حفظ حقوق مردم در راستای عدالت اجتماعی موضوعی است که در برنامه ندای ایمان شبکه رادیویی قرآن روز شنبه 16 شهریورماه با استناد به آیه 106 سوره مائده به آن پرداخته می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی رادیو قرآن, برنامه "ندای ايمان" كاری از گروه تفسير راديو قرآن است كه هر روز غير از روزهای جمعه به روی آنتن می‌رود و تلاش شده تا در اين برنامه متن آياتی كه با خطاب به مؤمنان آغاز می‌شود، همراه با ترجمه و تفسير كوتاهی از آيه به مخاطبان ارائه شود.

در برنامه روز شنبه 16 شهریورماه در برنامه "ندای ایمان" آیه ی 106 سوره مبارکه مائده که  در خطاب به مومنان، حفظ حقوق و اموال مردم است و به طور کلی عدالت اجتماعی را یادآوری می کند مورد بررسی قرار می گیرد.

در این آیه  خداوند نخست برای اینکه حقوق ورثه در اموال میت از میان نرود و حقّ بازماندگان و ایتام پایمال نشود، به افراد با ایمان دستور می دهد و می گوید: (ای کسانی که ایمان آورده اید، هنگامیک ه مرگ یکی از شما فرارسد، باید به هنگام وصیّت کردن، دو فرد عادل را به گواهی بطلبید و اموال خود را به امانت برای تحویل دادن به ورثه، به آنها بسپارید).

منظور از عدل در آیه ی 106 سوره مبارکه مائده، همان عدالت به معنی پرهیز از گناه کبیره و مانند آن است، ولی این احتمال در معنی آیه، نیز هست که مراد از عدالت (رعایت امانت در مال) و خیانت نکردن باشد، مگر اینکه با دلایل دیگر ثابت شود که شرایط بیشتری در چنین شاهدی لازم است. و منظور از (مِنکُم) یعنی از شما مسلمانان، در مقابل افراد غیرمسلمان است که در جمله ی بعد از آن به آن ها اشاره شده است.

سپس اضافه می کند  (اگر در مسافرتی باشید و مصیبت بزرگ برای شما فرا رسد، (و از مسلمانان وصی و شاهدی پیدا نکنید)، دو نفر از غیرمسلمانها را برای این منظور انتخاب کنید.

در ادامه  دستور می دهد که به هنگام آوای شهادت، باید آن دو نفر بعد از نماز خدا سوگند یاد کنند و شهادت آن ها به اینگونه باشد که بگویند (ما حاضر نیستیم حقّ  را به منافع مادی بفروشیم و به ناحقّ گواهی دهیم، هر چند در مورد خویشاوندان ما باشد) و ما هیچگاه شهادت الهی را کتمان نمی کنیم که در این صورت از گناهکاران خواهیم بود.
 
يادآور می‌شود؛ اين برنامه راديويی به سردبیری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی هر روز ساعت 18:50 به مدت 5 دقيقه بر روی موج اف‌.ام رديف 100 مگاهرتز به روی آنتن شبكه راديويی قرآن می‌رود./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار