سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به هدف اسلام در برنامه "ندای ایمان"

"اسلام دین زندگی است" موضوع مورد بحث و بررسی در برنامه "ندای ایمان " روز سه شنبه 19 شهریور ماه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ برنامه "ندای ایمان"  روز سه شنبه 19 شهریورماه  با استناد به خطاب عام قرآن کریم در آیه 24 سوره انفال  به مساله  حیات بخشی و زندگی سازی قرآن اشاره دارد.

آیه ی 24 سوره مبارکه انفال، با خطاب (یا ایها الذین آمنوا) به سوی حیات و زندگی دعوت می کند, در این آیه خداوند نخست می فرماید: (ای کسانی که ایمان آورده اید، اجابت کنید دعوت خدا و پیامبر را به هنگامی که به چیزی می خواندتان که شما را زنده می کند). 

آیه ی 24 سوره ی مبارکه انفال، به صراحت می گوید که دعوت اسلام، دعوت به سوی حیات و زندگی است, حیات معنوی، حیات مادی، حیات فرهنگی، حیات اقتصادی، حیات سیاسی به معنای واقعی، حیات اخلاقی و اجتماعی و سرانجام حیات و زندگی در تمام زمینه ها.

این تعبیر، از نظر مفسران، کوتاه ترین و جامع ترین تعبیر درباره ی اسلام و آیین حقّ است.

اگر کسی بپرسد اسلام هدفش چیست؟ و چه چیز می تواند به ما بدهد؟ در یک جمله کوتاه می گوییم هدفش حیات در تمام زمینه هاست و حیات را به ما می دهد.

آیا مردم، قبل از طلوع اسلام و دعوت قرآن، مرده بودند که قرآن آنها را دعوت به حیات می کند؟ پاسخ این سئوال این است که آری. آنها فاقد حیات به معنیِ قرآنی آن بودند. زیرا می دانیم حیات و زندگی مراحل مختلفی دارد که قرآن به همه ی آن ها اشاره کرده است.

 حیات در قرآن کریم گاه به معنای حیات گیاهی آمده، گاهی به معنای حیات حیوانی و زمانی به معنای حیات فکری و عقلانی و انسانی گاهی مراد از حیات در قرآن کریم به معنای حیات جاودان جهان دیگر است و گاه به معنای علم و توانایی بی حدّ و انتها است.

در ادامه ی آیه 24 سوره انفال، خداوند می فرماید: (بدانید که خداوند میان انسان و قلب او حائل می شود و اینکه همه شما نزد او در قیامت اجتماع خواهید کرد) منظور از قلب، روح و عقل است و اما درباره  اینکه چگونه خداوند میان انسان و روح و عقل او قرار دارد تفسیرها گوناگون است، اما نظر کلی این است که خداوند، در همه جا حاضر و ناظر و به همه ی موجودات احاطه دارد. 

در عین اینکه با موجودات این جهان یکی نیست، از آن ها هم جدا و یگانه نیست، مرگ و حیات، علم و قدرت، آرامش و امنیت، توفیق و سعادت، همه در دست خداو به قدرت خداست و به همین دلیل نه انسان چیزی را می تواند از او مکتوم دارد و نه کاری را بی توفیق او انجام دهد و نه سزاوار است به غیر او روی آورد و از غیر او تقاضا کند، چرا که او مالک همه چیز است و برتمام وجود انسان محیط است.

اين برنامه كاری از گروه تفسير راديو قرآن است كه هر روز جز روزهای جمعه به روي آنتن مي‌رود و  تلاش شده تا در اين برنامه متن آياتي كه با خطاب به مومنان آغاز مي‌شود همراه با ترجمه و تفسير كوتاهي از آيه به مخاطبان ارائه شود.

 اين برنامه راديويي از ساعت 18:50 به مدت 5 دقيقه بر روي موج اف ام رديف 100 مگاهرتز به روي آنتن شبكه راديويي قرآن مي‌رود./ي2

برچسب ها: رادیو ، قرآن ، ندای ایمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.