سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حضور نيمي از کشورهاي اروپايي در طرح تحريم کالاهاي اسرائيلي

ادامه شهرک سازي هاي غيرقانوني رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي فلسطيني، برخي کشورهاي اروپايي را به موضع گيري اقتصادي عليه کالاهايي واداشته است که از اين اراضي به ديگر نقاط صادر مي شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه ريل نيوز ؛ اسرائيل در چهل و شش سال گذشته اسرائيل شهرک هاي يهودي نشين متعددي را در اراضي اشغالي فلسطيني و در بلندي هاي اشغال شده جولان ايجاد کرده است. کالاهايي که از اين شهرک ها به دنيا صادر مي شود، عمدتا تحت عنوان «ساخت اسرائيل» است. اين روند ممکن است تغيير کند زيرا نيمي از کشورهاي اروپايي خواهان تصحيح اين عنوان و مشخص شدن منبع توليد آن در اراضي اشغال شده هستند.

مايکل ديس مدير «کميته ملي تحريم» اروپا (بي ان سي) در اينباره مي گويد:«اين حرکتي مثبت است که در اروپا شکل گرفته است و کشورهاي اروپايي تشخيص داده اند نبايد از شهرک سازي هاي اسرائيل حمايت شود. در اينجا ما شاهد هماهنگ شدن گفته ها با عمل هستيم. اين کار از ماه مي دو هزار و يازده شروع شد و در آن زمان کميته امور خارجي اتحاديه اروپا توصيه هايي را درباره لزوم مشخص شدن کالاهايي مطرح کرد که از اراضي اشغال شده مي آيند.

فشار گروه هايي مانند کميته ملي تحريم اين آگاهي را به مصرف کنندگان داده است که بين کالاهايي که از اسرائيل به بازار مي آيند با کالاهايي که از شهرک هاي غيرقانوني ارسال مي شوند، تمايز قائل شوند. براي مثال امروز در فروشگاه هاي زنجيره اي تسکو در انگليس ما شاهد مارک هايي هستيم که بر آن نوشته شده «ساخت شهرک هاي اسرائيلي». البته ما با مشکل دروغگويي مسئولان بازرگاني اسرائيل نيز رو به رو هستيم که گاه تلاش مي کنند منشا توليد اين کالاها را پنهان کنند.

هم اکنون به جز اعتماد کردن به کشورهاي وارد کننده کالا، سازوکاري براي اطمينان حاصل کردن از درستي برچسب روي کالاهاي اسرائيلي وجود ندارد. اين راهکار که در کشورهاي اروپايي شکل گرفته است، تا حد زيادي متاثر از مطرح شدن راه حل مبتني بر دو کشور مستقل است و اينکه اسرائيل به رغم مطرح شدن اين راهکار همچنان به توسعه شهرک سازي ها در اراضي اشغال شده ادامه مي دهد.

برچسب ها: اسرائیل ، شهرک ، اروپا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.