سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویتامین c شما را در قبال سرطان بیمه میکند

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت:با توجه به فواید زیاد ویتامین ث مثل کاهش احتمال ابتلا به سرطان سبزیجات را به طور خام مصرف کنید چرا که پختن باعث از دست دادن یک سوم ویتامین ث انها میشوند.

دکتر زهرا عبدالهی، متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اثرات مفید ویتامین ث گفت: ویتامین ث یکی از ویتامین های آنتی اکسیدان محلول در آب است که در سال 1938 برای اولین بار  بطور صنعتی تولید شد. در سال 1988 انستیتو ملی سرطان امریکا ارتباط معکوس بین دریافت ویتامین ث و انواع سرطان را تایید کرد و مقدار مورد نیاز آن را در رژیم غذایی افزایش داد. این ویتامین به اسید اسکوربیک شهرت یافته است. وجود ویتامین ث برای تولید کلاژن که در واقع ماده سیمانی بین سلولی است و به عضلات ، بافت عروقی و استخوانها  وغضروفها استحکام می دهد ، ضروری است.

وی ادامه داد:  ویتامین ث همچنین برای سلامت دندانها و لثه ها ، تولید اسیدهای صفراوی و کمک به جذب آهن رژیم غذایی لازم است . در صورتی که منبع عمده آهن در رژیم غذایی منابع گیاهی باشد ، وجود ویتامین ث برای جذب آن ضروری است و معمولا افرادی که در رژیم غذایی خود از منابع عذایی ویتامین ث به اندازه کافی استفاده نمی کنند ، بیشتر در معرض خطر کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده است که ویتامین ث به دلیل نقشی که در واکنش های متابولیک برخی از اسیدهای آمینه دارد بویژه در جلوگیری از تشکیل نیتروزآمینها در معده ( بدنبال مصرف غذاهای حاوی نیترات مانند گوشت دودی ویا ترشی ها ) حائز اهمیت است.

عبدالهی با بیان این که  تاثیر ویتامین ث در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی به اثبات نرسیده است اما مطالعات متعدد نشان داده است که دریافت کافی ویتامین ث می تواند از شدت بیماری کاسته ودوره انرا کوتاهتر نماید عنوان کرد:

منابع غذایی خوب  ویتامین ث شامل مرکبات وآب آنها ، توت فرنگی ، هندوانه ، کیوی ،انبه، انگور ،طالبی ، گرمک ، خربزه ، تمشک ، به ، گلابی ،انار، گریپ فروت وسبزی ها مثل گوجه فرنگی ، فلفل سبز، انواع کلم ( قرمز وسفید) ، گل کلم ، بروکلی،مارچوبه و خردل هستند اما بطور کلی همه میوه ها وسبزی های تازه حاوی مقادیری ویتامین ث می باشند و در صورتی که در برنامه غذایی روزانه به اندازه کافی از میوه ها وسبزی ها استفاده شود معمولا ویتامین ث مورد نیاز بدن تا مین می شود. مقدار قابل توجهی از این ویتامین به دلیل حساسیت به نور ، گرما و اکسیژن در هنگام آماده کردن ، پختن ونگهداری غذاها از بین می رود. برای مثال سبزیها در اثر پختن بیش از یک سوم ویتامین ث خود را از دست می دهند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: بنابر این برای اینکه ویتامین ث سبزیها مورد استفاده بدن قرار گیرند حتی الامکان باید بصورت خام خورده شوند و در صورتی که در غذاها بکار می روند ، بهتر است با بخار و یا در آب کم پخته شوند . سرخ کردن سبزی ها و طبخ طولانی مدت آنها تقریبا تمام ویتامین ث آنها را از بین می برد. برای حفط ویتامین ث سبزی ها و میوه های تازه باید آنها را در ظرفی که هوا در آن وارد نشود و در یخچال نگهداری نمود. غوطه ورکردن سبزیها و میوه ها در آب به مدت طولانی نیز موجب ازد ست رفتن ویتامین ث آنها می شود./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.