رئيس ستاد فناوري‌هاي نانو گفت: با دستیابی محققین کشور به تکنولوژی ساخت ربات جراح انحصار ساخت این ربات از آمریکا گرفته شد و ایران دومین کشور دارنده این ربات شد.

دکتر سرکار، رئیس ستاد فناوری‌های نانو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تا پایان سال دو دستگاه تجهیزات پزشکی هسته‌ای را به جامعه پزشکی معرفی می‌کنیم.

اولین دستگاه برای شناسایی غدد سرطانی در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد که تا به حال این دستگاه به صورت وارداتی وارد کشور می‌شده ولی خوشبختانه با دست یافتن به دانش ساخت این دستگاه توسط محققان کشور ساخت این دستگاه در کشور بومی شده است.

وی ادامه داد: دستگاه دیگر، دستگاه اسپکت قلبی است که از کمپانی‌های معتبر دنیا این دستگاه با قیمتی گران وارد کشور می‌شد اما طی یک پروژه تحقیقاتی توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری ساخت این دستگاه پیگیری شده که تا پایان تابستان این دستگاه نیز وارد جامعه پزشکی می‌شود.

سرکار به ساخت ربات کمک جراح اشاره و اظهار داشت: ربات کمک جراحی را که طراحی کرده‌ایم در حال حاضر در 2 بیمارستان در اعمال جراحی لاپاراسکوپی به پزشکان کمک می‌کند که باعث شده سرعت عمل و دقت را بالا ببرد.

 تا به حال بیش  از 150 عمل جراحی با این ربات‌ها انجام شده است و ایران توسط کتابی که در آمریکا منتشر شده است در بین 5 کشور دنیا در زمینه ساخت ربات کمک جراح به صورت کلینیکی قرار گرفته است.

رئیس ستاد فناوری‌های نانو تاکید کرد: ربات دیگری را با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری در دست طراحی داریم. در واقع این ربات یک ربات جراح است، که یک جراح از راه دور در هر نقطه‌ای که باشد به کمک این ربات می‌تواند اعمال جراحی مختلف را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه تنها کشور آمریکا توانسته این ربات را وارد بازار کند تصریح کرد: کارهای ساخت آن به اتمام رسیده و در تلاش هستیم تا تست این ربات را روی گوسفند انجام دهیم که در این طرح جراح با کنسول کنترل کننده این ربات از یک جای دیگر به جراحی گوسفند می‌پردازد، البته این امر از حساسیت‌های زیادی برخوردار است و آزمون‌های بالینی آن زمان‌بر خواهد بود.

سرکار با تاکید بر اینکه ایران به عنوان دومین کشوری است که این ربات را به جامعه پزشکی معرفی می‌کند خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آمریکا 150 نوع از این ربات را در جهان تجاری کرده است، به گونه‌ای که یکی از این ربات‌ها در کشور افغانستان قرار گرفته و جراح از آمریکا با این ربات به اعمال جراحی می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: نام این ربات به افتخار ابوعلی سینا، سینا نام گذاری شده است./ح
برچسب ها: ربات ، جراح ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار