شصت سال قبل در چنین روزهایی، انگلیسی‌ها جشن سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق به وسیله کودتای مشترک "لندن-واشنگتن" (MI6 انگلیس و CIA آمریکا) را در کاخ سلطنتی باکینگهام به شکل با شکوهی برگزار کردند!

شصت سال قبل در چنین روزهایی، انگلیسی‌ها جشن سرنگونی دولت مصدق به وسیله کودتای مشترک "لندن-واشنگتن" (MI6 انگلیس و CIA آمریکا) را در کاخ سلطنتی باکینگهام به شکل با شکوهی برگزار کردند!

این مراسم بعداً با نام "جشن‌های بیست و هشتم مرداد، سالروز بازگشت پیروزمندانه محمدرضا به قدرت و در هم شکستن دولت محمد مصدق"، دست‌کم به مدت 24 (بیست و چهار) سال توسط سفارتخانه‌های انگلیس و آمریکا در تهران و همچنین به وسیله دربار محمدرضا پهلوی در بیشتر مراکز دولتی و به ویژه در کاخ‌های نیاوران و سعدآباد برگزار شد و خوشبختانه اسناد مربوط به آن در ایران موجود است. گفته می‌شود علاوه بر انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها و خاندان پهلوی (محمدرضا شاه و دربارش...)، بهایی‌ها شادترین افراد در جشن‌های 28 مرداد بودند!
 
اکنون با گذشت شصت سال از کودتای 28 مرداد 1332، اتفاق جالب توجهی توسط انگلیسی‌ها و به طور مشخص شبکه بی‌.بی‌.سی فارسی، رخ‌نمایی کرده است!
 
انگلیسی‌ها، امسال جشن پیروزی کودتای MI6 و CIA را به گونه‌ای متفاوت در شبکه بی‌.بی‌.سی فارسی برگزار کردند. 
 
در این "شوی حقیقتاً انگلیسی"، گردانندگان بی‌.بی‌.سی چهار محور تبلیغاتی با مأموریت رسانه‌ای برای خودشان تعریف کرده بودند. آن‌ها قرار بود با در نظر داشتن این چارچوب، شوی جشن‌گونه برای پرداختن به موضوع کودتای 28 مرداد 1332 را صحنه‌آرایی و برنامه سازی کنند. این چارچوب‌ها عبارت بودند از:

1- در برنامه‌ها بایستی برای "مصدق" به عنوان یک سیاستمدار ملی سوگنامه‌سرایی و سوگواری کرد، لکن ذکر عنوان "مصدق السلطنه" با هدف همراه نشان دادن او با سلطنت و نظام سلطنتی به هیچ وجه نباید فراموش شود!
 
2- کودتا می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم مطرح و به نوعی نقد شود لکن مسئولیت آن باید به گردن شماری از ارتشیان و نظامیان ایرانی بیفتد و همچنین در برنامه‌ها به هیچ نباید از مصدق چهره‌ای ضدانگلیسی ارائه و استفاده شود(!؟)
 
3- در برنامه‌ها باید برای کودتا و به ویژه برای نظامیان کودتاگر، انگیزه‌های ملی ساخت و به اختلافات مصدق با توده‌ای‌ها و همچنین برخی مذهبیون و آیت‌الله کاشانی اشاره کرد.
 
4- در برنامه‌ها نباید از نقش تیمسار خسروانی بهایی و فرقه بهاییت در کودتای 28 مرداد ذکری به میان آید و حتی از نمادین کردن نقش شعبان جعفری در کودتا هم باید خودداری کرد!
 
در برنامه‌های ویژه شصتمین سالگرد 28 مرداد 1332 قرار بر این بود این کودتا صرفاً یا عمدتاً یک اقدام داخلی از طرف گروهی از نظامیان ایرانی مطرح شود. شبکه بی‌.بی.سی فارسی حتی تا روز بیست و هفتم مرداد همین خط تبلیغاتی را دنبال می‌کرد و به هیچ وجه حاضر نشد که درباره نقش MI6،دربار باکینگهام و حکومت سلطنتی انگلیس در کودتای 28 مردادماه 1332 سخن بگوید اما انتشار (از قبل اعلام نشده) گزارش سازمان سیا (CIA) که در آن بخش‌هایی از ماهیت آمریکایی-انگلیسی کودتا را برملا می‌کرد، شبکه تلویزیونی بی.بی‌.سی فارسی را در پیشبرد خط تبلیغاتی‌اش با دشواری و تا حدودی سردرگمی روبرو کرد(!) در روز 28 مرداد 1392 «بی.بی.سی» ناچار شد به نقش آمریکا و سازمان سیا در کودتا اشاره کند اما همچنان به نقش انگلیس در کودتا اعتنایی نکرد. 
 
به هر صورت بی.بی.سی فارسی که خودش را به تغافل زده است و حتی می‌خواهد مخاطبانش فراموش کنند علت اصلی دشمنی‌ها با دولت قانونی مصدق تلاش مشترک این دولت و آیت‌الله کاشانی و ملت ایران برای ملی کردن صنعت نفت کشور و کوتاه کردن دست انگلیس از منابع عظیم نفتی ایرانیان بوده است؛ در برنامه‌های روزهای اخیر خود، بار دیگر با شکست روبرو شد(!)

بی.بی.سی فکر می‌کرد با صرف نمایش اشک تمساح در سوگ محمد مصدق و بهره‌گیری از تصاویر و موسیقی و شعرخوانی و یا مصاحبه با برخی افراد مورد نظرش، می‌تواند روی نقش خبیثانه انگلیسی‌ها در کودتای 28 مرداد 1332 و دشمنی کینه‌توزانه دولت وقت انگلیس (به ریاست چرچیل) با دولت قانونی محمد مصدق سرپوش بگذارد؟!
 
اگر گردانندگان بی.بی.سی فارسی درباره جزئیات کودتای انگلیسی-آمریکایی 28 مرداد 1332شک و تردید و یا اطلاعات ناکافی دارند می‌توانند به وزارت خارجه انگليس رجوع کنند و از آن‌ها بپرسند برای چه و به کدام دلیل، این وزارتخانه اسناد و مدارک خود مربوط به آن دوره زمانی را منتشر نمی‌کند؟ این در حالی است که بر اساس قوانین جاری انگلیس، با گذشت مدت سی سال، وزارت خارجه این کشور اجازه دارد اسناد مدارکش درباره رویدادها و تحولات (و نقش انگلیس در آن رویدادها) را منتشر نماید. راستی چرا درباره این رویداد خاص یعنی کودتای 28 مرداد 1332 در ایران، وزارت خارجه انگلیس حتی قوانین جاری این کشور را زیر پا گذاشته است؟!

نگرانی انگلیسی‌ها درباره نقششان در کودتای آن دوره تاریخی بر ضد ملت و دولت قانونی ایران چیست؟!

و در عین حال چرا دولت سلطنتی انگلیس به شبکه تلویزیونی بی. بی. سی فارسی دستور و به عبارتی رهنمود داده است که از طریق فرار به جلو و پرداختن تبلیغاتی خاص به موضوع این کودتا بر روی موضع صد در صد ضد انگلیسی دولت و ملت ایران در ماجرای ملی شدن صنعت نفت ایرانیان سرپوش گذارد؟!

(فراموش نکنیم که بی. بی. سی رسماً زیر نظر وزارت خارجه انگلیس فعالیت می‌کند و رسانه‌اي کاملاً دولتی است.)

سؤال دیگر اینکه، چرا باید برای مصدق صدر اعظم وقت ایران در شبکه بی. بی. سی فارسی سوگنامه اجر کرد و سوگواری استثنایی راه انداخت، اما به موضع ضد انگلیسی این دولت و شخص مصدق هیچ اشاره‌ای نکرد؟!

شبکه بی. بی. سی فارسی قطعاً یکی از هدف‌هایش هک و پاک کردن حافظه تاریخی ایرانیان درباره هم‌دستی مستقیم رادیو بی.بی. سی فارسی در کودتای 28 مرداد 1332 است، آنجا که این رادیو رمز قطعی بودن اجرای عملیات آژاکس (کودتا بر ضد مصدق) را به اطلاع (محمدرضا پهلوی صغیر رسانده اما هدف مهم‌تر دولت انگلیس احتمالاً فرار و شانه خالی کردن از مسئولیت حقوقی و قضایی‌اش درباره کودتای 28 مرداد و عواقب و هزینه‌های قانونی مربوط به آن است. یعنی دولت انگلیس از طریق برپایی کودتای 28 مرداد 1332 در ایران (به همراه دولت آمریکا) ده‌ها و بلکه صدها میلیارد دلار به ملت ایران ضرر و زیان رساندند و اکنون در صورت اذعان به مسئولیتشان در این کودتا بایستی غرامت بپردازند؛ و البته این به جز مسئولیتشان در ادامه حکومتی مستبد و سرکوبگر و وابسته در ایران و قربانی شدن هزاران ایرانی است. از طرفی برای آن دسته از کارکنان بی.بی.سی فارسی که گمان می‌کنند تبلیغاتشان در فرار به جلو و سوگنامه سرایی درباره کودتای 28 مرداد 1332 و مصدق توانسته است اشک تمساح تأثیر گذاری بر مخاطبان کم دقت ساکن انگلیس و اروپا باشد باید آن‌ها را ارجاع دهیم به یک گزارش تبلیغاتی- خبری بی.بی.سی فارسی در همان شب 27 مرداد ماه 1392 که به نحوی خارق‌العاده رویدادی متقارن منتها با یک فاصله زمانی شصت ساله به افشای ماهیت و نقش خبیثانه بی.بی.سی فارسی کمک کرد.

آنجا که این شبکه در حمایت آشکار از کودتای ارتش مصر بر ضد تنها رئیس جمهور منتخب تاریخ این کشور و تنها دولت غیر نظامی تاریخ مصر ذوق کنان برای ژنرال عبدالفتاح السیسی و دیگر نظامیان کودتاچی هورا کشید!

بی.بی.سی فارسی در همان 27 مرداد 1392 به همراه تصاویر «گل و بلبل» از قاهره و کودتا گرانی که رسماً از سفارتخانه آمریکا در قاهره دستمزد می‌گیرند، چنین گزارش داد: «ارتش و دولت موقت مصر در توجیه حوادث روزهای اخیر قاهره گفته‌اند، اگر این تعداد از هواداران (رئیس جمهور مخلوع) محمد مرسی را نمی‌کشتیم، بعداً خون‌های بیشتری بر زمین می‌ریخت!»
 
در این روزها در حالی که شمار قربانیان کودتای مصر به بیش از پانزده هزار نفر زخمی و کشته رسیده است و منابع رسمی بیمارستانی در قاهره کشته شدن بیش از هزار نفر از مردم هواداران اخوان المسلمین مصر را تایید کرده‌اند، بی.بی.سی عربی، انگلیسی و فارسی به همراه شبکه العربیه اصلی‌ترین حامیان تبلیغاتی کودتای مصر هستند!
 
البته احتمالاً شخصت سال دیگر شبکه تلویزیونی بی.بی.سی عربی (و حتی شاید فارسی!) در برنامه‌هایی ویژه به مناسبت سالگرد کودتای مصر؛ «شوهای انگلیسی» با مضمون سوگنامه و سوگواری برای رئیس جمهور «محمد مرسی» به عنوان قربانی کودتای نظامیان برگزار خواهد کرد، چون تصور می‌کند که حافظه تاریخی ملت مصر، همدستی امروز آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی (و...) با کودتاگران بی رحم و خونریز را فراموش خواهند کرد؟!

البته تا آن روز شاید خداوند متعال، طومار خباثت‌های روباه پیر استعمار و آل سعود و آل خلیفه و ... را طول دیگری رقم بزند و آن‌ها را هم به گورستان همه سلاطین مستبد و جنایتکار تاریخ همچون پهلوی‌ها و ... و صدام و قذافی بفرستد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کودتا ، انگلیس ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار