سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پزشكان بدون آزمون، وارد دوره تخصصي پزشك خانواده مي‌شوند

پزشکانی که به مدت سه سال در روستاها به ارائه خدمت بپردازند می توانند بدون آزمون وارد دوره ی تخصصي پزشک خانواده شوند .

به گزارش خبرنگار بهداشت درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر شریعتی رئیس ستاد اجرایی برنامه ی پزشک خانواده 25 آذر در حاشیه ی اجلاس معاونین بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران افزود: هدف از این اجلاس هماهنگی کلیه ی اقدامات در حوزه بهداشت بخصوص پزشک خانواده و برنامه های الویت دار حوزه بهداشت است.

با توجه به اینکه چندماهی به پایان سال نمانده است و با توجه به تعهداتی  که در برنامه پنجم توسعه داریم امروز این اجلاس فرصتی است تا بازنگری در برخی اقدامات کنیم که نیاز بیشتری مردم به آن دارند.

وی  گفت: در این اجلاس تمام معاونین بهداشتی مشکلات خود را عنوان می کنند و ما به بررسی حل این مشکلات می پردازیم.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم این جلسه نگه داشتن نیروی انسانی بخصوص پزشک و ماما در برنامه پزشک خانواده است عنوان کرد: در این جلسه به دوره MPH و تخصص پزشک خانواده پرداخته شده که به زودی نیز رزیدنت در این دوره جذب خواهد شد.

شریعتی اظهار داشت: اگر پزشکی سه سال در روستاها به فعالیت بپردازد می تواند به دوره ی MPH و تخصص پزشک خانواده بدون آزمون وارد شود در واقع این یک تشویق و انگیزه برای پزشکان عمومی است.

وی ادامه داد: این برنامه تا پایان سال آغاز می شود و در تلاش برای افزایش ظرفیت پذیرش دوره ی تخصصی پزشک خانواده هستیم که تمام دانشگاه ها در حال پیگیری این مسئله هستند.

همچنین باید توجه داشت پزشکانی که از این دوره فارغ التحصیل می شوند می توانند در مناطق شهری به خصوص استان مربوطه ی خود به ارائه خدمت بپردازند.

وی یاد آور شد: ما برای آینده کشور نیازمند راه اندازی پزشک خانواده هستیم.بنابراین تمام تلاش خود را برای گسترش این برنامه در کشور انجام می دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اصل برنامه پزشک خانواده در کشور با مصوبه ی 26/1/91 دولت مقرر شد که به مدت دو سال در کل کشور براساس نسخه 02 اجرایی شود.

بنابراین این برنامه اجرا شده و در برخی از آنها به افتتاح رسمی رسیده است.

وی در برخی از استان ها همچون مازندران، سیستان و بلوچستان و تهران در حال نهایی کردن خدمت هستند.

این برنامه در هرمزگان و قزوین در حال بازدید و بررسی قرار گرفته است که انشاالله به زودی افتتاح خواهد شد.

شریعتی اظهار داشت: در قانون بودجه سال 92 منابع مورد نیاز برای پزشک خانواده دیده شده که امیدواریم با تخصیص این بودجه این برنامه را در کل کشور اجرا کنیم.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده افزود: اعتبارات برنامه پزشک خانواده به صورت تفصیلی به مجلس ارائه شده است.

باید توجه داشت که تامین اعتبار برنامه پزشک خانواده علاوه بر وزارت بهداشت به بیمه ها و دولت نیز وابسته است که تا به حال وزارت بهداشت از تامین منابع کم نگذاشته است ولی مشکل ما بیشتر با بیمه ها و دولت است.

طبق بودجه 91 مصوب شد که از کل بودجه اختصاص داده شده به وزارت بهداشت 220 میلیارد تومان آن برای اجرایی شدن پزشک خانواده اختصاص پیدا کند که تا به حال این اعتبار تامین شده ولی اعتبار لازم از طرف بیمه ها تامین نشده است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.