سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مواضع رهبر معظم انقلاب در خصوص تحریم ها و دیپلماسی هسته ای جمهوری اسلامی ایران

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مواضع رهبر معظم انقلاب را در خصوص تحریم ها و دیپلماسی هسته ای جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز ، یکی از گامهای لازم برای مدیریت نرم افزاری دیپلماسی هسته ای را ترسیم نقشه راه عملیاتی با استناد به اسناد بالادستی و رهنمودهای مقام معظم رهبری ذکر کرد و نوشت: افق مذاکرات دیپلماتیک با گروه 1+5 ، تحریم ها و تهدیدهای نظامی سه مولفه ای اند که در منظومه راهبرد دیپلماسی هسته ای قرار می گیرند.

این گزارش می افزاید؛ برخی مزیت های ترسیم مواضع رهبری در بخش هسته ای و تحریم ها عبارتند از:

- ریل گذاری مسیر حرکت دیپلمات های هسته ای جمهوری اسلامی ایران به ویژه در شرایط حساس

- پیشگیری از سیاست های جزیره ای

- بستر سازی برای تدوین سند چشم انداز سیاست های هسته ای کشور در افق ایران 1404

- مشخص شدن خطوط قرمز دیپلماسی هسته ای در مذاکرات آتی با گروه 1+5

- تحکیم انسجام فکری – رویه ای میان ساختارهای مرتبط .

بر اساس این گزارش؛ یکی از دلایل موفقیت نظام برای خروج از شرایط حساس امنیتی – سیاسی، نقش آفرینی مقام معظم رهبری در حوزه هایی است که به صورت مستقیم منظومه امنیت ملی را هدف قرار داده اند. در سال های بین 1357 -1368 نیز نقش امام راحل در مهار فتنه های امنیتی و بحران های نظامی، برحسته بود. نقش رهبری امام خمینی (ره) در مدیریت استراتژیک بحران به حدی بود که منافقین و مخالفان نظام برنامه ریزی می کردند. پس از رحلت امام و شکل گیری خلا رهبری ، مقدمه بحران زایی را به وجود آورند ولی گزینش اصلح مجلس خبرگان در کوتاه ترین زمان، از شکل گیری تهدیدهای ناشی از خلا رهبری پیشگیری کرد.

گزارش مذکور در پایان چنین نتیجه می گیرد: رهبر معظم انقلاب یکی از اولویت های دیپلماسی هسته ای را اتخاذ گام های عملیاتی برای خلع سلاح هسته ای فراگیر و جهانشمول ، ارزیابی و بر اجرای کامل مفاد معاهده منع تکثیر تاکید می کنند. برای مثال ایشان در پیامی به اجلاس بین المللی خلع سلاح (28 فروردین ماه 1389 ) فرمودند:

«بزرگ ترین ناقضین معاهده عدم اشاعه قدرت هایی هستند که علاوه بر نقض تعهد خود در ماده (6) معاهده برای خلع سلاح هسته ای حتی در اشاعه عمودی و افقی این سلاح ها گوی سبقت را از دیگران ربوده و من جمله با کمک به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح های هسته ای و حمایت از سیاست های آن رژیم در اشاعه واقعی این سلاح ها نقش مستقیم و مغایر تعهدات خود بر مبنای ماده (1) معاهده ایفا کرده و منطقه خاورمیانه و جهان را با تهدیدی جدی روبرو کرده‌اند».

انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، رهبری ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.