افزایش سفرها در ايام نوروزموجب توسعه اقتصادی و شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگري مناطق مختلف به مسافران و مهمانان مي شود. امسال در هفته نخست نوروز اشغال مراكز اقامتي بسياري از استان ها به 100درصد رسيد و هر استان ميليون ها مسافر را پذيرا شد. اين رونق سفرها خود بيانگر اميد به زندگي در خانواده هاست.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، گزارش خبرنگاران از اقصي نقاط كشور حاكي از آن است كه در مدت زمان سپري شده از تعطيلات نوروز ورود مسافر و گردشگر به شهرهاي مختلف با افزايش چشمگيري مواجه بوده و مي رود تا ركورد تازه‌اي در اين زمينه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال‌هاي گذشته زده شود.

به گفته كارشناسان،علت عمده افزايش سفرها مربوط به عوامل جوي و برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته از سوي دست اندركاران گردشگري است.



افزایش 20 درصدی ورود خودرو به بوشهر

حمیدرضا علم مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان بوشهر گفت: از 25 اسفند تاكنون 283 هزار و 132خودرو سواری وارد شهر بوشهر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش نشان مي دهد.

علم با بیان این که در 15 روز گذشته جاده‌هاي چغادک ـ بوشهر و کنگان -عسلویه از پرترددترین جاده‌های اين استان بوده، گفت:در اين مدت 145 هزار خودرو نيز از جاده بوشهر ـ گناوه تردد كرده است. علم با بیان این که امسال مجهزترین دوربین کنترل سرعت در جاده بوشهر ـ برازجان نصب می‌شود، بیان داشت: اکنون در قسمت‌های مختلف این جاده دوربین کنترل سرعت نصب است که ضمن هشدار به راننده ها سرعت آنها را کنترل می‌کند.

وی از کاهش تلفات جاده‌ای در اين مدت در جاده‌های استان بوشهر خبر داد و افزود: در این مدت تلفات جاده‌ای 9 نفر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 17 نفر بود، کاهش چشمگیری داشته است.

ساخت بناي شنی حافظیه و تخت جمشید در سواحل گناوه

غلامعلی حبیبی‌منش فرماندار گناوه با اشاره به اين كه مسابقه ساخت مجسمه‌های شنی از حافظیه و تخت جمشید در سواحل گناوه برگزار شد،اظهارداشت: همچنین هفتم فروردین ماه نیز مسابقه ملی مجسمه‌های شنی در منطقه مال قائد برگزار و مجسمه‌های زیبایی نیز توسط شرکت کنندگان طراحی و اجرا شد.

وی با بیان این که مسابقه مجسمه‌های شنی گناوه با استقبال گسترده مسافران نوروزی مواجه شده بود، ابراز داشت: در این مسابقه هر کدام از شرکت کنندگان آثار و نماد شهرهای خودشان را طراحی و اجرا کردند.

فرماندار گناوه با اشاره به اجرای بنا‌هايی از حافظیه شیراز، تخت جمشید، میدان امام(ره) اصفهان وکوه بیستون کرمانشاه،گفت: فرزندان استان و شهرستان گناوه نیز مجسمه‌های زیبايی از لنج، قایق و عروس دریایی را طراحی و اجرا کردند که در نوع خود زیبا و جالب بود.

ورود 5/1 میلیون مسافر به خراسان جنوبی

محمدرضا رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با اعلام اين مطلب كه ورود مسافر به اين استان در دهه اول سفرهای نوروزی از مرز 5/1 میلیون گذشت،افزود:از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون بازدید از آبگرم فردوس چهار برابر شده و تعداد مسافرانی که به آبگرم لوت در خوسف رفتند نیز سه برابر افزایش یافته است.همچنين اقامت در مدارس، هتل‌ها و مهمانپذیر‌هاي استان نیز 50 درصد رشد داشته است.

ضريب اشغال 100 درصدي مراکز اقامتي کرمان

اعضاي ستاد تسهيلات سفر استان کرمان با به کارگيري ظرفيت‌هاي فرابخشي توانسته‌اند با تمرکز بر اطلاع رساني و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري، ضريب 100 در صدي مراکز اقامتي و نيز رشد 30 درصدي اقامت در اين استان را سبب شوند.

منوچهر جهانيان رئيس ستاد مرکزي سفرهاي کشور در نشست اعضاي ستاد تسهيلات سفر استان کرمان با بيان اين که برپايي جشنواره صداي بهار، نمايشگاه‌هاي صنايع دستي و اجراي ويژه برنامه‌هاي معنوي و مذهبي در جذب گردشگران نوروزي اين استان تاثيرگذار بوده، يادآور شد: از ابتداي تعطيلات تا پايان روز نهم فروردين ماه يک ميليون نفر از برنامه‌هاي مفرح تدارک ديده شده، بازديد داشته‌اند.

جهانيان معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري و تاريخي کرمان را نيز در جذب مسافران نوروزي و افزايش ماندگاري سفر در اين استان تاثيرگذار دانست.

رئيس ستاد مرکزي سفرهاي کشور از کاهش 40 درصدي تلفات جاده‌اي در استان کرمان خبر داد و گفت: عزم جدي پليس راهداري، نيروهاي امداد و نجات، برپايي ايستگاه‌هاي استقبال از مسافران و پذيرايي سبب ايجاد توقف‌هاي کوتاه مدت در مسير، رفع خستگي و در نهايت کاهش تلفات جاده‌اي شده است.

اسکان 128هزار مهمان نوروزی در مدارس آبادان

128هزارو 433 مهمان نوروزی از 28 اسفندماه تاكنون در مدارس شهرستان آبادان اسکان یافته‌اند.

سید محمد مولوی مدیر آموزش وپرورش آبادان دراين باره گفت: اسکان این تعداد مسافر در 135مدرسه این شهرستان صورت گرفته است.با توجه به تراکم جمعیت مسافران در ایام عید نوروز، سامانه نوبت ‌دهی در ستاد اسکان آموزش و پرورش راه‌‌اندازی شده است.

شهر ساحلی آبادان در جنوب ایران به واسطه داشتن طبیعت زیبا و دیدنی و جاذبه‌های تاریخی،مذهبی و اقتصادی هر ساله میزبان جمعیت زیادی از مسافران است که امسال نسبت به سال‌های گذشته پرشورتر و با استقبال فراوان گردشگران در سفر به این شهرستان روبرو بوده است.

جابه جايي3 میلیون و 162 هزار مسافر در خراسان رضوی

3 میلیون و 162 هزار و 215 مسافر از 24 اسفندماه تاکنون از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی‌اعم از جاده‌ای، ریلی و هوایی در مسیر خراسان رضوی جابه جا شده‌اند.

جعفر شهامت معاون حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی اظهارداشت: از این جمعیت 2 میلیون و 382 هزار و 215 مسافر در قالب 92 هزار و 64 سفر از طریق ناوگان عمومی‌حمل و نقل جاده‌ای به استان وارد و خارج شده‌اند. این میزان 15 درصد کل جابه جایی‌های مسافر در مسير خراسان رضوی و مشهد مقدس بوده است.

وی گفت: از طریق قطار هم 585 هزار مسافر به مشهد سفرکرده و بازگشته‌اند که 6/3 درصد سفرهای نوروزی استان را شامل می‌شود. 195 هزار مسافر هم از طریق ناوگان هوایی در مسیر مشهد جابه جا شده‌اند که 2/1 درصد سفرهای نوروزی را در بر می‌گیرد.سهم خودروهای شخصی و مسافران این بخش هم در سفرهای نوروزی 5/80 درصد است.

شهامت با اشاره به استقرار 56 دستگاه تردد شمار در جاده‌های خراسان رضوی اضافه كرد: دراین مدت توسط تردد شمارهای فعال، تردد انواع خودروهای سواری در جاده‌های استان 329 هزار دستگاه ثبت شده است. بیشترین تردد مربوط به روز چهارم فروردین ماه در ساعت 11 تا 12 ظهر با 2 هزار و 785 دستگاه انواع خودرو سواری بوده است.

معاون اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی با اشاره به استقرار واحد رسیدگی به شکایات مردم در محل‌های مسافربری به ویژه درپایانه مسافربری امام رضا (ع) مشهد،گفت: در این مدت 87 مورد از شکایات مردمی‌رسیدگی شده است.

با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و پیش فروش گسترده بلیت اتوبوس برای این ایام، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به این امر در موج دوم سفرها در بحث جابه‌جایی مسافران مشکلی نداشته باشیم.

 يك میلیون و 193 هزار تردد از جاده‌های زنجان

یک میلیون و 193 هزار و 484 تردد از جاده‌های استان زنجان در 15 روز گذشته صورت گرفته است.

اصغر شیرمحمدی جانشین رئیس پلیس راه استان زنجان با یادآوری اين نكته كه در اجرای این طرح تاکنون 3 تصادف فوتی رخ داده که منجر به مرگ 9 نفر شده، افزود: تعداد تصادفات جرحی رخ داده 47 فقره بوده و تعداد مجروحین این حوادث هم75 نفر اعلام شده است.در 48 ساعت گذشته نیز 2 فقره تصادف جرحی رخ داد که منجر به جراحت 2 نفر شد.

وی افزود: یکی از تصادفات در جاده زنجان - قزوین به علت خستگی و خواب آلودگی که منجر به واژگونی خودرو شد، رخ داد و دیگری به دلیل انحراف به چپ که موجب برخورد دو خودرو سواری در جاده زنجان - قیدار بود، به وقوع پیوست.

علت اغلب تصادفات به دلیل خستگی و خواب آلودگی بوده و بیشترین حوادث در ساعات 12 تا 18 بعد از ظهر رخ داده است. ترافیک نیمه سنگینی در جاده ترانزیت و اتوبان زنجان - قزوین جریان دارد و در سایر جاده‌هاي این استان، ترافیک روانی جریان دارد.

بازديد 700 هزار نفر از بناهای تاریخی اصفهان

700 هزار نفر از شروع تعطیلات نوروز تا پایان هفتمین روز فروردین ماه از اماکن و بناهای تاریخی استان اصفهان دیدن کردند.

مهدی جمالی نژاد قائم مقام رئیس ستاد تسهیلات سفرهای اصفهان تصريح كرد:گردشگران نوروزی استقبال خوبی از اماکن و بناهای تاریخی اين استان داشتند.

وی با بیان این‌که ششم فروردین ماه، اوج اسکان مسافران نوروزی در این استان بود، اظهار داشت: در این روز 620 هزار نفر در استان اصفهان و 334 هزار نفر در مركز اين استان اسکان یافتند.مسافران نوروزی مخاطب برنامه‌های فرهنگی این استان بوده و تمایل زیادی برای حضور و بازدید از بناهای تاریخی و فرهنگی اصفهان دارند.این استقبال در شأن اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ وتمدن ایران اسلامی‌است.

اقامت 900 هزار نفر در گلستان

قربان عباسی دبیر ستاد دایمی‌تسهیلات و نظارت بر سفرهای گلستان نيز اعلام كرد: از 25 اسفند ماه تاكنون 907 هزار نفر در اين استان اقامت کرده‌اند.

از این میزان 13 هزار و 907 نفر در هتل‌ها، 9 هزار و 610 نفر در مهمانپذیرها، یک هزار و 406 نفر در هتل آپارتمان‌ها، 18 هزار و 506 نفر در منازل استیجاری، 22 هزار و 421 نفر در کمپ‌های موقت، 119 هزار و 90 نفر در کلاس‌های مدارس و 722 هزار و 665 نفر در سایر مراکز اقامتی اقامت داشته‌اند.

جنگل حرا، جاذبه كم نظير براي گردشگران

بازديد 31 هزار و 220 گردشگر از جنگل‌هاي دريايي حرا در جزيره قشم، نشان از جذابيت اين مكان نزد گردشگران و مسافران نوروزي دارد.

حميد اميني دبير ستاد تسهيلات سفرهاي قشم يادآورشد: در 15 روز گذشته به‌طور متوسط روزانه 3 هزار و 120مهمان و گردشگر از جنگل‌هاي دريايي حرا بازديد كرده‌اند.

اميني از جزاير ناز، دره ستاره‌ها، آثار تاريخي بندر لافت، دلفين‌هاي هنگام،غارهاي خربس، تخمگذاري لاك پشت‌ها در روستاي شيب دراز، غار نمكدان،موزه ژئوپارك، تنگه چاه كوه و قلعه پرتغالي‌ها به عنوان ديگرسايت‌هاي گردشگري نام برد كه تاكنون مورد استقبال 148 هزار تن از مسافران نوروزي جزيره قشم قرار گرفته است.

جنگل دريايي حرا با 31 هزار و 220 بازديد كننده و قلعه پرتغالي‌ها با يك هزار و 110 بازديد كننده به ترتيب پر طرفدار‌ترين و كم طرفدار‌ترين سايت‌هاي گردشگري قشم نزد مهمانان نوروزي بوده است.
برچسب ها: نوروز ، سفر ، امید ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار