سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

۵ دانشگاه علوم پزشکی در بین برترین دانشگاه هاي دنيا/ رشته هاي پزشکي پيشتاز در توليد علم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از پیشروی در تولید علم و همچنین قرار گرفتن ۵ دانشگاه علوم پزشکی در بین برترین دانشگاه ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که در برنامه نبض سخن می گفت افزود: سهم پزشکی از تولید علم در بین ۲۵۰۰ موسسه آموزش عالی،۵۰ موسسه و تعداد دانشجویان کمتر از ۵ درصد است. 

وی گفت:از لحاظ تولید،پزشکی در بین رشته های مهندسی، کشاورزی و شیمی پیشتازترین رتبه در تولید علم  را دارا است. 

قانعی ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه به رتبه دوم منطقه رسیدیم، همچنین ۵ دانشگاه علوم پزشکی جز ۵ دانشگاه برتر دنیا شدند. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: ۸ موسسه،دانشگاه و پژوهشگاه علوم پزشکی جز یک درصد در برنامه پنجم محسوب میشدند که توانستیم در تولید مقاله و چاپ مجله به دوبرابر آنچه در برنامه پنجم انتظار داشتیم دست پیدا کنیم. 

وی اظهار داشت:تعداد مقالات و مجلات با وجود مشکلات بودجه ای که داشتیم،تعدادشان از آنچه در برنامه پنجم انتظار داشتیم افزایش یافت. 

قانعی یادآور شد: در سال ۲۰۱۲ ،۱۷ درصد تولیدات به وزارت بهداشت و درمان ،۱۱ درصد وزارت علوم و درصد ناچیزی به دانشگاه آزاد تعلق داشت. 

*۳ ترکیب رونمایی شده تجاری می شوند

رئیس سازمان غدا و دارو ضمن اعلام خبر فوق گفت: قرار است در سال جاری ۳ ترکیب دارویی  رونمایی شده تجاری شوند. 

وی افزود: داروهای هایتک و مولکولی جدید اضافه شده به صنعت داروسازی در نقشه سلامت ازتعداد افزایش بالایی برخوردار بود. 

عباس حاجی آخوندی ادامه داد: در چند سال اخیر تحقیقات و توسعه توسط در وزارت بهداشت باعث شد تا با کمک دانشمندان دانشگاه های مختلف  گام بزرگی در نقشه سلامت برداریم که هدف از این مهم  دستیابی به نتیجه و رسیدن دانش فنی و پس از آن تولید مقاله است. 

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: باتوجه به سند علمی کشور ، دولت ۲۰ میلیارد جهت پیشبرد فناوری تخصیص داده بود، همچنین ارزبری در این بخش ۲۰ میلیارد دلار بود. 

وی یادآور شد: در تولید داخل و صنعت با مشارکت نیروهای صنعتی و غیردولتی موانع را از جلوی راه برمیداریم. 

*مثل بنزین، دارو امکان خودکفا شدن دارد 

معاون سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: با توجه به حرکت روبه رشد در ۳ سال گذشته دارو مانند بنزین می تواند خودکفا شود. 

رضازاده، معاون سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ادامه داد: ۹۵ درصد داروهای تولید شده داخلی هستند و تقریبا ۵۰ درصد مواد اولیه مصرفی در داخل تولید می شود که تبدیل به محصول آماده مصرف می شود که از این ۵۰ درصد، ۳۶ درصد تولید کننده انحصاری دارند،  و سعی داریم سهم تولید را به بیش از ۹۵ درصدی افزایش دهیم. 

وی افزود: ترکیب پزشکی و شیمی منجر به ساخت مواد اولیه دارو و ترکیب پزشکی و مهندسی سبب ساخت تجهیزات پزشکی می شود همچنین با ۶۰۰ میلیارد تومان، ۹۵ درصد قابل حل است ، دانش شیمی و پتروشیمی هست ، در صورتی که مثل بنزین به دارو نگاه می شد یک سرعت چشمگیری در پیشرفت داشتیم. 

رضازاده ادامه داد:  ارزش ریالی از ۶۴.۳ درصد در سال ۹۱ به ۷۰ الی ۷۵ درصد افزایش یافت که با حمایت از محصولات داخل، در آینده شاهد افزایش این مقدار خواهیم بود. 

معاون سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت  ادامه داد: حدود ۱۵ میلیون دلار صادرات،۱۰ درصد واردات داشتیم.انتقال دانش فنی ، دانش فنی جدید سبب شد تا کشورمان را به انبوه سازی برسانیم که در کنار آن در بخش صادرات مشکلات زیادی داشتیم اما این مشکلات باعث نشد تا بازار را ازدست دهیم. 

وی یادآور شد: با مشکلاتی که در مبادله پول و تامین منابع داشتیم،رقابت در بازار صادراتی را حفظ کردیم. 

*در ساخت باتری های قلبی با تکنولوژی بهتر تولید می کنیم

مدیر کل تجهیزات پزشکی گفت: 
سعی داریم ساخت باتری های قلب در داخل را با تکنولوژی بهتر از خارج تولید کنیم.

 حسین کیوانی ادامه داد: در تجهیزاتی که از تکنولوژی پیشرفته برخوردار بودند و تجهیزاتی مثل تخت های بیمارستان و مانیتورها که از تجهیزات عمومی و پزشکی است دارای وضعیت خوبی هستیم. 

وی افزود: در ساخت باتری های قلبی ،سعی داریم ساخت باتری های قلب در داخل را با تکنولوژی بهتر از خارج تولید کنیم. 

کیوانی ادامه داد: همچنین تجهیزات گران قیمت پزشکی و نوسان نرخ ارز باعث افزایش قیمت داروها شده و همین امر سبب شد تا مردم به زیر خط فقر رفته و مقروض شوند. 

مدیر کل تجهیزات پزشکی ادامه داد :در برنامه چهارم ، ماده ۸۷، ۳۰ درصد از محل صادرات پزشکی باید اتفاق می افتاد که اینطور نشد که باعث به وجود آمدن رقم ۸۰۰ میلیون دلار در صادرات می شد که این کار شدنی نبود. 

مدیر کل تجهیزات پزشکی یادآور شد: در آینده دستگاهی به اسم بمب های انسولین جهت اندازه گیری قند خون افراد در زیر پوست انجام میگرید بدین صورت که دستگاه بیسیم و با استفاد ه از نرم  افزار اقدام به تزریق قند خون به فرد نیازمند انسولین است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.