سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس كميسيون شوراها:

پيشنهاد حذف اصلاحيه ماده 35 قانون انتخابات از سوي كميسيون شوراها/ قانون انتخابات بايد سال‌ها قبل اصلاح مي‌شد

رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي کشور در مجلس گفت: اين كميسيون پیشنهاد حذف ماده 35 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را طبق مذاکرات با شورای نگهبان به مجلس ارائه کرده است.

امير خجسته نماينده مردم همدان در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، در تشريح ابعاد گوناگون اصلاح قانون انتخابات كه اين روزها در مجلس مطرح است، گفت: در زمان وزارت پورمحمدي بر وزارت كشور، وي نامه‌اي را در خصوص نواقص و اشكالات قانون انتخابات تنظيم كرده و خدمت مقام معظم رهبري ارسال کرد و همچنين رهبر انقلاب نيز با توجه به حساسيت موضوع و ضرورت آن، موضوع را به تشخيص مصلحت براي بررسي ارجاع كردند تا نواقص انتخابات به بحث گذاشته شده و سیاست‌گذاری شود.

وي در ادامه با توضيح چرايي ورود مجلس به اين مبحث، افزود: طبق اصل 116 قانون اساسي، نحوه برگزاري انتخابات رياست جمهوري را قانون مشخص مي‌كند و اين كار بر عهده مجلس است.

رئیس کمیسیون شوراها اظهار داشت: ضرورتي كه موجب ورود مجلس و مشخصاً كميسيون شوراها و امور داخلي به بحث اصلاح قانون انتخابات شد، لزوم به روز شدن قانون انتخابات با توجه به تجارب و نيازهاي جدید و بهره‌گيري از قوانين مترقي برخي كشورها بود و انجام تکلیف برای اصلاح قانون به هیچ وجه به مفهوم زیر سوال بردن صحت انتخابات‌های قبلی نیست.

خجسته همچنين با اشاره به فعاليت چشمگير اين كميسيون براي تدوين و آماده‌سازي اصلاحيه قانون انتخابات رياست جمهوري، تصريح كرد: نزديك به 4 ماه با افراد مجربي از وزارت كشور، وزارت اطلاعات، مجلس شوراي اسلامي، مركز پژوهش‌ها و بعضاً شوراي نگهبان و برخی از صاحب نظران و کارشناسان جلسات تخصصي در اين خصوص برگزار شد.

خجسته با اشاره به جلسات خود و اعضای کمیسیون شوراها با شوراي نگهبان و آيت‌ا... جنتي براي ايجاد هماهنگي در آماده‌سازي پيش‌نويس اصلاح قانون انتخابات، افزود: تلاشمان بر اين بود كه قانوني خوب و اثرگذار را آماده كنيم و در اين رابطه نيز يكي از بحث‌ها، سن كانديداهاي رياست جمهوري بود که از نقايص مهم قانون انتخابات است.

وي در اين خصوص افزود: مشاهده مي‌شود كه در انتخابات رياست جمهوري به يكباره هزار نفر حضور مي‌يابند و ثبت نام مي‌كنند و از اين تعداد 995 نفر رد صلاحيت مي‌شوند كه همين عامل دستاويز تبليغات غربي‌ها و دشمنان عليه نظام مي‌شد كه 995 نفر رد صلاحيت شده‌اند.

رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي کشور تصریح کرد: اين قانون بايد سال‌هاي قبل اصلاح مي‌شد که در این زمینه كم‌كاري و قصور شده بود، لذا اصلاح و بازنگري آن در كميسيون شوراها و امور داخلي كشور به همراه مشورت با نخبگان، دانشگاهيان و حوزويان صورت گرفت و البته قابل نقد سازنده و بدور از هیاهو است.

خجسته با اشاره به اصلاحیه ماده 35 قانون انتخابات، خاطرنشان كرد: طبق آخرين جلسه‌اي كه چند روز پيش و قبل از مطرح شدن اين قانون در صحن علني با شوراي محترم نگهبان داشتيم با اعضاي اين شورا مذاكره شد و طي اين مذاكرات به اين نتيجه رسيديم كه ماده 35 قانون انتخابات بحث مدير و مدبر و رجل سياسي و مذهبي و شاخص‌هايي كه بايد ايجاد شود مانند پیشنهاد امضاهاي نمايندگان و ديگر موارد آن از قانون انتخابات حذف شود، لذا ما پيشنهاد حذف اين ماده را به مجلس داديم و چون حذف آن با هماهنگي‌ شوراي نگهبان است بر رعایت عدم مغایرت با قانون اساسی تاکید داریم.

خجسته تصریح کرد: با توجه به هماهنگی و تامین نظر شورای نگهبان و انطباق با قانون اساسی، پیشنهاد حذف ماده 35 قانون انتخابات را داده‌ایم تا وفاق بیشتری برای تامین این موضوع ایجاد شود.


انتهاي پيام/س2
برچسب ها: اصلاح ، قانون ، انتخابات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.