سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

8 پيشنهاد غذايي سالم براي سالمندان

با بالا رفتن سن، خوردن برخي از غذاهايي که قبلاً بدون نگراني مي خورديد کمي مشکل ساز مي شود، زيرا در عملکرد بدن از جمله سيستم گوارشي و دندان ها تغييراتي به وجود مي آيد که مانند سابق تحمل هر نوع غذايي را ندارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، با بالا رفتن سن، خوردن برخي از غذاهايي که قبلاً بدون نگراني مي خورديد کمي مشکل ساز مي شود، زيرا در عملکرد بدن از جمله سيستم گوارشي و دندان ها تغييراتي به وجود مي آيد که مانند سابق تحمل هر نوع غذايي را ندارد. در این مطلب می خواهیم به معرفي برخي از اين نوع مواد غذايي بپردازيم. در اين زمينه راهکارهايي نيز پيشنهاد شده است.

گريپ فروت

شايد عجيب به نظر بيايد اما آيا مي دانستيد که برخي مواد غذايي روي عملکرد دارويي که مصرف مي کنيد تاثير مي گذارد؟ به همين دليل است که در صورت تجويز دارو بايد درباره رژيم غذايي خود از پزشک سوال کنيد.

به عنوان نمونه، در صورت مصرف دارو براي فشار خون بالا، اضطراب و بي خوابي بايد از مصرف ميوه گريپ فروت يا آب آن که ممکن است روي تاثيرگذاري دارو تداخل ايجاد کند بپرهيزيد. به جاي اين ميوه، ميوه هاي ترکيبي مانند پرتقال و ليمو که سرشار از ويتامين C و پتاسيم است، مصرف کنيد.

ميوه و سبزيجات خام

اگر داراي دندان حساس و پوسيده هستيد از خوردن سبزيجات و ميوه هاي خام بپرهيزيد. اما براي به دست آوردن ويتامين و فيبر ميوه و سبزيجات آن ها را بپزيد تا خوردن آن آسان باشد.

حبوبات

 بسياري از افراد از خوردن حبوبات از جمله لوبيا به علت نفخ و معده دردي که ايجاد مي کند، پرهيز مي کنند. اما خوب است بدانيد حبوباتي مانند لوبيا منبع عالي فيبر و سرشار از پروتئين و آهن و کم چرب است. بنابراين به مرور زمان لوبيا را به مقدار کم به برنامه  غذايي خود اضافه کنيد.

لبنيات

 با بالا رفتن سن هضم شير يا لبنيات مشکل مي شود. اما براي دريافت کلسيم و پروتئين موجود در آن مصرف آن را قطع نکنيد بلکه مقدار آن را کم کنيد. از ماست، شير يا پنير کم چرب يا لبنيات بدون لاکتوز استفاده کنيد.

کافئين

اگر چه نوشيدن نوشيدني هاي کافئين دار براي همه مشکل ساز نيست اما باعث عصبي شدن بعضي افراد مي شود. اين نوع نوشيدني ها ضربان قلب را افزايش مي دهد و باعث اختلال خواب مي شود. اگر قصد داريد مصرف نوشيدني هاي کافئين دار را کنار بگذاريد بهتر است اين کار را کم کم انجام دهيد تا دچار علايمي چون سردرد، حالت تهوع و استفراغ نشويد.

گوشت قرمز

سالم ترين نوع گوشت از جمله استيک را به سختي مي توان جويد. بنابراين گوشت چرخ کرده بدون چربي را جايگزين استيک کنيد يا اين که ماهي را به عنوان منبع پروتئين براي برنامه غذايي خود انتخاب کنيد.

مواد غذايي شور:اگر بالاي ۴۰ سال داريد يا در گروه با ريسک بالا قرار داريد، نمک کمي مصرف کنيد. مصرف بالاي نمک فشار خون را افزايش مي دهد و خطر بروز حمله قلبي و سکته را نيز بالا مي برد.

سبزيجات

سبزيجات مانند کلم بروکلي، کلم برگ، گل کلم و کلم پيچ سرشار از ويتامين C، بتاکاروتن، فيبر، کلسيم، آهن و فولات است. اين سبزيجات که خطر بروز سرطان را نيز کاهش مي دهد نبايد به دليل ايجاد نفخ از برنامه غذايي حذف شود. اين سبزيجات را به مرور زمان و به مقدار کم به برنامه غذايي خود اضافه کنيد. مصرف مايعات زياد نيز در پيش گيري از نفخ موثر است.

جوانه هاي خام

جوانه هاي ماش، شبدر، ترب و... سرشار از ويتامين B و مواد مغذي است. اما از آن جا که در محيط هاي مرطوب و گرم به عمل مي آيد نسبت به محصولات تازه ديگر، باکتري بيشتري در خود نگه مي دارد.

بنابراين مصرف جوانه ها براي افراد مسن يا افرادي که داراي سيستم ايمني ضعيفي هستند ممکن است خطرناک باشد. در صورت مصرف، جوانه ها را کاملاً بپزيد.

سايت «MSN»
برچسب ها: سالمند ، تغذیه ، باشگاه ، شبانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.