مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی گردش وجوه بودجه عمومی دولت از طریق نظام بانکی در ایران، نحوه ارتباط حسابهای مالی با حسابهای پولی را مورد واکاوی قرار داد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز اعلام کرد: سازوکار و چگونگی جمع‌آوری وجوه عمومی در حساب‌های بانکی و توزیع آن میان دستگاه‌های استفاده کننده از بودجه (دستگاه‌های اجرایی) از طریق حساب‌های بانکی یکی از مهمترین موضوع‌های مورد توجه کارشناسان بودجه به منظور اصلاح مدیریت وجوه عمومی و برقراری انضباط مالی است.

فقدان مدیریت صحیح وجوه سبب می‌شود در برخی مواقع وجوه تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی در حساب‌های بانکی غیرفعال آنها انباشته شود.

این مانده‌های نقدی غیرفعال که در بعضی از موارد به صورت مازادند، موجب افزایش نیاز دولت به استقراض (استفاده از اعتبارات بانکی) برای تأمین مخارج سایر دستگاه‌ها می‌شوند.

علاوه بر آن، مانده حساب‌های غیرفعال در بانک‌های دولتی می‌تواند سبب کاهش محدودیت‌های اعتباری شود، زیرا منابع بیشتری را برای اعتبار در اختیار بخش بانکی قرار می‌دهد، بنابراین شناسایی نظام کنونی مدیریت وجوه بودجه عمومی دولت و سازوکار جمع‌آوری و توزیع آنها در ایران، شرط لازم برای اصلاح و بهبود نظام مدیریت وجوه در دولت است.

هدف این گزارش این بوده است تا از طریق بررسی قوانین و مقررات موجود و سازوکار اجرایی کنونی گردش وجوه بودجه عمومی دولت در ایران، ضمن ارائه شناختی از مدیریت وجوه بودجه عمومی، مشکلات و ضعف‌های احتمالی آن را شناسایی و معرفی کند.

به این منظور محورهای زیر مورد توجه قرار گرفته‌اند:

ـ شناسایی و معرفی قوانین و مقررات مبنای عملیاتی مالی وجوه بودجه عمومی دولت

ـ شناسایی و معرفی جریان‌های ورودی وجوه بودجه عمومی دولت و چگونگی نگهداری و گزارش‌دهی آن

ـ شناسایی و معرفی جریان‌های خروجی وجوه بودجه عمومی دولت و چگونگی نگهداری و گزارش‌دهی آن

ـ شناسایی و معرفی کانال‌های ارتباطی حساب‌های مالی و حساب‌های پولی و نحوه اثرگذاری آنها بر یکدیگر

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، مدیریت ، نظام ، وجوه ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار