نمایندگان مجلس با کلیات طرح پیگیری حقوقی سیاسی نقش انگلیس و آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332 با 167 رأی موافق موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران نمایندگان مجلس در جلسه علني امروز(چهارشنبه) با کلیات طرح پیگیری حقوقی سیاسی نقش انگلیس و آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332  با 167 رأی موافق موافقت کردند.

سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با طرح پیگیری حقوقی- سیاسی نقش انگلیس و آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332 اظهار داشت: این کودتا با حمایت و تصویب آمریکا و انگلیس صورت گرفته است و خسارات زیادی را به ایران وارد کرده و باعث شده حکومت دیکتاتوری به مدت 25 سال در این کشور حاکم شود.
 
وی افزود: حاکمیت این حکومت دیکتاتوری منابع زیادی را به هدر داد و جان صدها نفر را گرفت.  
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: این کمیسیون فلسفه طرح مذکور را مورد بررسی قرار داده و آن را به تصویب رسانده است.
 
وی با بیان اینکه این اقدام آمریکا و انگلیس هیچگاه از ذهن مردم ایران پاک نمی‌شود، تصریح کرد: براساس بند الف این طرح دو‌فوریتی، کمیته‌ای تشکیل می‌شود که حداکثر ظرف مدت 6 ماه برآوردهای اولیه از خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران در اثر کودتای 28 مرداد را تهیه و به مردم گزارش کند.
 
نماينده مردم ورامين اضافه کرد: این کمیته موظف است راهکارهای پیگیری خسارت‌های مادی و معنوی را به مجلس ارائه دهد.
 
نقوی‌حسینی همچنين گفت: اعضای این کمیته شامل وزیر امور خارجه بعنوان رئیس کمیته، نماینده رئیس قوه قضاییه که به دادستان کل کشور تغییر یافته، وزیر اطلاعات، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و رئیس کمیسیون قضایی مجلس است.
 
وی اظهارداشت: این کمیته هر سه ماه یک بار گزارش فعالیت‌های خود را به مجلس ارائه خواهد داد تا براساس آن خسارت‌های صورت‌گرفته از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری شود.
 
** رهبری‌املشي: طرح دو‌فوریتی دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد نتیجه خاصی به بار نمی‌آورد


در ادامه مهدی رهبری‌املشی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس در مخالفت با این طرح گفت: درباره اصل اينکه آمریکا و انگلیس در خصوص ملت ایران مرتکب جنایت شده است تردیدی نیست ولی متن این طرح نمی‌تواند نتیجه خاصی را به بار آورد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در این طرح فقط ارائه گزارش‌های سه ماهه قید شده و از این رو نمی‌توان نتیجه خاصی را برای این گزارش‌ها متصور شد.
 
رهبری‌املشي گفت: علاوه بر انتشار این سند چندی پیش اوباما اذعان داشته بود که ایران سفارت ما را در سال 58 تصرف کرده ما نیز در سال 32 در ایران دخالت کردیم.
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: وظیفه ذاتی وزارت امور خارجه این است که منافع کشور را حفاظت کند و در مقابل فعالیت‌های مداخله‌جویانه نظام‌های مختلف بایستد، آمریکا هر سی سال یک بار اسناد سیا را منتشر می‌کند و ما نباید به خاطر انتشار این اسناد به واکنش‌های عکس العملی روی آوریم.
 
عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس تأکید کرد: اگر انتشار اسناد آمریکا در خصوص مداخله در ایران همین طور ادامه داشته باشد آنگاه ما باید چه کنیم؟ در مقابل اقدامات این چنینی باید گزارش‌های به روز را در دستور کار قرار دهیم، آنها جنایات زیاد را علیه کشور ما انجام داده‌اند ولی این طرح چیزی از منافع ما را محقق نمی‌کند.
 
** فیاضی: تصویب طرح دو‌فوریتی دفاع از حقوق ملت است


در ادامه، عبدالوحيد فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس در موافقت با طرح دو‌فوریتی پیگیری حقوقی- سیاسی دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 اظهار داشت: ما از سال 1332 تاکنون علی‌رغم همه حملات نظام سلطه، آمریکا و انگلیس نتوانستیم از هیچ ابزاری برای مقابله با آنها استفاده کنیم.
 
عضو کمیسیون آموزش ادامه داد: اسناد زیادی در ارتباط با کودتای 28 مرداد وجود دارد، ما با تدوین قوانین این چنینی از ادبیات مقاومت در دفاع از حقوق ملت استفاده خواهیم کرد.
 
وی همچنین تصریح کرد: در ماده 2 این طرح دو‌فوریتی، دولت موظف شده پس از برآورد خسارت‌ها آن‌ها را در مجامع بین‌المللی پیگیری کند. 
 
** کوچک‌زاده: برای مقابله با آمریکا باید از ادبیات زور استفاده شود

در ادامه مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مخالفت با طرح دو‌فوریتی گفت: یقین دارم که همه نمایندگان از عمق وجود از آمریکا متنفرند چرا که از آن زخم خورده‌اند، اما چگونه از این مجلس طرحی بیرون می‌آید که فتنه 8 سال پیش را از طریق دادگاه رسیدگی کند؟
 
این نماینده مجلس تصریح کرد: وقتی فرزند یک مادر مورد تعرض قرار می‌گیرد شما نمی‌توانید به او بگویید که به کلانتری برود و شکایت کند چرا که او می خواهد با تمام وجودش متعرض را مورد حمله قرار دهد از این رو وظیفه ذاتی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این است که طلب‌کار حقوق ملت باشد.
 
وی در پايان گفت: آمریکا جز زبان زور چیزی نمی‌فهمد.
 
** موسوی‌نژاد: کودتای 28 مرداد باید از سوی مجامع بین‌المللی پیگیری شود

در ادامه حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس در موافقت با طرح مذکور گفت: این طرح مفید و هوشمندانه‌ که در مجلس طراحی شده، می تواند رفتار ظالمانه استکبار را پیگیری کند.
 
وی افزود: در حال حاضر سازمان‌های بین‌المللی در جهان وجود دارند که ما برخی از آنها را به رسمیت شناخته‌ایم از این رو باید از آنها برای خسارت‌هایی که به ملت وارد شده استفاده کنیم.  
 
موسوی‌نژاد با بیان اینکه آمریکا خودش را کدخدای جهان می‌داند، اظهار داشت: در همین چند روز گذشته در نشريه فارين پاليسي اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهد آمریکا از استفاده سلاح شیمیایی صدام در جنگ ایران و عراق باخبر بوده و با این وجود به صدام کمک می‌کرد از این رو ما باید همه خسارت‌هایی را که استکبار جهانی به ما وارد کرده پیگیری کنیم و تصویب این طرح گام خوبی در این جهت است.
 
** هروی: تصویب طرح پیگیری دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ایران نیاز به مطالعات تخصصی دارد

بر اساس اين گزارش جواد هروی نماینده قائنات در مجلس در مخالفت با طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی- سیاسی دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد گفت: مطرح شدن این طرح عجولانه است؛ نباید با سرعت امور این چنینی را انجام داد چرا که تاکنون یک تحقیق جامع سیاسی و تاریخی درباره کودتای 28 مرداد در کشور صورت نگرفته است.
 
وی افزود: پیگیری حقوقی باید زمانی صورت گیرد که مطالعات جامعه سیاسی انجام شده باشد. ما اکنون می‌خواهیم با استناد به سند منتشرشده‌ای که آمریکا آن را ارائه داده موضوع کودتای 28 مرداد را پیگیری کنیم که این اقدام صحیح نیست. ما باید مدارک و تحلیل‌های مورد نیاز خودمان را برای پیگیری این موضوع به مجامع بین المللی ارائه دهیم.
 
** سودانی: آمریکا گاو شاخداری است که در همه چیز دخالت می‌کند

در ادامه ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس در موافقت با طرح پیگیری طرح حقوقی- سیاسی دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد اظهار داشت: آمریکا با کدام مجوز می‌تواند در هر جا که بخواهد دخالت کند ؟ در حال حاضر آمریکا مانند گاو وحشی است که با شاخهای بلند خود می‌خواهد دخالت‌هایش را برای حفظ فرزند نامشروعش ادامه دهد.
 
وی افزود: در حال حاضر آمریکا به دخالت خود در کودتای 28 مرداد اعتراف کرده است ولی متأسفانه این طرح تکلیف‌آور نیست.
 
این نماینده مجلس گفت: ما باید همه حقوقمان را که از سوی آمریکا تضییع شده است ، پیگیری کنیم و تصویب این طرح اقدام مناسبی در این جهت است.
 
** نماینده دولت: دولت با کلیات طرح موافق است

در ادامه حسن قشقاوی نماینده دولت در مجلس درباره طرح دو‌فوریتی پیگیری حقوقی- سیاسی دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد گفت: با کلیات طرح مخالفتی ندارم ولی در جزئیاتش دیدگاه‌هایی دارم که به کمیسیون امنیت ملی ارائه داده‌ام، کمیسیون نیز بخشی از دیدگاه های دولت را در این طرح لحاظ کرده است.
 
وی افزود: ما قبلا اعتراض‌مان را در مقاطع مختلف نسبت به آمریکا مطرح کرده‌ایم و همواره نیز مقامات آمریکایی در مقاطع مختلف درباره دخالت‌های خود در ایران اعترافاتی داشته‌اند.

قشقاوی گفت: همچنین در سال 78 طرحی تصویب شد که ما براساس آن پیگیر حقوق ملت ایران در دادگاه لاهه هستیم ولی هنوز این موضوع به نتیجه نرسیده است چرا که حقوق بین‌الملل قربانی زور بین‌المللی است.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بار دیگر در دفاع از طرح مذکور گفت: این اسناد جدیدا از سوی آمریکا منتشر شده و قابل استناد است از این رو ما می‌توانیم از آنها برای استفاده در مجامع بین‌المللی بهره گیریم.

همچنین می‌توان در سایر دخالت‌های آمریکا به مجامع بین‌المللی نیز مراجعه کرد و تصویب این طرح می تواند شروع خوبی باشد.
 
براساس این اسناد پس از پایان سخنان موافقان و مخالفان طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی-سیاسی دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 ، کلیات طرح به رأی گذاشته شد و وکلای ملت با 167 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر آن را به تصویب رساندند.

/انتهای پیام

برچسب ها: کلیات ، طرح ، دوفوریتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار