سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آصفري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

تشکيل کميته بررسي خسارات کودتاي 28 مرداد در مجلس

عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: كميته بررسي کودتاي 28 مرداد موظف است ظرف مدت شش ماه پرونده را بررسي كرده و در طول اين مدت سه مرتبه به مجلس گزارش دهد كه چه پيشرفت‌هايي در اين زمينه حاصل شده تا بتوانيم بعد از تكميل پرونده از طريق مراجع ذي‌صلاح اين پرونده را پيگيري كنيم.

محمدحسن آصفري نماينده اراك و كميجان در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به كودتاي 28 مرداد و لزوم پيگيري اين مسئله در مجامع جهاني گفت: با توجه به اتفاقي كه در 28 مرداد سال 1332 اتفاق افتاد و با نفوذ آمريكا كودتا صورت گرفت دولت مصدق سقوط كرد و مشكلاتي را در آن ايام با توجه به زد و بندها پديد آورد که مردم نيز خساراتي را متحمل شدند.   
 
وي ادامه داد: شكل‌گيري يك دولت جديد و حضور دولت‌هاي پهلوي و رضايي خسارت‌هاي زيادي را متوجه كشور كرد كه اگر بخواهيم اين مسائل را در بخش‌هاي مختلف مورد بررسي قرار دهيم نياز به يك تيم كارشناسي دارد.   
 
آصفري تصريح كرد: آمريكايي‌ها هر 60 سال يكبار اسناد اقدامات خود را منتشر مي‌كنند و از كودتاي 28 مرداد نيز 60 سال گذشته است، آمريكا اخيرا اعتراف كرده كه نقش اصلي و بازيگر اصلي در كودتاي 28 مرداد را داشته است.
 
عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: با توجه به اينكه در مورد دخالت آمريكا در كودتاي 28 مرداد براي ما مستنداني وجود داشت پرونده‌اي توسط وزارت خارجه از پنج سال گذشته در دادگاه لاهه و سازمان ملل تشكيل شد كه در اين پرونده حوادث كودتاي 28 مرداد و نقش آمريكا در اين رابطه شرح داده شده و اعترافات اخير آمريكايي‌ها خود سندي براي پيگيري شكايت ما است.
 
نماينده اراك گفت: در اين رابطه مجلس شوراي اسلامي در حال مصوب كردن كميته‌اي است متشكل از وزير اقتصاد و دارايي براي بررسي ميزان خسارات و اموال، رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس و رئيس كميسيون امنيت ملي كه  در بعد نظارتي در اين كميته فعال هستند هم‌چنين دادستان كل كشور، وزير اطلاعات و نماينده‌اي از سوي فرمانده سپاه پاسداران در اين كميته حضور دارند و بايد اسناد موجود توسط اين افراد بررسي شود.   
 
وي ادامه داد: اين كميته موظف است ظرف مدت شش ماه پرونده را بررسي كرده و در طول اين مدت سه مرتبه به مجلس گزارش دهد كه چه پيشرفت‌هايي در اين زمينه حاصل شده است تا بتوانيم بعد از تكميل پرونده از طريق مراجع ذي‌صلاح اين پرونده را پيگيري كنيم.   
 
آصفري در ادامه تصريح كرد: البته ما فقط به دنبال اين پرونده نيستيم پرونده مربوط به سقوط هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران، پرونده مربوط به نفوذ آمريكا در كودتاي نوژه و پرونده‌هاي متعددي را كه در اين خصوص وجود دارد دنبال مي‌كنيم و با مراجعه به مراجع ذي صلاح حق ملت ايران را در مورد جناياتي كه آمريكايي‌ها در اين مرتكب شده‌اند خصوصا مسئله استفاده از سلاح شيميايي توسط عراق با حمايت و تامين آمريكا در طول دفاع مقدس را پيگيري مي‌كنيم.
 
عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بيان كرد: ما امروز در كشور بيش از 100 هزار جانباز شيميايي داريم كه در بنياد شهدا و امور ايثارگران داراي پرونده هستند اين‌ها افرادي هستند كه به وسيله بمب‌هاي شيميايي كه توسط آمريكا تهيه و در اختيار عراق قرار داده بود مصدوم شدند.
 
وي در پايان خاطر نشان كرد: موارد ذكر شده نمونه‌هايي است كه مجلس تلاش مي‌كند به نمايندگي از ملت ايران آن‌ها را پيگيري و دنبال كند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ایران ، پرونده ، کودتا ، بررسی ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.