مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با وجود اینکه از تحریم هشت شرکت پتروشیمی ایران گذشته، هنوز هیچ تغییری در روند رو به رشد توسعه صنعت پتروشیمی ایران و صادرات محصولات آن به بازارهای جهانی ایجاد نشده است.

 عبدالحسین بیات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: ایران امروز یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ محصولات پتروشیمی در جهان است و این واقعیتی است که بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه تحریم پتروشیمی کاری غیرقابل اجرا است، گفت:‌ صنعت پتروشیمی در سراسر دنیا بازار مصرفی گسترده و متنوع دارد و این گستردگی و تنوع زیاد هیچ‌گاه تحت تأثیر تحریم‌های یک‌جانبه و فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون ایران در حوزه محصولات بالادستی به بیش از 60 کشور جهان تولیدات پتروشیمی صادر می‌کند و صادرات محصولات نهایی تولیدشده در صنایع تکمیلی ایران نیز به بازارهای منطقه در حال انجام است، علاوه بر این توسعه داخلی صنعت پتروشیمی با تکمیل زنجیره ارزش در اولویت صنعت پتروشیمی ایران قرار گرفته که تأثیری از اعلام به تحریم خرید محصولات پتروشیمی نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران خاطرنشان کرد: در یک ماهی که از اعلام تحریم هشت شرکت پتروشیمی ایران گذشته، هیچ تغییری در روند رو به رشد توسعه صنعت پتروشیمی ایران و صادرات محصولات آن به بازارهای جهانی ایجاد نشده است.

بیات در خصوص شکایت به مجامع جهانی در خصوص اعمال این تحریم‌های غیرقانونی گفت:‌ شرکت‌هایی که در این لیست تحریم آمده‌اند شرکت‌های خصوصی شده صنعت پتروشیمی هستند و در صورتی که بخش خصوصی مربوطه در فعالیت خود در بازارهای جهانی در پی اعمال این تحریم‌ها با مشکلی مواجه شود و یا حتی تأثیر روانی از اعلام خبرهای آن در بازار مصرف خود ببیند حق پیگیری حقوقی آن برایش محفوظ است و ما نیز در بخش دولتی صنعت پتروشیمی همواره حامی بخش خصوصی خواهیم بود.

وی همچنین  در زمينه پروژه هاي مهر ماندگار در بخش صنايع پتروشيمي گفت: از مجموع ۳۱پروژه مهر ماندگار، ۲۱ پروژه به توليد رسيده يا تا پايان تير ماه به توليد مي رسد.  
 
بيات گفت: مجتمع هاي پتروشيمي ايلام، فجر عسلويه و دماوند، همچنين يك سري طرح هاي توسعه پتروشيمي مانند مجتمع نوري كه به بهره برداري رسيده اما آغاز به كار نكرد، اسكله صادراتي مرحله دوم عسلويه و پروژه هاي زيرساختي آن مانند پل اتصال مراحل يك و دو عسلويه آماده راه اندازي است.

وی در مورد پروژه های زیرساختی در صنعت پتروشیمی گفت: طرح های مهمی در دست اجرا و یا آماده بهره برداری است که یکی از این از زیرساخت های مهم  در عسلویه قرار دارد و پلی است که فاز اول و دوم این منطقه را به هم متصل می کند، این پل از نظر پشتیبانی ها، ایمنی و آتشنشانی برای واحدهایی که در فاز دوم عسلویه در حال تولید هستند مانند مجتمع های کاویان، مهر و مروارید نقشی اساسی و تعیین کننده دارد.  
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد خط لوله اتیلن غرب و روند پیشرفت آن اظهار داشت: قطعه هشتم فاز دوم خط لوله اتیلن غرب حدفاصل کرمانشاه تا نزدیک سنندج آخرین مراحل تکمیل را پشت سر می گذراند و به زودی به بهره برداری خواهد رسید و ادامه قطعات این خط لوله نیز تا پایان نیمه نخست سال جاری به نتیجه خواهد رسید.  
 
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مورد مجتمع های پتروشیمی غرب کشور گفت:‌ پتروشیمی های مهاباد و لرستان تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند و پیش بینی می شود که واحدهای یوتیلیتی و واحدهای بوتن ۱ آنها به تولید برسند.

وي درباره همسان سازي قيمت خوراك واحدهاي پتروشيمي نيز گفت: اين همسان سازي به آن معنا نيست كه برخي كشورها براي ما شاخص باشند تا قيمت ها را بر اين اساس بالا يا پايين ببريم؛ شاخصي كه وزير نفت طبق سياست هاي دولت اعلام كرد اين است كه شرايطي بوجود آيد تا سرمايه گذار در حوزه پتروشيمي بيشترين سود اقتصادي را نسبت به بقيه حوزه هاي اقتصادي كشور داشته باشد.  
 
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، گفت: اگر بر اين اساس حركت كنيم نوعي بسترسازي براي جذب سرمايه گذاري است كه بخشي از اجراي سياست بر مبناي اين شاخص تنظيم قيمت خوراك هاست.  
 
بيات افزود: بين ۵۰ تا ۸۰ درصد هزينه هاي تمام شده توليد در پتروشيمي ناشي از بهاي خوراك اين بخش است؛ در اين زمينه براي سرمايه گذار داخلي و خارجي شرايط يكي است و سرمايه گذار خارجي هم مي تواند با همان قيمت خوراك و شرايط سرمايه گذار داخلي ورود پيدا كند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار