سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز؛

روز درگذشت مخترعین؛ از مخترع تلویزیون تا دستگاه کپی

درگذشت مخترع اسکاتلندی تلویزیون، درگذشت بنیان گذار کتاب‌شناسی ایران، ترور "برهان الدین ربانی" رئیس شورای عالی صلح افغانستان، کشف دو قطب مثبت و منفی جریان برق در فرانسه و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4شنبه 29 شهریور 1391 خورشیدی، 2 ذی القعده 1433 هجری و 19 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

سقوط هواپیمای حامل کمک به مناطق زلزله زده طبس در شیراز (1357 ش)
پس از وقوع زلزله طبس کمک‌های مردمی و دولتی به این منطقه سرازیر شد. اما در بیست و نهم شهریور 1357ش، یک فروند هواپیمای سی 130 نیروی هوایی که به منظور حمل وسایل و خواربار مورد نیاز مردمِ زلزله زده طَبَس از پایگاه شیراز عازم تهران بود، در حدود ساعت هشت صبح، در فرودگاهِ دوشان تپه سقوط کرد و نه نفر ارتشی در آن کشته شدند.

درگذشت بنیان گذار کتاب‌شناسی ایران (1359ش)

خان‌بابا مشار از پایه‌گذاران کتاب‌شناسی کتاب‌های چاپی فارسی به‌شمار می‌رود. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی و متوسطه خود به خدمت وزارت دارایی درآمد. مُشار ۲۱ سال در وزارت دارایی کار کرد و سرانجام به میل خود بازنشسته شد و به کشاورزی و تحقیق پرداخت. برجسته‌ترین اثر او کتابی است که به فهرست مؤلفان کتاب‌های چاپی عربی و فارسی اختصاص دارد.خان‌بابا مشار در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی درگذشت.

رحلت آیت اللَّه "سید محمد علی موحد ابطحی" (1381 ش)

آیت اللَّه حاج سید محمد علی موحد ابطحی در سال 1309 ش در اصفهان، زاده شد. وی پس از فراگیری علوم مقدماتی، در پانزده سالگی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد. آیت اللَّه موحد ابطحی در قم در درس‌های خارج آیات عظام سید حسین بروجردی، سید محمد حجت کوه کمره‌ای، سید محمد محقق داماد، سید احمد خوانساری، سید محمدرضا گلپایگانی و علامه طباطبایی شرکت جست و در علوم عقلی و نقلی به مدارج بالایی دست یافت. آن فقیه بزرگوار سپس در سال 1333 ش به نجف اشرف کوچید.
وی در سال 1353ش پس از بیست سال تحصیل و تدریس در نجف، به قم بازگشت و بساط تحقیق، تألیف و تدریس را در حوزه عملیه قم گسترانید. از او بیش از یکصد و ده عنوان کتاب در علوم تفسیر و فقه، اصول و رجال، حدیث، تاریخ، کلام و فلسفه و سایر مسائل اسلامی بر جای مانده است که تهذیب المقال فی شرح الرّجال در 5 جلد، اصول الفقه در 4 جلد، اخبار الرُّواة در 10 جلد، المعراج در 2 جلد و حیاةُ الرَّسول از آن جمله‌اند. سرانجام پس از 72 سال زندگی، در بیست و نهم شهریور 1381 ش در قم بدرود حیات گفت.

ترور "برهان الدین ربانی" رئیس شورای عالی صلح افغانستان(1390ش)
برهان‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، رئیس جمهور سابق این کشور از ولایت بدخشان بود. ربانی در زمان مرگ رئیس شورای عالی صلح در افغانستان و مذاکره کننده ارشد دولت با گروه طالبان بود. این شورا وظیفهٔ مذاکره با گروه طالبان با هدف دستیابی به صلح پایدار و یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان را بر عهده داشت. برهان‌الدین ربانی در بیست و نهم شهریور ۱۳۹۰ در اثر یک انفجار انتحاری در منزل خود کشته شد.

درگذشت "میرخواندخاوند شاه" نویسنده و محقق(903 ق)
محمد بن برهان الدین خاوندشاه بلخی معروف به میرخواند در سال 837 ق در بلخ به دنیا آمد. درجوانی به هرات رفت و در دستگاه وزیر امیرعلیشیر نوایی وارد شد واز کمک‌های وی برخوردار گردید. میرخواند از طرف "سلطان حسین بایقرا" به ریاست خانقاه منصوب گردید و به نوشتن تاریخ جامعی مأمور شد. نام این کتاب روضةالصفا می‌باشد که از آفرینش عالم تا جلوس سلطان حسین به تخت سلطنت را در بر گرفته است. میرخواند پس از یک بیماری طولانی، در سال 903 ق در 67 سالگی در خانقاه هرات درگذشت.

درگذشت "چستر کارلسون" مخترع دستگاه کپی(1968)

19سپتامبرسال 1968 میلادی: «چستر کارلسون» مخترع دستگاه کپی درگذشت . اواین دستگاه را به سال 1938میلادی اختراع کرد . کارلسون دربخش ثبت یک کارگاه الکترونیکی کارمی کرد و دشواری تهیه رونوشت ازنمونه های طرح‌ها ، مشکلی عمده برای وی محسوب می‌شد. کارلسون اگر چه راه کارهای گوناگونی رابرای تکمیل ماشین کپی درطول 4سال بررسی کرد، تاسال 1940میلادی درکسب حمایت شرکت‌ها درتولید ماشین کپی ناموفق بود . تااینکه درسال 1947 میلادی شرکت «هالوید » از«رُچستر» درنیویورک پروانه این طرح راصادرکرد. این شرکت بعدها به «زیراکس» تغییر نام داد و نخستین دستگاه یا ماشین کپی این شرکت به سال 1958میلادی تولید شد.

کشف دو قطب مثبت و منفی جریان برق در فرانسه (1733م)
"دوفا "دانشمند فیزیکدان فرانسوی موفق به کشف یکی از قوانین الکتریسیته شد .وی بعد از آزمایش‌ها و تحقیقات فراوان ثابت کرد که جریان برق ،معلول دو قطب به نامهای" مثبت "و" منفی "است و چنانچه یکی از دو قطب وجود نداشته باشد جریان برق نیز وجود نخواهد داشت .

ساخت "نفت مصنوعی" از طریق تقطیر زغال سنگ (1907م)
« جیمزیانگ» شیمیدان انگلیسی نخستین کسی بود که توانست برای بدست آوردن مواد مولد حرارت و انرژی به نفت مصنوعی دست بابد . اوموفق شد که ازتقطیرذغال سنگ موادی شبییه نفت تهیه کند وازآن پس بانی صنعت نفت مصنوعی لقب گرفت . شایان توجه است که جیمزیانگ مالک یک معدن بزرگ ذغال سنگ و یک آزمایشگاه کامل و مجهزبود و به کمک همین‌ها موفق به کشف نفت مصنوعی شد.

درگذشت "ریچارد لاجی بیرْدْ" مخترع اسکاتلندی تلویزیون (1956م)

جان لاجی بیرْدْ، مخترع اسکاتلندی در 17 آوریل 1889م در اسکاتلند به دنیا آمد و از جوانی با برپا کردن کارگاهی کوچک به آزمایش‌هایی درباره نور و نورافکن پرداخت. او در سال 1924م پس از کوشش‌های فراوان موفق شد تا به آرزوی دیرین بشر که دیدن تصاویر و اشیاء به وسیله عکس از راه دور بود جامه عمل بپوشاند. بیرد در این زمان اولین تلویزیون ابتدایی و ساده را اختراع کرد و توانست تصویر یک صورت را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل سازد.
در نهایتْ جان بیرد در 17 آوریل 1926م اولین تصویر تلویزیونی را برای انجمن سلطنتی انگلیس در لندن به معرض نمایش گذاشت و مورد تشویق فراوان قرار گرفت. با این حال وی کوشش کرد تا این اختراع را کامل‌تر سازد. در سال 1929م تلویزیون بعدی او مورد قبول یکی از رسانه‌های خبری قرار گرفت. بیرد هم‌چنین پس از نمایش اولین تلویزیون رنگی در سال 1941م، موفق شد تا در سال 1946م تصاویر سه بعدی رنگی را با صدایی مناسب تولید نماید. جان لاجی بیرد سرانجام در 19 سپتامبر 1956م در 67 سالگی درگذشت.

تشکیل اولین دولت آزاد الجزایر توسط سران انقلاب این کشور (1958م)
هم‌زمان با اوج‌گیری نهضت‌های آزادی‌خواه، قیام مردمی در الجزایر در اول نوامبر 1954م علیه دولت استعمارگر فرانسه آغاز گردید و ارتش آزادی‌بخش الجزایر برای سازماندهی مبارزه، تشکیل شد. با این حال در 19 سپتامبر 1958 حکومت موقت جمهوری الجزایر اعلام موجودیت نمود و شورای میهنی انقلاب نقش پارلمان این جمهوری و رهبری دولت را برعهده گرفت. ناکام ماندن ارتش فرانسه، در سرکوبی این قیام، سرانجام به استقلال الجزایر در 5 ژوئیه 1962 انجامید.

برخی از رویدادهای 19 سپتامبر
86: آنتونیوس پیوس Pius که بعدا امپراتور روم شد به دنیا آمد. وی تنها امپراتور روم بود که با ایران نجنگید.
1893: زنان کشور نیوزیلند حق شرکت در انتخابات به دست آوردند.
1957: آمریکا نخستین آزمایش اتمی زیر زمینی را در "نوادا" انجام داد.
1955: خوان پرون ناسیونالیست آرژانتینی،بر اثر یک کودتا از ریاست دولت برکنار شد.
2004: کمیته مرکزی 198 نفری حزب کمونیست چین با کناره گیری "ژیانگ زمین " 78 ساله از ریاست کمیسیون مرکزی فرماندهی ارتش خلق موافقت کرد و این سمت مهم و حساس را برعهده "هو جین تائو" رئیس جمهوری 60 ساله چین قرارداد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم روز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.