دانشگاه ها براي حفظ كيفيت آموزشي، مشاركت در توليد علم، كسب رتبه مناسب در دنيا، جلب دانشجويان خارجي و دستيابي به منابع مالي نياز به تغيير روشهاي سنتي مديريت و تطابق با تغييرات دارند.

میترا قریب، عضو هیات علمی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: عدم كفايت الگوهاي رسمي مديريت در ارتقاء رتبه و ممتاز شدن دانشگاه ها، باعث شده تا تأكيد بر قوانين بوروكراتيك و سلسله مراتبي با عدم مقبوليت گسترده از طرف اعضاء هيئت علمي روبه رو گردد و ساير نظريه ها از جمله مديريت فرهنگي روز به روز رواج بيشتري در محيط هاي دانشگاهي بيابد.

وی گفت: الگوي فرهنگي، سنت ها و رسوم را در مديريت آموزشي لحاظ كرده و معتقد است باورها، ارزش ها و ايدئولوژي، مركز و قلب سازمان آموزشي است. اين الگو نه تنها جنبه هاي سازماني بلكه جنبه هاي وسيعتر ملي و اجتماعي فرهنگ را مد نظر قرار مي دهد. با جهاني شدن مقوله آموزش، اين الگو توجه ويژه به محيط خاص آموزش داشته و به مديران توصيه مي كند از انتقال و تقليد محض نظريه ها و تفسير عملكرد آموزش اجتناب نمايند.

قریب تصریح کرد: دانشگاه ها براي حفظ كيفيت آموزشي، مشاركت در توليد علم، كسب رتبه مناسب در دنيا، جلب دانشجويان خارجي و دستيابي به منابع مالي نياز به تغيير روشهاي سنتي مديريت و تطابق با تغييرات دارند. عليرغم محدوديتهاي مدل فرهنگي، عدم توانايي پاسخگويي مدل هاي سنتي به نيازهاي آموزشي باعث مي شود تا جنبه هاي مثبت مدل مديريت فرهنگي مورد توجه قرار گيرد.

وی خاطرنشان کرد: هيچ يك از مدلهاي مديريت آموزشي به تنهايي نمي توانند جوابگوي چالشهاي دنياي آموزش امروز باشند؛ در نتيجه مي توان با تعديل نمودن الگوهاي موجود در نظام آموزش عالي كه عمدتاً سلسله مراتبي است، به الگويي مناسب با شرايط جامعه دست يافت./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار