سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هيات مديره شوراي ملي "زيتون" ايران/

200 گرم سرانه مصرف "روغن زيتون" هر ايراني/دولت تعرفه "واردات" روغن زيتون را کاهش دهد

عضو هيات مديره شوراي ملي زيتون ايران با اشاره به کاهش مصرف روغن زيتون در کشور گفت: دولت بايد با کاهش تعرفه واردات ما ر در عرضه روغن زيتون ارزان قيمت به مردم ياري کند.

نادر جلالت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به توليد حدود سه تا چهار هزار تن روغن زيتون در سال پيش اظهار داشت: با توجه به اين که شوراي ملي زيتون سرانه مصرف هر ايراني را 200 گرم پيش بيني کرده ، به 14 هزار تن روغن زيتون در کشور احتياج داريم.

وي با بيان اينکه احتياج زيادي به واردات اين محصول داريم افزود: دولت بايد با مديريت اين واردات علاوه بر جلوگيري از ضرر و زيان باغ داران و مصرف کنندگان از واردات کالاي قاچاق نيز جلوگيري کند.

جلالت اضافه کرد: واردات از راه قاچاق سبب ورود روغن هاي بي کيفيت به کشورشده و به دليل عدم نظارت وزارت بهداشت و سازمان استاندارد بر روي اين موضوع، بحث واردات قاچاق روغن زيتون در حال تبديل شدن به معضلي در جامعه است.

جلالت با بيان اينکه در حال حاضر قيمت روغن زيتون به دليل نوسانات قيمت ارز افزايش يافته است ادامه داد: اين موضوع به همراه نبود آگاهي در ميان مردم سبب کاهش مصرف روغن زيتون در کشور شده است.

وي با اشاره به افزايش بيماري هاي قلبي و عروقي و يبوست مزمن در جامعه افزود: مصرف روغن زيتون مي تواند تا حد زيادي از بروز اين بيماري ها پيشگيري کند.

جلالت با بيان اينکه سرانه مصرف زيتون در کشور سوريه 27 کيلوگرم است اضافه کرد: بعد از سوريه، يونان با 24 کيلوگرم و اسپانيا با حدود 18 کيلوگرم سرانه مصرف در رده هاي بعدي قرار دارند و متاسفانه ايران در رده آخر سرانه مصرف جهاني روغن زيتون قرار دارد.

وي با اشاره به اين که پيش از اين طبق استانداردهاي بين المللي سرانه مصرف روغن زيتون در ايران 160 گرم بوده است ادامه داد: شوراي ملي زيتون با برگزاري چند همايش سبب افزايش اين ميزان به 200 گرم شده است.

جلالت تصريح کرد: دولت بايد تعرفه واردات اين محصول را کم کند تا ما بتوانيم روغن زيتون را با حداقل قيمت در اختيار مصرف کنندگان قرار د هيم.

به گفته وي سرانه مصرف زيتون هر ايراني نيز 600 گرم و در جهان 500 گرم است.

جلالت افزود: مطابق با آن چه در جهان رايج است و همچنين از نظر طب سنتي مصرف هفت يا هشت عدد زيتون در روز کافي است.

انتهاي پيام/
 
برچسب ها: زیتون ، روغن ، تعرفه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.