سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جايگاه علم اخلاق در علم اقتصاد بايد مشخص شود

يک کارشناس اقتصاد و تجارت گفت: تمام کشورها نيازمند يک تحقيق و تفحص جدي در حوزه علم اقتصاد و شناسايي جايگاه علم اخلاق در اين حوزه هستند.

حميدرضا نبي زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران تصريح کرد: در يک نگاه کلي به مکاتب اقتصادي درمي يابيم اخلاق در اين مکاتب جايگاهي ندارد.
وي افزود: در اقتصادي که برمبناي سرمايه داري است، مفهومي به نام سود وجود دارد که براساس آن منافع شخصي به منافع ديگري ترجيح دارد و اين مسئله با اخلاق در تضاد است.
نبي زاده ادامه داد: طبق موازين علم اخلاق، افراد بايد منافع ديگران را بر منافع خود ترجيح دهند و به عبارتي رقبا و همکاران را نسبت به خود مقدم بشمارند که اين مسئله با مفهوم سود منافات دارد.
اين کارشناس علم تجارت، اقتصاد ربوي را يکي از بي اخلاقي هاي رايج در اقتصاد عنوان کرد و گفت: در فضاي قوانين دولتي بهره، موضوعي کاملا رايج است.
نبي زاده با بيان اينکه در مباحث مالياتي، حقوق تأمين اجتماعي، جرايمي که براي ديرکرد پرداخت مي شود همان بهره است.
اين کارشناس ارشد اقتصادي عنوان کرد: موضوع تورم را بايد از نرخ بهره جداکرد.
وي تأکيدکرد: نرخ بهره در کشورهاي غربي دو تا سه درصد است.
وي ادامه داد وقتي مسئله بهره جدي باشد بخش هاي اقتصادي مولد مختل مي شوند که ظهور مؤسسات مالي فراواني که در سطح شهر و کشور شاهد آن هستيم از تبعات همين مسئله است.
وي تأکيدکرد: اين موضوع تنها به ايران برنمي گردد بلکه تمام دنيا نيازمند يک تحقيق و تفحص جدي است و بايد به اين سؤال پاسخ داد که جايگاه علم اخلاق در علم اقتصاد کجاست؟
وي اظهار داشت: رعايت موازين اخلاقي در اقتصاد امکان پذير است.
وي يادآوري کرد: افراد بسيار موفقي در بخش اقتصادي و تجارت فعالند که موازين اخلاقي را رعايت مي کنند و در اقتصاد بسيار موفق هستند که  بايد بتوانند وارد بخش هاي مختلف اقتصادي شوند./س
برچسب ها: اقتصاد ، تجارت ، مالیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.