سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهي به قانون «اختیار جنگ» آمريکا/ سندي از کشتارهاي پنتاگون

قانون «اختیار جنگ»، که توسط مجلس سنا تصویب شده، خود به تنهایی سندی ضد دموکراتیک است که به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد تا از نیروهای نظامی علیه هر «کشور، سازمان و یا اشخاصی که به تشخیص وی، در حملات تروریستی 11 سپتامبر دست داشته‌اند، استفاده کند.»

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در مقاله‌ای به قلم «الکس لانتیر»، می‌نویسد: روز 5 شنبه، مقامات پنتاگون در کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا، مدعی شدند که قانون به اصطلاح «مبارزه با تروریسم»، به آنها قدرت تام می‌دهد تا بدون دریافت اجازه رسمی از کنگره، در هرکجای دنیا، ازجمله خود آمریکا جنگ برپا کنند.

به گفته «مایکل شیهان»، مشاور وزیر دفاع آمریکا، قانون «اختیار جنگ»، پس از حملات 11 سپتامبر، توسط کنگره تصویب شد که اجازه رسمی کنگره برای شروع جنگ‌های آتی، تحت عنوان «جنگ علیه تروریسم» بود. طبق این قانون، پنتاگون، بدون آنکه نیازی به صدور مجوز جدیدی از سوی کنگره باشد، می‌تواند به کارزار جهانی خود و کشت و کشتاری که با حملات هواپیماهای بدون سرنشین به راه انداخته است، تحت عنوان «جنگ علیه تروریسم» ادامه دهد. شیهان در ادامه می‌گوید: «از این جهت، ما در حال حاضر، اجازه استفاده از نیروهای نظامی را در اختیار داریم.»


*** قدرت کنگره آمریکا تا حد زیادی تحت تاثیر رئیس‌جمهور و ارتش است
«شیهان» خاطر نشان ساخت که به اعتقاد وی، این مجوز برای آینده نامعلوم تمدید شده است. وی گفت: «به عقیده من، این مجوز برای مدت نسبتا زیادی، حتی پس از پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما نیز، ادامه خواهد داشت که من فکر می‌کنم این مدت، حداقل 10 تا 20 سال باشد.»

دیدگاه «شیهان»، حاکی از نقض آشکار قانون اساسی آمریکا است. طبق ماده 1، بخش هشتم قانون اساسی آمریکا، این کنگره است که باید اجازه آغاز جنگ و حملات تلافی‌ جویانه و همین طور مجوز مربوط به تسخیر و تصاحب اراضی و آب‌ها را صادر کند.» با این وجود، مقامات ارشد پنتاگون، ادعا می‌کنند که قدرت کنگره تا حد زیادی تحت تاثیر رئیس‌جمهور و ارتش است که این مسئله می‌تواند در آینده موجب آغاز جنگ‌های بیشماری گردد.


*** گروه‌های قدرتمند طبقه حاکم آمریکا، به دنبال ایجاد یک دیکتاتوری نظامی-رئیس‌جمهوری هستند
در حالیکه این مسئله به عنوان موضوع مورد بحث در مورد تجدید نظر در قانون «اختیار جنگ»، به طور علنی به مجلس آمریکا ارائه شده است، گروه‌های قدرتمند طبقه حاکم آمریکا، به دنبال تعلیق مفاد اصلی قانون اساسی آمریکا و ایجاد یک دیکتاتوری نظامی-رئیس‌جمهوری هستند. مقامات پنتاگون در پاسخ به سوال نمایندگان خودی سنا، خاطر نشان کردند که به اعتقاد آنها مجوز«اختیار جنگ»، به قوه مجریه این اجازه را می‌دهد تا به طور یک جانبه، به سایر کشورها حمله کند و یا در داخل آمریکا از نیروهای نظامی استفاده کنند.

سناتور «لیندسی گراهام»، سوال کرد که  آیا قانون فعلی، به  باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را می‌دهد که در یمن، واقع در خاورمیانه، یا کنگو در آفریقا، جنگ به پا کند، که «رابرت تیلور»، مشاور پنتاگون پاسخ داد، بله همین طور است.


*** کشتار غیرقانونی شهروندان آمریکایی در خاک آمریکا و توسط ارتش این کشور
«گراهام» پرسید: «آیا مثل من فکر نمی‌کنید که میدان جنگ، همان جایی است که دشمن در آن جنگ به پا کند؟» «شیهان» در پاسخ گفت: «بله، از بوستون گرفته تا مناطق قبیله نشین فدرال پاکستان» می‌تواند میدان جنگ ما باشد.

«شیهان»، علاوه براین در اظهاریه خود نوشت: «صرف اینکه یک نفر شهروند آمریکایی است، او را از اینکه یکی از اعضای دشمن است، مصون نمی‌دارد.» «شیهان» با  این اعلام نظر، یک بار دیگر خود را همراستای پنتاگون در ترور «انورالعولقی» شهروند آمریکایی، در 30 سپتامبر 2011، نشان داد. واشنگتن، پیش از مورد هدف قرار دادن وی با موشک «هل فایر»، هیچ مدرکی نداشت که ثابت کند «العولقی» درصدد حمله‌ای تروریستی به آمریکا است.

این اظهاریه در ادامه به گمانه‌ زنی های عمومی در اوایل امسال توسط «اریک هولدر»، دادستان کل آمریکا در مورد کشتار احتمالا غیرقانونی شهروندان آمریکایی در خاک آمریکا و در طول عملیات‌های ضدتروریستی پرداخت.


*** فساد عمیق در دموکراسی آمریکا ریشه دوانده است
کل چارچوب این جلسه سنا، حاکی از فساد عمیقی بود که در دموکراسی آمریکا ریشه دوانده است. قانون «اختیار جنگ»، خود به تنهایی سندی ضد دموکراتیک است که به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد تا از نیروهای نظامی علیه هر «کشور، سازمان و یا اشخاصی که به تشخیص وی، در حملات تروریستی 11 سپتامبر در سال 2011، مشغول توطئه چینی و یا مشارکت و همدستی بوده‌اند، استفاده کند.»

درحالیکه این قانون در خصوص گروه‌های القاعده و طالبان افغانستان صادر شده است، اما واشنگتن از آن به عنوان چک سفیدی برای به راه انداختن جنگ‌های منفور و ترور افراد در سراسر جهان، استفاده می‌کند.

این بهانه، اساسا فریب آمیز بود زیرا این سیاست‌ها عمدتا به القاعده معطوف نشدند. هدف آنها ایجاد حکومتی نواستعماری در خاورمیانه، جایی که بیشتر کشورها هیچ نقشی در حملات 11 سپتامبر نداشتند، است تا با این کار کنترل منابع اصلی نفت را برعهده گرفته و موقعیت جغرافیایی- راهبردی واشنگتن را در برابر سایر قدرت‌های بزرگ، تقویت کنند. علاوه براین، هدف دیگر آنها این است که با ایجاد رعب و وحشت، مخالفت مردم در طبقه کارگر آمریکا را با چنین سیاست‌هایی سرکوب کند.


*** دولت آمریکا جنگ‌های خود را با قانون «اختیار جنگ» توجیه می‌کند
تغییر سیاست‌های امپریالیستی آمریکا در طول 12 سال اخیر، به دستاویزی تبدیل شده است تا  جنگ‌هایی را که آغاز می‌کند، با قانون «اختیار جنگ» توجیه کند. بسیاری از گروه‌های وابسته به القاعده که آمریکا به آنها حمله کرده است، از جمله گروه القاعده در مغرب اسلامی و یا القاعده در پنینسولای عربی، در سال 2011 وجود نداشتند و طبیعتا نقشی در حملات 11 سپتامبر نداشتند. واشنگتن حتی با استفاده از سایر گروه‌ها، از جمله گروه مبارزه اسلامی لیبی و یا جبهه نصرت در سوریه، به عنوان متحدان خود، در جنگ‌ برای تغییر رژیم در این کشورها، استفاده می‌کند.

پنتاگون با تاکید بر اینکه این قانون، همچنین به آنها این اختیار را می‌دهد که با «نیروهای وابسته» القاعده، جنگ کند؛ هرچند در متن قانون «اختیار جنگ»، این مسئله عنوان نشده است. این موضوع بسیار بحث برانگیز بود و انتقادات زیادی را از جانب نمایندگان سنا در پی داشت.


*** نمایندگان در نهایت بر توافق اولیه خود، با چارچوبی جعلی از «مبارزه با تروریسم» تاکید کردند
سناتور «آنگوس کینگ»، خطاب به مقامات سنا گفت: «شماها در اصل، قانون اساسی را در این مورد بازنویسی کردید... شماها عبارت «نیروهای وابسته» را از خودتان درآوردید و با این کار قدرت جنگی کنگره را از بین بردید.» وی افزود: «من یک وکیل کهنه کار از «برونزویک»، «ایالت مین» هستم اما نمی‌فهمم که شما چطور توانستید این را مطابق قانون بدانید.»

به گفته سناتور «جان مک کین»، هنگامی که سنا در سال 2001 به قانون «اختیار جنگ» رای داد، «هیچ یک از ما [نمایندگان سنا] اجازه جنگ‌های یمن و سومالی را صادر نکردیم... و اینکه شما به اینجا آمده و بگویید که ما نیازی به تغییر یا حتی بازبینی [قانون اختیار جنگ] نداریم، بسیار نگران کننده است.»

سناتور «جو دونلی» نیز در این جلسه به جبهه النصرة (جبهه نصرت) اشاره کرد و پرسید که آیا ارتباط و وابستگی این گروه به القاعده باعث می‌شود که ناخودآگاه تهدیدی برای آمریکا به شمار آید؟ «شیهان» در جواب گفت: «بله، هرچند که این مسئله تا اندازه‌ای مبهم به نظر می‌رسد، اما متاسفانه این به این خاطر است که گروه‌هایی وجود دارند که آشکارا وابستگی خود را با القاعده اعلام می‌کنند.»

با این همه، تمامی نمایندگان مجلس سنا، بر توافق اولیه خود با چارچوبی جعلی از «مبارزه با تروریسم» تاکید کردند. «کینگ» تاکید کرد که «من با این موضوع که ما بایستی با تروریسم مبارزه کنیم، مخالف نیستم.»


*** تنها طرفدار دموکراسی در آمریکا، طبقه کارگر این کشور است
مک‌ کین نیز به مقامات پنتاگون گفت، «من شما را سرزنش نمی‌کنم؛ چرا که شما در اصل برای آنچه که می‌خواهید در سراسر جهان انجام دهید، قدرت تام الاختیار دارید.»

این نظرات حاکی از این واقعیت سیاسی است که تنها طرفدار دموکراسی در آمریکا، طبقه کارگر این کشور است. حتی وقتی از قانون «اختیار جنگ» و «مبارزه با تروریسم»، علنا به عنوان دستاویزی برای ارتش آمریکا در تسلط غیرقانونی بر قدرت‌های بزرگ استفاده شود نیز، سردمداران سیاسی، همچنان به حمایت پنتاگون ادامه می‌دهند تا به منافع راهبردی بیشتری که حاصل امپریالیسم آمریکا است، دست پیدا کنند.

انتهای پیام/




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.