به مناسبت گراميداشت ايام الله دهه مباركه فجر پروژه مرمت و بازسازي خانه قديم مرحوم استاد بديع الزمان فروزانفر در شهرستان بشرويه به پايان رسيد و مورد بهره برداري قرار گرفت

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند

اتفاقي مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي و گردشگري بشرويه طي گزارشي اعلام كرد: خانه قديمي فروزانفر از جمله بناهاي قديمي است كه در سال 85 به شماره 16350 در رديف آثار ملي و تاريخي به ثبت رسيده است.

وی افزود: پروژه و مرمت و بهسازي اين بنا در دو مرحله شامل؛ بام سازي و سبك سازي و در مرحله اول جداره سازي، اجراي تاسيسات و مرمت قاب بندي هاي تزئيني و گچبري و درب هاي چوبي قديمي انجام شدكه در مجموع اعتباري معادل 65 ميليون تومان از محل تملك دارائي استان و صندوق حمايت از مالكين و بهره برداران بناي تاريخي هزينه شده است.

اتفاقی اظهار کرد: اين بنا كه شامل؛ دو ايوان زمستاني و تابستاني در دو طرف شماليو جنوبي قرار دارد، در ضلع جنوبي شامل؛ حوضخانه، بادگير و مخازن ذخيره سازي مواد غذايي است و در قسمت شمالي با هدف استفاده از آفتاب زمستاني تالار نسبتا بزرگي نهاده شده و دركف حياط حوض آبي است كه بوسيله عبور جريان آب از لوله هاي سفالي از معابر متصل به خانه آبگيري مي شده است.

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي و گردشگري بشرويه افزود: با هدف جذب گردشگر و توريست در نظر داريم معابر متصل به اين بنا تاريخيرا به سبك قديمي بازسازي و كف سازيكنيم.

وي خاطرنشان کرد: هر ساله حداقل 200 نفر از گردشگران و بخصوص دانش جويان رشته هاي معماري از دانشگاه هاي اصفهان، شيراز ، مشهد، يزدو تهران از اين بنا ديدن مي كنند./س


برچسب ها: فروزانفر ، بشرویه ، دهه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.