سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با تلاش متخصصان کشوررقم خورد؛

صرفه جویی 2 ميليون يورو كاتاليستي در پتروشیمی بندرامام خمینی(ره)

با بومی سازی کاتالیست واحد وینیل کلراید منومر( (VCM پتروشیمی بندرامام، 2 میلیون یورو در سال صرفه جویی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، همگام با بومی سازی کاتالیست های مورد نیاز، با هدف ارتقای دانش فنی ساخت داخل و تلاش مهندسان و متخصصان توانمند کشورمان، کاتالیست مورد نیاز در واحد وینیل کلراید منومر( VCM ) داخلی سازی شد که گامی مهم در قطع واردات این نوع کاتالیست از کشورهای خارجی به شمار می رود.

 کاتالیست اکسی کلریناسیون، سالانه بالغ بر 20 تن در 6 راکتور بخش اکسی کلریناسیون واحد وینیل کلراید منومر( VCM ) شرکت کیمیا بندر امام کاربرد دارد و طی سالیان گذشته در انحصار یک شرکت آلمانی قرار داشت.
 
درپی بروز مشکلاتی در تحویل این کاتالیست از سوی شرکت تولید کننده، پژوهشگران و متخصصان پتروشیمی بندرامام با همکاری استادان دانشگاه های کشور و شرکت پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پس از طی مراحل فنی و آزمایشگاهی، موفق به بومی سازی آن شدند.
 
این کاتالیست، بازده مشابه نمونه خارجی را دارد، در حالی که هزینه آن حدود 25 درصد نمونه خارجی است، ضمن این که زمان تحویل آن از یک سال به 3 ماه کاهش یافته است. استفاده از این کاتالیست، زمینه صرفه جویی اقتصادی 2 میلیون یورو در سال را فراهم می کند. 

شايان ذکر است، در فرایند تولید وینیل کلراید که ماده اولیه PVC است، گاز HCL آزاد می شود که این گاز در راکتورهای حامل کاتالیست اکسی کلراید با اتیلن ترکیب می شود وا تیلن دی کلراید( EDC) تولید می کند.

بنابراين گزارش، همچنين با تلاش کارکنان، تعميرات اساسي واحد وينيل كلرايد منومر ( VCM ) شركت کیميای بندرامام با موفقيت به پايان رسيد.

 واحد VC شركت کیمیا، يكي از كارخانجات بزرگ توليدكننده وينيل كلرايد منومر(VCM ) در كشور است كه سالانه 180 هزار تن اين محصول را براي واحد PVC توليد مي كند، بنابراین با توجه به خورندگي بسيار بالا در فرايند اين واحد، انجام تعميرات به موقع و در سرويس قرار داشتن آن، يكي از اولويت هاي شركت سهامي پتروشيمي بندرامام است كه در همين خصوص طبق برنامه زمان بندي شده و برگزاري جلسات تخصصي، انجام تعميرات اساسي در دستور كار مديريت ارشد قرار گرفت.

مهمترين اقدامي كه از زمان شروع تا پايان اين تعميرات كه طی20 روز به طور شبانه روزی و مطابق با برنامه زمان بندي شده با170 هزار نفر ساعت كار بدون حادثه صورت پذيرفت، عمليات تعويض خطوط فرسوده انتقال مواد در اين واحد همچون عمليات برشكاري، جوشكاري و رنگ آميزي به ميزان 12 هزار و 926 قطر اينچ است. از نقاط قوت اين تعميرات اساسي هم می توان به برنامه ريزي دقيق و به كارگيري قابلیت هاي ساخت داخل از قبيل تجهيزات، قطعات و كاتاليست هاي به كار گرفته شده اشاره کرد، همچنين انسجام و هماهنگي متخصصان بهره برداري، تعميرات، HSE ، مخابرات، حراست، حمل و نقل و ديگر واحدهاي مرتبط، از ديگر شاخص هایي است که در انجام به موقع اين تعميرات نقشی اساسی ایفا کرده است.

شايان ذكر است، واحد وينيل كلرايد منومر(VCM) شركت کیمیای بندرامام، يكي از 5 واحد شركت کیمیا پتروشيمي بندرامام است كه در سال 73 به بهره برداري رسيد و سالانه 180 هزار تن منومر وينيل كلرايد و 15 هزار تن اسيد كلريدريك 35 درصد تولید می کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.