سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از انرژی های پایدار بستری برای شکوفایی صنعت گردشگری/ انرژی پاک باید جایگاه خود را در صنعت گردشگری ایران پیدا کند

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری و توسعه پایدار رابطه متقابل و مستقیمی با یکدیگر دارند و استفاده از انرژی های پاک در صنعت گردشگری تقویت و شناسایی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در مراسم گرامیداشت روز جهانی جهانگردی و آغاز هفته گردشگری  که به نام  انرژی پایدار و ارتقای و تقویت توسعه گردشگری نامگذاری شده است افزود: سازمان جهانی جهانگردی، 27 سپتامبر هر سال را به عنوان روز جهانی جهانگردی نامگذاری کرده است؛ این سازمان شعار امسال این روز را گردشگری و انرژی پایدار، تقویت توسعه پایدار انتخاب و از اعضا خواسته است که برای افزایش استفاده از انرژی های نو و پاک در صنعت گردشگری تلاش کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از انرژی های پایدار می تواند علاوه بر توسعه پایدار جوامع، سبب توسعه و رونق صنعت گردشگری نیز شود باید در بحث انرژی پایدار فرصت هایی که درباره استفاده از انرژی های نو و چگونگی استفاده صحیح در جهت تقویت و ارتقاء صنعت گردشگری شناسایی کنیم و اینکه چطور می تواند به انرژی پایدار  به ویژه محیط زیست طبیعی و انسانی کمک کند.

جهانیان اظهار داشت: باید درباره فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و استفاده صحیح درباره آسیب نرساندن و جلوگیری از صدمات موجود به مردم آموزش دهیم. باید به آنها چگونگی استفاده صحیح از انرژی ها و فناوری‌های نوین را یاد داد.

معاون گردشگری ادامه داد: کارگروه ملی گردشگری در دولت با حضور 4 معاون، 8 وزیر به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عالی‌ترین سطح تشکیل شده است. همچنین کارگروه های گردشگری در استان ها که مدتی تعطیل شده بود به دستور ریاست جمهوری دوباره تشکیل شد.
 
وی اظهار کرد: عوارض خروج مسافر در سال گذشته کمتر از 20 میلیارد تومان بود و دستگاه هایی که در بحث توسعه گردشگری و فراهم کردن زیرساخت های ورود و خروج گردشگر فعال هستند از این عوارض سهم می برند، شاید یک تا دو میلیارد آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار بگیرد. با این حال پیگیر هستیم که با افزایش 10 درصدی ورود و خروج مسافران سهم بیشتری از این میزان را در اختیار تبلیغات گردشگری قرار دهیم.
 
معاون گردشگری کشور با اشاره به حجم بالای مسافرت های داخلی هموطنان در ایام مختلف سال اظهار داشت: نوروز امسال شاهد مسافرت 50 میلیون نفر از هموطنان ظرف دو هفته بودیم و در تابستان نیز 66 میلیون نفر به مسافرت رفتند که رشد 88 درصدی را نشان می دهد.

جهانیان با بیان اینکه رونق سفرهای داخلی و مسافرت مردم به مقاصد جدید گردشگری می تواند به توسعه عدالت اجتماعی کمک کند، افزود: انجام سفر به ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی جوامع محلی و افزایش آگاهی مردم کمک می کند و همکاری بین اقوام و ملت ها را سبب می شود.

وی گفت: ما باید فرصت‌های استفاده از انرژی‌های پایدار تجدید‌پذیر، ارتقای صنعت گردشگری و راه‌های جلوگیری از آسیب به طبیعت را شناسایی کنیم و آگاهی و شناخت مردم را نسبت به آن‌ها افزایش دهیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عزم دولت برای توسعه گردشگری و حمایت رییس جمهور از فعالان این عرصه اشاره کرد و گفت: از آغاز دولت نهم گردشگری به یکی از دغدغه‌های مهم میان مردم و مسوولان تبدیل شد که نتیجه آن افزایش سهم سفر در سبد هزینه های خانوارها است.

جهانیان تشکیل کارگروه ملی گردشگری در دولت و فعال شدن کارگروه‌های گردشگری در استان ها را از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه تصمیم گیری برای این بخش عنوان کرد.
 
معاون گردشگری با تاکید بر اینکه سهم ایران باید از درآمد صنعت گردشگری افزایش یابد، گفت از بین بیش از سه هزار دفتر خدمات مسافرتی در کشور تنها 120 دفتر در عرصه ورود گردشگر فعال هستند و این عرصه نیازمند ساماندهی است.

وی با یادآوری اینکه درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از کشور بین سازمان های مختلفی تقسیم می شود و تنها به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص ندارد، افزود: در تلاش هستیم تا سهم سازمان را به 15 درصد این درآمد افزایش دهیم.
 
جهانیان خاطر نشان کرد: این درآمد می بایست صرف معرفی ایران در مجامع جهانی و بویژه حضور در نمایشگاه های بین المللی گردشگری شود.

** برپایی نمایشگاه های گردشگری در سراسر کشور

در ادامه سید حمیدرضا مصطفوی دبیر برنامه های هفته گردشگری نیز در این آیین با برشمردن برنامه هایی که برای این رویداد طراحی شده است، گفت: علاوه بر برگزاری سه نمایشگاه گردشگری در استان تهران که در سعدآباد، نیاوران و پارک پردیسان برپاست، در همه استان ها نیز نمایشگاه های گردشگری در این هفته دایر می شود.

وی افزود: نمایشگاه روستایی و عشایری اقوام ایران در مجموعه سعدآباد در فضایی به مساحت 1600 متر مربع و شامل 100 غرفه برپا شده است که به معرفی اقوام، عشایر، موسیقی، آئین‌های سنتی، سوغات، صنایع دستی و غیره استان‌های مختلف می‌پردازد.
 
مصطفوی ادامه داد: در این نمایشگاه 10 سیاه‌چادر و آلاچیق ترکمن و 6 گروه موسیقی از استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، ایلام، اردبیل و چهارمحال و بختیاری حضور دارند.
 
وی اظهار داشت: کاخ موزه‌ نیاوران نیز میزبان نمایشگاه دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی، اصحاب رسانه، مطبوعات و ناشران است که در فضایی به مساحت 1400 مترمربع و با 120 غرفه برپا شده است.

مصطفوی با بیان اینکه نمایشگاه تخصصی طبیعت گردی در پارک پردیسان برپا شده است، اظهار داشت: این نمایشگاه در فضایی به وسعت 700 متر مربع زیربنا و با حضور 23 غرفه در حوزه‌های تخصصی طبیعت‌گردی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به معرفی ظرفیت‌های طبیعت‌گردی کشور می‌پردازد. /ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.