سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رييس مركز تحقيقات سرطان؛

کمبود دستگاه های رادیو تراپی بیماران را در لیست های انتظار دو ماهه قرار داده است

براساس نیاز کشور باید 500 دستگاه رادیو تراپی در کشور وجود داشته باشد که نبود این تعداد دستگاه باعث شده بیماران سرطانی در لیست های انتظار دو ماهه قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر درمحل: دکتر محمد اسماعیل اکبری ريیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز 14 بهمن در نشست خبری روز جهانی سرطان افزود: یکی از مهمترین عوامل در بحث سرطان سیاست گذاری برنامه کنترل و پیشگیری از سرطان است. این برنامه یک برنامه طولانی مدت است و به همین دلیل سیاست گذاران نمی خواهند این برنامه اجرا شود ،چراکه این برنامه در دوره خدمت یک فرد به نتیجه نمی رسد و چون ممکن است نتایج آن در دوره خدمت فرد دیگری به بار بنشیند و این برنامه به نام فرد در حال خدمت تمام شود سیاست گذران وارد این بحث نمی شوند.
 
وی ادامه داد: دخانیات به طور مطلق عامل ایجاد 23درصد سرطان ها است. همچنین هورمون ها هم در ایجاد افزایش سرطان در دنیای امروز جامعه ایران دخیل هستند بطوریکه در کشورما معادل همه اروپا هورمون مصرف می شود. در واقع مصرف هورمون از یک نوجوان 10 تا 12 ساله برای مشکلات پوستی شروع تا مسائل زیبایی در خیلی از افراد جامعه بخصوص زنان ادامه دارد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: 25 درصد زنان ایرانی در کل کشور دچار چاقی هستند و طبق تحقیق سال 89 ،40 درصد زنان اضافه وزن دارند که باید برنامه هایی برای کاهش چاقی و اضافه وزن در افراد جامعه دیده شوند چرا که این عامل چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل مهم دخیل در بروز سرطان و دیگر بیماری های واگیر است.
 
اکبری به کمبود ریز مغزی ها در جامعه اشاره و اعلام کرد: کاهش روی و ویتامین D یکی از کمبودهای اساسی جامعه امروزی است که کمبود این دو عنصر در بروز خیلی از سرطانها شناخته شده است. اخیراً طی تحقیقی مشخص شده که ویتامین D یکی از داروهای مهم در درمان سرطان سینه است چرا که 60درصد مبتلایان دچار کمبود ویتامینD بوده اند.
 
 
رئیس مرکز تحقیقات سرطان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سرطان های شایع در مردان شامل سرطان معده، روده بزرگ، مثانه و پروستات و در زنان سرطانهای سینه، پوست، روده بزرگ، معده و مری  از سرطان های شایع در این گروه هستند.
 
وی به بار بیماری ها اشاره وتاکید کرد بار بیماری یعنی اینکه بیماری چقدر از عمر او را کاهش می دهد، که این امر در خصوص سرطان ها مشخص شده که این بیماری 500هزار سال در سال عمر مردم را کم می کند.
 
اکبری ادامه داد: مهمترین دلیل روند روبه رشد سرطان در کشور ما مسن شدن جمعیت کشور است در حال حاضر 7/8 درصد جمعیت کشور ما بالای 60 سال سن دارند که همین امر باعث شده میزان سرطان در کشور ما بالاتر رود.
  
 
در ادامه این نشست دکتر لطفی روانشناس در خصوص بحث روانشناسی در سرطان افزود: سایکوانکولوژی یک بخش فراموش شده در درمان سرطان است. وقتی فردی  سرطان می گیرد از ابتدا دچار افسردگی و اضطراب به دلیل مرگ می شود بنابراین باید از همان ابتدای تشخیص روانشناس در امر درمان او همراه شود تا بتواند یک دید بهتر و جامع نگر در فرد ایجاد کند. که این امر بیشتر با تقویت دید مذهبی  و معنوی صورت می گیرد.

 
در ادامه این نشست دکتر مفیدی متخصص انکولوژی گفت: درمان سرطان شامل درمان با رادیو تراپی شیمی درمانی و جراحی است. باید توجه داشت که سرطان بیماری نیست که با یک پزشک درمان شود درواقع درمان این بیماری باید به صورت تیمی متشکل از متخصص تغذیه روانشناس طب مکمل طب درد و تسکینی و آنکولوژی درمان شود.
 
وی از کمبود دستگاه های رادیو تراپی گله کرد و افزود: ما باید 500 دستگاه رادیوتراپی در کشور داشته باشیم درحالیکه هم اکنون 30تا 40 دستگاه رادیو تراپی داریم.
 
باید توجه داشت که 70 درصد بیماران سرطانی احتیاج به رادیو تراپی دارند که این دستگاه می تواند یک بیمار را تا 10 سال درمان کند. کمبود این دستگاهها باعث شده که بیماران سرطانی از شهرهای دور به استانهای دیگر برای دریافت خدمات رادیو تراپی مراجعه کنند و در لیست های دو تا 3 ماهه قرار گیرند.
 
وی به داروهای شیمی درمانی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر برخی از شیمی درمانی های در کشور برای یک دوره حدود 6 تا 7 میلیون هزینه برای فرد دارد که کابرد و استفاده از این داروها در یک دوره شیمی درمانی اصلا منطقی نیست و  وزارت بهداشت باید جلوی این اقدامات را با تهیه پروتکل بگیرد.
 
مفیدی اظهار داشت: خیلی از داروهای گرانی که توسط پزشکان برای بیماران سرطانی تجویز می شود ضرورتی ندارد چراکه خیلی از آنهابرای استفاده در درمان ثابت نشده اند./ع2
برچسب ها: سرطان ، آنکولوژی ، تغذیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.