سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نسل جديد لوله هاي انتقال نفت و گاز ايران تا نيم قرن عمر مي كنند

يكي از طرح هاي پژوهشكده پليمر پژوهشگاه صنعت نفت جايگزيني خطوط لوله كامپوزيتي با لوله هاي فولادي در جريان عمليات انتقال نفت و گازاست كه با توسعه آن خوردگي فلزات به حداقل مي رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، قادرخانبابايي؛ مسئول طرح كامپوزيت در پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اين مطلب گفت: با جايگزيني لوله هاي كامپوزيتي با لوله هاي فلزي، عمر مفيد لوله به دليل كاهش خوردگي به بيش از 50 سال مي رسد و اين در حالي است كه لوله هاي فلزي بعضا پس از يكسال كاركرد، بدليل خوردگي تعويض مي شوند.

وي تصريح كرد: هدف ازطرح جايگزين كردن لوله هاي  كامپوزيتي با لوله هاي فولادي ، استفاده از سازه هاي كامپوزيتي بجاي فلزات با هدف ارتقاي عمر مفيد لوله هاي انتقال دهنده نفت و گاز است.

خانبابايي  با اشاره به دستاوردهاي اين طرح گفت: خوردگي درسازه هاي فلزي هزينه هاي سنگيني را به صنعت نفت تحميل مي كند و با جايگزيني لوله هاي كامپوزيتي به طور چشم گيري هزينه هاي ناشي از تعويض لوله هاي فلزي كاهش مي يابد.

وي تاكيد كرد: با جايگزيني مخازن، لوله و ديگر سازه هاي فلزي، با سازه هاي معادل كامپوزيتي، وزن كل سكوهاي دريايي مي تواند حدود 10 تا 25 درصد كاهش يابد و به همان نسبت نيز مي توان از پايه هاي سبك تر براي نگهداري سكو استفاده كرد و بدين صورت هزينه هاي ساخت كمترخواهند شد.

مسئول كامپوزيت در پژوهشگاه صنعت نفت، سبك سازي سازه ها و كاهش هزينه نصب و راه اندازي خط لوله را از ديگر مزيت هاي اين طرح خواند و افزود: شركت ملي مناطق نفتخيزجنوب و شركت نفت مناطق مركزي ايران از شركت هاي متقاضي طرح جايگزيني خط لوله هاي فولادي با لوله هاي كامپوزيتي هستند.

وي اظهار داشت: پژوهشگاه صنعت نفت اكنون توسعه دانش فني توليد و استفاده از لوله هاي كامپوزيتي در صنعت حفاري، توسعه كاربرد اين لوله ها در صنعت نفت و گاز واستفاده از كامپوزيت در سازه هاي سكوهاي نفتي را در دستور كار دارد.

خانبابايي يادآورشد: با توجه به نياز صنعت نفت به سازه هاي كامپوزيتي توليد داخل كشور و به منظور ايجاد هماهنگي بين مصرف كننده و توليد كننده، پژوهشگاه صنعت نفت در حال انعقاد تفاهم نامه اي با انجمن كامپوزيت ايران به منظور توسعه دانش فني بومي و كاربرد محصولات با كيفيت توليد داخل در صنعت نفت و گاز كشور است./ر
برچسب ها: نسل ، لوله ، کامپوزیت ، نفت ، توسعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.