سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شلمچه نقطه آغاز همکاری مناطق آزاد ایران و عراق/ امضای تفاهم نامه همکاری مشترک مناطق آزاد ایران و عراق

در جریان بازدید مدیرکل مناطق آزاد کشور عراق از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، تفاهم نامه همکاری میان این دو کشور به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، براساس اعلام شورای هماهنگی مناطق آزاد-تجاری و ویژه اقتصادی، این تفاهم نامه همکاری مشترک با حضور صباح صالح القیسی مدیر کل مناطق آزاد کشور عراق و علیرضا بهمنی معاون سرمایه گذاری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد ایران امضا شد.
 
علیرضا بهمنی انعقاد این تفاهم نامه را گام موثری در جهت گسترش همکاری میان مناطق آزاد دو کشور دانست و گفت: پیوندهای مشترک میان دو کشور منجر به توسعه همکاری های مشترک در حوزه مناطق آزاد شده است.
 
معاون سرمایه گذاری دبیرخانه شورای هماهنگی ادامه داد: با انعقاد این تفاهم نامه، مسیر انتقال تجربیات مناطق آزاد دو کشور و نیز کشورهای همسایه هموارتر شده و در نهایت توسعه اقتصادی ملت ها و دولت ها را به همراه خواهد داشت.
 
بهمنی تصریح کرد: با انعقاد این تفاهم نامه روند پیگیری امور، تسریع و نواقص احتمالی در ادامه کار با توافق طرفین برطرف خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: با توجه به مرز مشترک میان دو کشور و اهمیت مرز شلمچه در منطقه آزاد اروند در همکاری های فی ما بین، این منطقه به عنوان نقطه اصلی در عملیات اجرایی مورد توافق در تفاهم نامه قرار دارد.  

در ادامه صباح صالح القیسی مدیر کل مناطق آزاد عراق با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های مناطق آزاد ایران، گفت: آگاهی از فعالیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران موجب شد از تجربیات این مناطق در هماهنگی و فرآیندهای کاری مناطق آزاد عراق بهره برداری کنیم.

وی افزود: پیشرفت قابل توجهی در مناطق آزاد عراق به دست آمده ولی توسعه فعالیت های مناطق آزاد ایران بیش از عراق بوده است.

صباح صالح القیسی با اشاره به روندشکل گیری مناطق آزاد عراق، گفت: با تصویب قانون مناطق آزاد عراق در سال 1998، فعالیت های این مناطق در سال 2000 شروع شد و پس از سال 2003 عراق در آستانه جنگ قرار گرفت و زیر ساخت های موجود این مناطق ویران شد و به نوعی فعالیت آنان دستخوش تغییر و تعطیلی قرار گرفت اما از ابتدای سال 2009 در مناطق آزاد عراق سرمایه گذاری های متنوع و متفاوتی در زمینه های صنعت، تجارت و خدمات انجام گرفته است.
 
مدیر کل مناطق آزاد عراق در نهایت در خصوص تسریع روند اجرایی این تفاهم نامه ابراز امیدواری کرد.
 
شایان ذکر است؛ در این تفاهم نامه، دو طرف آمادگی خود را جهت به کارگیری تمامی امکانات موجود در راستای توسعه مناطق آزاد در دو کشور، از طریق تبادل قوانین ویژه سرمایه گذاری در مناطق آزاد و کلیه مزایا و تسهیلات اعطایی به سرمایه گذاران و همچنین در خصوص تبادل تجارب، آموزش و نیز راه اندازی و شرکت در نمایشگاه ها و همایش ها و تبادل مطالعات و تحقیقات ویژه مناطق آزاد و راهکارهای توسعه آن ها به همراه راه اندازی دفاتر نمایندگی  بر اساس قوانین و ضوابط جاری در دو کشور، اعلام کردند.
 
همچنین طرفین آمادگی خود را جهت مطالعه راه اندازی مناطق آزاد مشترک در نقاط صفر مرزی اعلام نموده و در این راستا مقرر شد کمیته تخصصی از کارشناسان ، دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران و هیات امور مناطق آزاد عراق تشکیل شود تا نسبت به مطالعه و تهیه طرح توجیهی اقتصادی و فنی و تعیین محل مناسب ایجاد منطقه آزاد مشترک با توجه به قوانین و آئین نامه های دو کشور اقدام شود؛
به نحوی که این مناطق آزاد مشترک به عنوان مراکز توزیع کالا در سطح منطقه ای و بین المللی فعالیت نمایند و در این راستا مرز شلمچه در منطقه آزاد اروند به عنوان پایلوت ایجاد این مناطق در نظر گرفته شده است./ر
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.