سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شفاف‌سازی ارزی غیر‌ممکن است

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت توسعه صنعتی بهشهر درباره وضعیت بدهی ارزی شرکت‌های بورسی، گفت: با توجه به این‌که در شرایط کنونی نرخ واحدی برای ارز وجود ندارد، نمی‌توان با قطعیت درباره بدهی ارزی شرکت‌های بورسی شفاف‌سازی کرد.

به گزارش سرويس اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علیرضا کدیور با اشاره به این‌که در بحث وضعیت بدهی ارزی شرکت‌ها باید دارایی‌های ارزی را نیز در نظر بگیریم، گفت: برخی از شرکت‌ها سپرده‌های ارزی در خارج از کشور دارند که یک امتیاز مثبت برایشان به‌شمار می‌آید.
وی همچنین درباره وام‌های ارزی شرکت‌ها نیز گفت: اکثر شرکت‌های بورسی وام‌های ارزی خود را از بانک‌های داخلی یا شعبه‌های خارج از کشور بانک‌های ایرانی دریافت کردند و این موضوع قابلیت چانه‌زنی را برای این شرکت‌ها فراهم کرده است.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شرکت‌ها می‌توانند با چانه‌زنی، بانک‌ها را متقاعد کنند که تسهیلات دریافتی را به ریال تبدیل کرده یا آن را بر مبنای نرخ ارز اتاق مبادلات پرداخت کنند. بر این اساس، شرکت‌هایی که بتوانند تسهیلات ارزی خود را به ریال تبدیل کنند از محل نرخ ارز هیچ ریسکی ندارند، اما شرکت‌هایی که قرار باشد براساس نرخ ارز مبادلاتی بازپرداخت بدهی‌های خود را انجام دهند، امکان افزایش نرخ ارز مبادلاتی، بخشی از ریسک‌های این شرکت‌هاست.
وی در‌خصوص شفاف‌سازی بدهی ارزی شرکت‌های بورسی، ادامه داد: بر‌اساس دستورالعمل بانک مرکزی شرکت‌های صادراتی ارز حاصل از صادرات را می‌توانند برای تسویه بدهی ارزی استفاده کنند، در این شرایط باید بررسی کرد شرکت‌ها چه میزان بدهی و چه میزان صادرات دارندکه برآیند آن می‌تواند برای شرکت‌ها هم مثبت و هم منفی باشد.
کدیور نتیجه‌گیری کرد: در این شرایط نرخ ارز تاثیر یکسانی برای پرداخت بدهی ارزی در همه شرکت‌های بورسی ندارد و در مجموع باید صورت‌های مالی شرکت‌ها را بررسی کرد: حجم دارایی‌های ارزی، فروش ارزی و میزان بدهی می‌تواند شرایط شرکت را تا حدودی مشخص کند./س
برچسب ها: توسعه ، صنعتی ، بورس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.