عده ​ای برای خرید خودرو چندان در قید اعتبار و اصالت برند نيستند و پرداخت هزینه اضافه برای نام و نشان خودرو را اشتباه می​دانند. مشتریان کمپانی لکسوس را معمولا این​گونه افراد تشکیل می​دهند.

 به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛لکسوس از زیرمجموعه​هاي کمپانی معظم تویوتا، به ساخت خودروهای لوکس و با​کیفت،البته با قیمتی پایین​تر از خودروهای مشهور آلماني شهرت دارد. اگرچه ممکن است در طراحی محصولات این خودروساز که با خودروهای تویوتا نقاط اشتراک بسياري دارند، هنر زیادی خرج نشده باشد و يا اصالت و ظرافت طراحی خودروهای آلماني موج نزند، اما لکسوس از نظر کیفیت قطعات و سطح تجهیزات، شانه به شانه آلماني​ها می​تازد و حتی در برخی رتبه​بندی​های کیفی از آلماني​های مغرور پیشی گرفته است.

 البته در سبک جدید طراحی محصولات لکسوس پیشرفت​ چشمگیری مشاهده می​شود و روند رو​به​جلوی لکسوس در جهت ارتقا طراحی خودروهایش کاملا محسوس است. تا بتواند در این زمینه هم حرفی برای گفتن در مقابل رقبا داشته باشد.


نمونه فیس​لیفت لکسوس LX ۵۷۰یکی از جدیدترین محصولات لکسوس و در واقع گونه به​روز شده​اي از نسل سوم این SUV فول سایز به حساب می​آید. مدتی است LX ۵۷۰ به بازار کشورمان نيز راه يافته و شاهد حضور این آسمان خراش ژاپنی در ایران هستیم. همين موضوع ما را بر آن داشت تا LX ۵۷۰را به​طور کامل معرفی کرده و از نکات مثبت و منفی آن را در قالب يک نوشتار مورد بررسي قرار دهيم.

برای بسیاری از خریداران خودروهای SUV، علاوه بر قابلیت​های بالای حرکتی، ابعاد بزرگ و ظاهر پرابهت هم بسیار اهميت دارد. از این نظرLX ۵۷۰ رضايت این گروه از خریداران را جلب خواهد کرد. در نگاه اول ابعاد بزرگ و جثه درشتLX ۵۷۰ که چند سانتی​متری از برادر ناتنیش تویوتا لندکروزر بزرگتر است، خبر از یک SUV قدرتمند و جادار می دهد. فرم کلی بدنه، برجستگی​های روی گلگیرها و شکل پنجره ها کاملا شبیه به لندکروزر هستند. اما به​کارگیری قطعات با کیفیت از جنس کروم در جای​جای بدنه و توجه به جزئیات باعث شده طراحی LX۵۷۰ به مراتب لوکس​تر از لندکروزر باشد. در کل مي توان گفت تمرکز طراحان LX ۵۷۰ بيشتر روی ماهیت مجلل این خودرو بوده​است. چراغ های LED روشنايي در روز در جلو و LED طیفی در عقب تاثیر بسزایی در ظاهر خودرو دارند، اما یکی از مهمترین تفاوت​های ظاهری مدل ۲۰۱۳ فیس​لیفت نسبت به گونه اوليه، طراحی خاص جلوپنجره است. این سبک طراحی جلوپنجره در سایر محصولات جدید لکسوس نیز، یافت می شود. آینه​های جانبی بزرگ با طراحی کلی بدنه در هماهنگی کامل هستند و زیر آنها دوربین​هایی برای کمک به راننده در زمان رانندگی و هنگام پارک کردن نصب شده است.


مکانیزم باز و بسته شدن درب پنجم یا به اصطلاح درب صندوق عقب کاملا برقی بوده و از داخل کابین باز و بسته می شود. نکته جالب در طراحی بخش​ عقب برآمدگی وسط سپر است که در زیر پوشش آن قلاب بکسل قرار دارد، وLX ۵۷۰ به لطف وجود این قلاب و پکیج TRAILERS BALL، قابلیت کشش بار تا وزن ۳۱۷۵ کیلوگرم را داراست و در مسافرت​ها این خودرو می​تواند به راحتی کاروان و یا قایق​های تفریحی را جابه​جا کند. رینگ های ۲۰اینچی آلومینیومی هم در هماهنگی کامل با طراحی و سایز خودرو هستند و برای بدنه ۶ رنگ قابل سفارش است.

بی اصالت،ولی مجلل
به لطف به​کارگیری سیستم ورود و استارت بدون​کلید و کلید​کارتی، ورود به کابین به آساني انجام می شود. جوی کاملا تجملی در کابین حکم فرماست و کیفیت بالای قطعات نظر هر کسي را کاملا به خود جلب مي کند و همان​گونه که در مقدمه اشاره شد، شاید از برخی خودروهای آلماني هم بهتر باشد. جای جای کابین و صندلی​ها با چرم طبیعی پوشانده شده اند. صندلی​های بزرگ و برقی بسیار نرم و راحت هستند و حس نشستن روی يک مبل راحتی را تداعی می کنند. و همچنين با فرم خاصشان، در مانورهای ناگهانی راننده و سرنشین را در بر می گیرند.



طیف وسیع امکانات در فضایی بزرگ
تنظیمات صندلی های جلو، آینه های الکتروکرومیک و فرمان، به لطف سیستم حافظه قابل ذخیره است. و گرمکن و سردکن به صورت استاندارد برای صندلی​های جلو و آپشن برای صندلی های عقب عرضه می شوند. قطعات چوبی و فلزی کارشده داخل کابین بسیار با کیفیت هستند و با ظرافت هرچه تمام​تردر جای خود قرار داده شده اند. فرم کنسول جلو نيز در نوع خود جالب است و بی شباهت به لندکروز نیست. يک برآمدگی بزرگ وسط کنسول جلو خودنمایی می کند که دريچه​های بزرگ هوا و مانیتور ۸ اینچی درون آن تعبيه شده​است. همچنين بيشتر قطعات این قسمت از جنس آلومنیوم تراش​خورده هستند و نمای اسپرت برای آن رقم زده اند. فرمان هم که دکمه​های تنظیم سیستم صوتی و تلفن​همراه را درون خود جاي داده، با چرم و چوب پوشانده شده است.

صفحه کیلومترشمار زيباي اين خودرو ترکیبی از فناوري​هاي آنالوگ و دیجیتال را به نمايش مي​گذارد، اما نشانگر سمت چپ (دور موتور) بیش از اندازه ساده به نظر مي​رسد و با نشانگر سمت راست تناسب ندارد. دسته​دنده و اهرم ترمز دستی نيز در کنسول وسط که ترکیبی فوق​العاده از آلومینیوم و چوب است قرار دارند. البته از نظر نگارنده بهتر بود به جای اهرم ترمزدستي از مدل پدالی یا دکمه​ای استفاده می شد تا از شلوغي و آشفتگي اين بخش جلوگيري شود. کلیدهای تنظیم دیفرانسیل و فنربندی در یک قاب استوانه​ای روی کنسول وسط قرار دارند که بی​شباهت به نمونه به​کار رفته در پورشه کاین نیست. درون زیرآرنجی پوشيده شده از چرم هم که میان دو صندلی قرار دارد، cool box یا يخچال قرار گرفته​است.

صندلی​های ردیف دوم اين خودرو در راحتی چیزی کم از صندلی های جلو ندارند. و اين رديف نيز از دریچه​های هوا و سیستم تهویه مجزا بهره می​برد و برای سرگرمی سرنشینان این قسمت، دو عدد مانیتور برای پشت​سری​ صندلی​های جلو به علاوه هدفون بی​سیم قابل سفارش است. ابعاد بزرگ LX ۵۷۰ فضایی جادار و راحت را برای سرنشینان به ارمغان مي​آورد. و با بازکردن صندلی​های ردیف سوم​، ظرفیت این خودرو به ۸ نفر افزايش مي يابد. اگرچه به علت فضای محدود ردیف سوم، نفر هشتم کمی دچار مشکل خواهد شد. صندلی​های ردیف دوم نيز قابل خواباندن هستند تا در مواقع نیاز فضای بسیار بزرگ براي حمل بار فراهم شود و مهندسي کم نقص برند خودرو را به شما يادآوري کنند.


مطمئنا علاوه بر کیفیت فوق​العاده، فهرستي از امکانات بلند بالا هم از LX ۵۷۰ انتظار می رود. و لکسوس در اين زمینه هم رضايت خریداران خود را جلب خواهد کرد. جدیدترین امکانات رفاهی و ایمنی را در این شاسی بلند فول​سايز مي توانيد مشاهده کنيد. سیستم صوتی تصویری LX ۵۷۰ بسیار کامل و مجهز است. و مانیتور ۸اینچی، دو مانیتور سفارشی، ۱۹عدد بلندگوی مارک لوینسون، چنجر ۶ تایی و هدفون​های بی​سیم اجزای تشکیل​دهنده آن هستند.

کنترل درجه حرارت و تهویه مطبوع ۴نقطه​ای به صورت اتوماتیک قابل تنظیم است. روشن و خاموش شدن چراغ ها به صورت اتوماتیک، سنسور باران، سیستم شست و شوی چراغ های جلو، سیستم تلفن​همراه و بلوتوث، شیشه های ضد اشعه، آینه​ها، شیشه​ها و سانروف برقی به علاوه ده​ها آپشن دیگر از امکانات رفاهی قابل ذکر LX ۵۷۰ هستند. این خودرو همچنين با برخورداری از سیستم رادار فاصله با خودروی را جلویی تنظیم کرده و از وقوع تصادف جلوگیری می کند. اين غول ژاپني در بخش ايمني داخلي نيز با ۱۰عدد ایربگ، کمربندهای سه نقطه ای پیش کشنده، پشت​سری​های فعال، فرمان مجهز به سنسور سرعت و دوربین های نصب شده دور تا دور خودرو جايي براي گله باقي نمي گذارد.



فکر مسابقات خیابانی را از سرتان بیرون کنید

خودروهای لکسوس معمولااز نظر توانايي​هاي حرکتي در مقابل رقبای آلماني خود حرفی برای گفتن ندارند. و بي شک LX ۵۷۰ نيز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو از يک پيشرانه ۸سیلندر۷/۵ لیتری بهره می برد. این پيشرانه حجیم قادر به توليد ۳۸۳ اسب بخار در دور ۵۶۰۰ و گشتاوري برابر با ۵۳۰ نيوتن​متر بوده و اين توان را توسط يک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می کند. که البته چنين قدرتي برای یک SUV با این ابعاد، چندان هم چشمگیر نيست. اما با توجه به شتاب صفر تا صد، ۷ ثانيه​اي این غول ۲۷۳۵کیلوگرمي، و تجهيز پيشرانه آن به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ​ها،LX ۵۷۰ گزینه نسبتا مناسبی به نظر می رسد.

آفرود سواری پر خرج
LX ۵۷۰ به لطف سیستم​هایی همچون، قفل دیفرانسیل، محدود کننده لغزش (که سبب افزایش کشش خودرو نيز مي​شود)، تنظیم ارتفاع خودکار، سیستم CRAWL CONTROL، تعلیق متغیر تطبیقی و... ، خودرویی کاملا مناسب برای مسیرهای آفرود و ناهموار کوهستانی است. اما در بحث مصرف سوخت LX ۵۷۰ با مصرف شهری ۱۷لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر، مصرف جاده​اي۱۲لیتر به ازا هر ۱۰۰کیلومتر و مصرف ترکیبی ۱۴لیتری، به نسبت خودروی پرمصرفی محسوب می شود. لکسوس،LX ۵۷۰ را با قیمت ۸۱ هزار دلار در بازارهاي بين​المللي عرضه می کند. اما مدتی پيش این SUV لوکس به بازار خودروی ایران نيز راه يافت و در ابتدای ورودش حدود۳۷۰ میلیون تومان قیمت​گذاري شد ولی با جهش ناگهاني قیمت​ها، بهاي LX ۵۷۰هم افزایشي چشمگیر به خود دید و هم​اکنون براي خريد آن بيش از ۵۵۰ میلیون تومان بايد هزينه کرد،که براي چنين خودرويي بسيار غيرمنطقي به نظر مي رسد.



از رقبایLX ۵۷۰ در بازارهاي جهاني، می توان به مرسدس بنز GL۵۰۰، AUDI ۷Q ،کادیلاک اسکالید، range rover vague و ... اشاره کرد. اما در بازار انحصاری خودروي ایران، برادر دوقلوي LX ۵۷۰، تویوتا لندکروزر و کيا موهاوي ۸ سيلندر تنها SUVهاي هم​کلاس اين خودرو هستند و از نظر ابعاد و کلاس تجملي، کمتر خودرویی را مي​توان به عنوان رقیب برای LX ۵۷۰در بازار کشور در نظر گرفت. ولی قابلیت های آفرود آن بی نظیر است و اوج لذت با آن در مسافرت و بیابان گردی قابل لمس است. اگر تنها قيمت را ملاک مقايسه قرار دهيم، مي​توان پورشه کاین S، و ۵X BMW در آستانه ورود مجدد BMW به ایران، را نيز رقباي آن دانست.

اما در مجموع لکسوس LX ۵۷۰ با توجه به مصرف سوخت بالا و ابعاد بزرگ بدنه، چندان مناسب رفت و آمد در شهرهای شلوغ به نظر نمي​رسد و علاوه بر اين شتاب و قدرت آن نيز برای افرادي که به دنبال یک SUV چالاک هستند، آن​چنان رضايت بخش نيست.
برچسب ها: لندکروز ، کمپانی ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
سلام اگه من داشتم حتما میخریدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۳
ان شالله روزی همه
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۸:۱۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
عالی ولی از نظر قدرت لندکروز بالا تر است چون وزن لکسوس از لندکروز 100کیلو گرم بالا تر است بخاطر ایربگ و موتور آن
آخرین اخبار