همین چند روز پیش بود که در حالي كه پايگاه اينترنتي بلومبرگ از روند نزولي قيمت طلاي سياه در روزهاي اخير خبر داده بود ، وزیر نفت با تاکید بر اینکه دوره نفت ارزان در جهان به پایان رسیده، قيمت نفت صد دلاري را رضايت‌بخش ارزيابي كرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، ماجرا اما از این قرار بود که به‌دنبال ادامه نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی جهان بخصوص آمریکا و اروپا بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی دنیا، قیمت نفت به روند نزولی خود در روزهای اخیر ادامه داده است.

این برای چهارمین هفته متوالی بود که قیمت جهانی نفت با کاهش روبه‌رو شده است. نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا توانسته نگرانی‌ها نسبت به وضعیت خاورمیانه را هم تا حد زیادی جبران کند و مانع از افزایش قیمت نفت به علت تشدید تنش‌های سیاسی در خاورمیانه شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت نفت سبک آمریکا پس از افت یک درصدی در آخرين روز هفته گذشته، روز گذشته تغییر چندانی نداشته است. بر این اساس تازه‌ترین آمارهای اقتصادی در آمریکا نشان می‌دهد تعداد بیکاران این کشور به بالاترین حد خود از ژوئن ۲۰۱۱ میلادی رسیده و تولیدات صنعتی آمریکا نیز با کاهش روبه‌رو شده است.

در همین گیر و دار بحران اقتصادی در آمریکا و در حالی که نمایندگان مجلس از کاهش تولید نفت خبر داده بودند اما، وزیر نفت که پیش از این در یک کنفراس بین‌المللی اعلام کرده بود اگر تحریم‌ها تشدید شود، ایران نقشه شماره۲ را اجرا می‌کند، اظهار داشت که از طرح مجلس برای کاهش تولید نفت خام بی‌خبر است.

بی‌اطلاعی وزیر نفت از طرح کاهش صادرات نفت خام که کميسیون انرژی مجلس شورای اسلامی آن را ارائه داده در حالی است که قاسمی از اجرای نقشه دوم ایران در صورت افزایش فشار تحریم‌های غرب علیه کشور خبر داده بود.

حالا اما وزیر نفت با اشاره به افزایش روز به روز صادرات نفت ایران نسبت به روزهای اول تحریم،از غلبه بر تحریم ها خبر داده و گفته : با تشکیل صندوق حمایت از سازندگان تجهیزات داخلی صنعت نفت مشکلات مالی آنها برطرف می شود.

رستم قاسمی با اشاره به وضعیت عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی به فارس گفت: هرچه به روزهای سرد نزدیک می شویم، قطعا تقاضا برای نفت افزایش می یابد که این امر می تواند در قیمت نفت نیز موثر باشد.

وزیر نفت ادامه داد: هم اکنون قیمت هر بشکه نفت اوپک بیش از ۱۰۰ دلار است که این قیمت مطلوب ما و دیگر کشورهای عضو اوپک است، ولی امیدواریم این قیمت در روزهای آتی نیز افزایش یابد.

قاسمی با اشاره به وضعیت صادرات نفت ایران تصریح کرد: در روزهای اول تحریم فروش نفت ایران کاهش یافت،اما هرچه زمان می گذرد وضعیت صادرات نفت بهبود پیدا می کند و هم اکنون نیز سعی می کنیم صادرات نفت را افزایش دهیم.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: یکی از اولویت های وزارت نفت حمایت همه جانبه از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت و گاز است که با تشکیل این صندوق و حمایت مالی از سازندگان تجهیزات نفتی هم چرخ صنعت نفت می چرخد و هم آنکه سازندگان تجهیزات مورد نیاز صنعت دیگر مشکلات مالی نخواهند داشت.

گفتنی است، زمانی که اتحادیه اروپا صادرات نفت ایران را تحریم کرد تقاضا برای نفت کمتر از تولید بود. پس در این شرایط کمترین زیان به کشورهای تحریم‌کننده وارد می‌شد اما اکنون با آغاز فصل سرد زمان رسیدن پیک تقاضاست. بر این اساس به گفته سیدمهدی موسوی‌نژاد، یکی از طراحان اصلی این طرح در مجلس با توجه به تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا و در پیش بودن زمستان و نیاز کشورهای تحریم‌کننده به نفت برای تأمین سوخت، ایران باید صادرات نفت خود را کاهش دهد. کشورهای عضو اتحادیه اروپایی‌ نیز از همین موضوع نگرانند و با برگزاری جلسات و سمینارهایی درصدد مقابله با این وضعیت هستند
برچسب ها: نفت ، صادرات ، وبگردی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار