سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نسل جدید کنسول‌های بازی به روایت «گوگل» + نمودار

از نکات جالب این آمار می‌توان به آمار عجیب گوگل از ذائقه‌ی مخاطبین اشاره کرد که چه مقدار به چه کنسولی علاقه دارد و این اطلاعات را در اختیار شرکت‌های سازنده و مخاطبین قرار می‌دهد تا به این روش هم باز همه را از ذائقه‌ و اکثریت مطلع کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، روز به روز به انتهای نسل هفتم صنعت بازی‌های کامپیوتری نزدیک می‌شویم و بر طبق شواهد و پیشبینی‌‌ها در سال آینده میلادی دو کمپانی سونی و مایکروسافت از کنسولهای نسل بعد خود رونمایی خواهند کرد و چه بسا یک یا هر دوی آنها در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شوند. در این میان موضوع قابل توجه این است که کدام یک برنده نبرد بین کنسولها خواهد بود و بیش از دیگری پا به خانه‌های مردم می‌گذارد سایت(Ludos Mundi) با بررسی‌ نتایج به دست آمده از تعداد دفعات جستجوی کلمات(PS4) و(Xbox 720) در گوگل مقایسه جالبی‌ انجام داده است. بر اساس این مقایسه نام(Xbox 720) به تعداد دفعات بیشتری مورد جستجو قرار گرفته که به این معنی است که مردم بیشتری مشتاق دانستن اطلاعات کنسول نسل بعد مایکروسافت هستند.

 
” مقایسه مجموع تعداد دفعات جستجو در سرتاسر جهان”

با توجه به نمودار زیر که از(Google trends) بدست آمده می‌توان دریافت که در سال ۲۰۱۲ به ازای هر ۱۰۰ جستجو نام(Xbox720) تعداد ۷۵ جستجو برای(PS4) صورت گرفته است. البته در سال ۲۰۱۱ این(PS4) بوده که با اختلاف ناچیزی از رقیب خود پیشی‌ گرفته است.
 

” مقایسه تعداد دفعات جستجو بر اساس سال”


آیا میتوان به این نتایج اعتماد کرد؟    
اول از همه توضیحی راجع به شرکت گوگل و این آمار و ارقام میدهیم: برخی‌ سایتها مانند گوگل به دلیل آمار بازدید بسیار بالا و مراجعه از هر قشر و هر نقطه جهان به آنها، می‌توانند بالقوه منبع آماری مناسبی تلقی‌ شوند اما در میان تمامی‌ این سایت‌ها همین گوگل است که کمتر رو به سیاست‌های مخفی‌ کارانه آورده و می‌توان به صورت بالفعل نیز از این جامعه آماری استفاده کرد. به عنوان مثال همین(Google Trends) برای همه قابل دسترس است و خود شما نیز با یک جستجوی ساده می‌توانید نمودارهای بالا را استخراج کنید. با توجه به این توضیحات می‌توان به صحت و سقم این اعداد و ارقام اطمینان داشت.

مساله بعدی و مهم‌تر نتیجه ای است که از این آمار‌ها بدست می‌آید. این‌که با توجه به این نمودار‌ها آیا می‌توان از همین حالا برنده نسل بعد را مایکروسافت نامید؟ هم آری هم نه.

"آری” به خاطر این مساله که میزان اشتیاق مردم و درگیری ذهنی‌ آنان رابطه مستقیمی‌ با میل به خرید و استقبال آنان دارد. به عنوان مثال، همین بررسی‌ (تعداد دفعات جستجو) در مورد فیلم‌های بلوری و اچ‌ دی صورت گرفته بود که نتیجه آن برتری کامل بلوری را نشان می‌داد که در نتیجه نیز شاهد همین موضوع بودیم، پس با توجه به این آمار و ارقام می‌توان برداشت کرد تا بدین جای کار مایکروسافت در زمینه معرفی‌ کنسول نسل بعدی خود، تبلیغات آن و حتا شایعات پیرامون آن بهتر عمل کرده است و مردم بیشتری را به سوی‌‌ خود جلب کرده است.

با توجه به این‌که آمار داده شده مربوط به کل مناطق جهان است و قطعا امریکا و ژاپن را نیز در بر می‌گیرد، باید پیش‌بینی کرد که هر کنسول در کشور خود از برتری محسوسی برخوردار باشد، که در مجموع وقتی نگاهی به جمعیت دو کشور کنیم، آمار بیشترXbox 720 در جهان توجیه می‌شود. شکل زیر نشان می‌دهد که در ژاپن، PS4 کلمه‌ای است که بسیار بیشتر از رقیب جستجو شده است.


 
حالا اگر تنها آمار امریکای شمالی را بررسی کنیم، نتیجه طبق انتظار برتری کنسول بومی را نشان می‌دهد. در این‌جا آمار PS4 هم به اندازه‌ی قابل توجهی بالاست.


 
از آنطرف می‌توان این آمار را معیار مناسبی در نظر نگرفت، چرا که برخی‌ اعتقاد دارند تنها حواشی پیرامون کنسول نسل بعد مایکروسافت دلیل این اختلاف است و هنوز برای نتیجه گیری زود است و یا این مساله که تنها به دو عبارت PS4 و Xbox 72 بسنده شده و اسامی مثل  Orbis و Durango (اسامی رمز کنسولهای نسل بعد) و یا حتی PlayStation 4 بررسی‌ نشده‌اند و امکان تغییر این نتایج وجود دارد. ذکر این نکته در اینجا خالی‌ از لطف نیست که برخی‌ سایت‌ها به بررسی‌ همین اسامی پرداخته‌اند و نتیجه مقایسه اسامی رمز، برتری اندک کنسول سونی و مقایسه Playstaion 4 با Xbox 720 به برتری کنسول مایکروسافت هر چند با اختلافی‌ بسیار کمتر از حالت اول   PS4 نشان می‌دهد.



امّا از نکات جالب این آمار می‌توان به جمع آوریِ اطلاعات و آمار عجیب گوگل از ذائقه‌ی مخاطبین اشاره کرد که چه مقدار به چه کنسولی علاقه دارد و این اطلاعات را در اختیار شرکت‌های سازنده و مخاطبین قرار می‌دهد تا به این روش هم باز همه را از ذائقه‌ و اکثریت مطلع کند. کاری که شرکت‌های سازنده را در بازاریابی و سیستم‌های اطلاعاتی را در تصمیم‌گیری بسیار کمک می‌کند.

برچسب ها: کنسول ، بازی ، گوگل ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.