد که روسیه برای تاجیکستان از همپیمانان مهم استراتژیک و نزدیک با تاجیک‌ها بوده و ملت‌های ما هزاران پیوند ناگسستنی دارند.

رئیس جمهور تاجیکستان افزود: همکاری‌های تاجیکستان و روسیه متشکل از حدود 240 سند دوجانبه بوده و 30 سند دیگر نیز در حال بحث و بررسی در دست متخصصان و کارشناسان ادارات رسمی هر 2 کشور است.

همچنین طرفین تأکید کردند که سند دوجانبه در زمینه تمدید زمان حضور پایگاه نظامی روسیه در خاک تاجیکستان و موافقتنامه در مورد ایجاد تسهیلات برای حضور مهاجران تاجیک در روسیه و سند لغو عوارض گمرکی از فراورده‌های نفتی صادراتی روسیه به تاجیکستان، به نفع هر 2 کشور و از تدابیر مهم در جهت تحکیم مناسبات استراتژی است.

رحمان همچنین تمدید زمان اقامت مهاجران از 3 به 15 روز پس از ورود به خاک روسیه و به مدت 3 سال تمدید مجوز کار مهاجران را از دستاوردها و موفقیت‌های مذاکرات چند سال اخیر عنوان کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به روابط مستقیم کشورش با بیش از 80 منطقه اداری و اقتصادی روسیه تأکید کرد که در این زمینه نقش انجمن بین پارلمانی «تاجیکستان- روسیه» چشمگیر و تدابیری که در این چارچوب تدوین و به اجرا می‌رسند شایسته تحسین است. رئیس مجلس دومای روسیه و رئیس جمهور تاجیکستان همچنین در مورد برخی از مسائل امنیت منطقه‌ای و وضعیت بین‌المللی نیز تبادل نظر کردند.

این مقام عالی‌رتبه پارلمان روسیه شب گذشته در پایان بازدید 2 روزه خود از تاجیکستان «دوشنبه» را به قصد بیشکک ترک کرد.

به گفته منابع رسمی این مقام عالی‌رتبه روسیه به اتفاق همتایان خود از کشورهای دیگر عضو سازمان پیمان امنیت جمعی ،  در پایتخت قرقیزستان در اجلاس شورای مجمع بین پارلمانی این پیمان شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.