معاون وزیر نفت گفت: ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور پیش از تصویب طرح های مهرماندگار در حدود ۵۱ میلیون تن بود که با بهره برداری از تمامی طرح های مهرماندگار این رقم به بیش از ۶۴ میلیون تن خواهد رسید.

عبدالحسین بیات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در مورد آخرین وضعیت پروژهای مهرماندگار صنعت پتروشیمی گفت: ۳۱ طرح مهرماندگار در صنعت پتروشیمی تعریف شده بود که از این تعداد ۲۱ پروژه یا تاکنون به تولید رسیده و یا تا پایان ماه جاری به تولید می رسند.

وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این تعداد پروژه، بیش از 13 میلیون تن به ظرفیت نصب شده پتروشیمی ایران افزوده خواهد شد.

بیات یادآور شد: ظرفیت نصب شده امروز صنعت پتروشیمی ایران که در مرز 60 میلیون تن قرار دارد پیش از تصویب طرح های مهرماندگار صنعت پتروشیمی 51 میلیون و 125 هزار تن بود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: با بهره برداری از 31 طرح مهرماندگار پتروشیمی نسبت به پیش از زمان تصویب این طرح ها، شاهد افزایش 25.4 درصدی ظرفیت نصب شده تولید صنعت پتروشیمی خواهیم بود.

بيات گفت: مجتمع هاي پتروشيمي ايلام، فجر عسلويه و دماوند، همچنين يك سري طرح هاي توسعه پتروشيمي مانند مجتمع نوري كه به بهره برداري رسيده اما آغاز به كار نكرد، اسكله صادراتي مرحله دوم عسلويه و پروژه هاي زيرساختي آن مانند پل اتصال مراحل يك و دو عسلويه آماده راه اندازي است.

وي افزود: اين پل از حيث پشتيباني هاي ايمني و آتش نشاني براي واحدهاي مستقر در اين دو مرحله مانند پتروشيمي كاويان و مهر مرواريد نقش موثر و تعيين كننده دارد.

بيات خاطرنشان كرد: پتروشيمي هاي مهاباد و لرستان هم امسال به بهره برداري مي رسند.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه های به بهره برداری نرسیده مهرماندگار پتروشیمی با پیشرفت مناسب در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: از مجموع 31 طرح مهرماندگار صنعت پتروشیمی تا پایان فعالیت دولت دهم (پایان مرداد 92) تعداد طرح های بهره برداری شده مهرماندگار به 21 طرح خواهد رسید.

بيات در مورد پروژه های زیرساختی در صنعت پتروشیمی گفت: طرح های مهمی در دست اجرا و یا آماده بهره برداری است که یکی از این از زیرساخت های مهم در عسلویه قرار دارد و پلی است که فاز اول و دوم این منطقه را به هم متصل می کند، این پل از نظر پشتیبانی ها، ایمنی و آتشنشانی برای واحدهایی که در فاز دوم عسلویه در حال تولید هستند مانند مجتمع های کاویان، مهر و مروارید نقشی اساسی و تعیین کننده دارد.

ایران امروز یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ محصولات پتروشیمی در جهان است و این واقعیتی است که بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه تحریم پتروشیمی کاری غیرقابل اجرا است، گفت: صنعت پتروشیمی در سراسر دنیا بازار مصرفی گسترده و متنوع دارد و این گستردگی و تنوع زیاد هیچ‌گاه تحت تأثیر تحریم‌های یک‌جانبه و فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون ایران در حوزه محصولات بالادستی به بیش از 60 کشور جهان تولیدات پتروشیمی صادر می‌کند و صادرات محصولات نهایی تولیدشده در صنایع تکمیلی ایران نیز به بازارهای منطقه در حال انجام است، علاوه بر این توسعه داخلی صنعت پتروشیمی با تکمیل زنجیره ارزش در اولویت صنعت پتروشیمی ایران قرار گرفته که تأثیری از اعلام به تحریم خرید محصولات پتروشیمی نمی‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار