درگذشت استاد «شهریار» و روز شعر و ادب فارسی، انتشار پیام حضرت «امام خمینی» به مناسبت وقوع زلزله طبس، عملیات کوچک ظفر 1، تهاجم ارتش سرخ شوروی به لهستان و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز دوشنبه 27 شهریور 1391 خورشیدی، 30 شوال 1433 هجری و 17 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

درگذشت شاعر معاصر، «محمدحسین بهجت تبریزی» معروف به «شهریار» و روز شعر و ادب فارسی (1367 ش)

سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در سال 1285 ش در خانواده‌ای اهل ادب در تبریز به دنیا آمد. ایام کودکی او با جنبش آزادی‌خواهان مشروطه به رهبری ستارخان و باقرخان همراه بود. وی در کودکی با قرآن و دیوان حافظ آشنا شد و پس از تحصیل مقدمات حوزوی، به تهران رفت و وارد مدرسه دارالفنون گردید. شهریار سپس وارد مدرسه طب شد، ولی در پی یک جریان عاطفی و پس از 5 سال تحصیل، بدون اخذ مدرک دکتری، تهران و دانشکده را ترک گفت و در خراسان وارد خدمت دولتی گردید. او در نیشابور به دیدار کمال‌الملک، نقاش مشهور رفت و شعری درباره وی سرود. شهریار از آن پس مدتی در تهران سکونت داشت و از سال 1319 ش در تبریز اقامت گزید. وی همزمان با اوج‌گیری نهضت اسلامی، با زبان شعر، انقلاب اسلامی را همراهی کرد.

شهریار، به عنوان یکی از مشهورترین غزل‌سرایان معاصر، معروفِ خاص و عام است. او به تجدد و نوآوری در شعر گرایش محسوسی داشت و اشعاری که برای نیما یوشیج و به یاد او سروده، حکایت از این موضوع دارد. شهریار در سال 1367 در مراسم مجتمع هنر و ادبیات دفاع مقدس به دریافت لوح دست خط زرین حضرت امام، دیپلم افتخار و سکه یادبود مجتمع به عنوان برگزیده شعر، نائل آمد. این شاعر شهیر سرانجام در بیست و هفتم شهریور 1367 ش در سن 82 سالگی در تهران درگذشت و در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد. برای پاسداشت مقام ادبی استاد محمدحسین شهریار و نکوداشت این شاعر پرآوازه، سالروز درگذشت وی برابر با بیست و هفتم شهریور، به عنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.

انتشار پیام حضرت «امام خمینی» به مناسبت وقوع زلزله طبس (1357 ش)
پس از وقوع زلزله شدید طبس در 25 شهریور 1357، رژیم پهلوی در اقدامی ریاکارانه، به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرد. حضرت امام خمینی (ره) پس از این اقدام دستگاه، ضمن صدور پیامی از نجف و ارسال پیام تسلیت و همدردی برای بازماندگان حادثه، نقشه دربار را افشا نمودند. ایشان در مورد پیام عزای عمومی که از سوی رژیم پهلوی اعلام شده بود گفتند: آنهایی که هزاران نفر از بهترین فرزندان ما را در روز 17 شهریور 1357 بی‌رحمانه، قتل‌عام کرده‌اند، امروز برای انحراف اذهان، به تعزیه‌سرایی پرداختند و اشک تمساح برای زلزله‌زدگان می‌ریزند. حضرت امام همچنین در این پیام از همه مسلمینِ غیرتمند خواستند که مستقیماً به کمک زلزله‌زدگان بشتابند.

عملیات کوچک شهید مدنی در غرب سوسنگرد توسط سپاه پاسداران (1360 ش)
عملیات شهید مدنی در تاریخ بیست و هفتم شهریورماه ۱۳۶۰ هجری شمسی به‌منظور انهدام توان رزمی دشمن در منطقه عمومی سوسنگرد، به‌صورت محدود صورت گرفت. این عملیات، آخرین اقدام محوری ایران در سال اول جنگ به‌شمار می‌رفت که طی این یورش کوتاه‌مدت، نیروهای سپاه و ارتش توانستند با یاری یکدیگر، ضمن ۲ کیلومتر پیشروی و جلو بردن مواضع خودی، ۵۰ دستگاه تانک دشمن را منهدم و ۱۶۹۰ تن از افراد دشمن بعثی را کشته، زخمی و یا اسیر نمایند.

عملیات کوچک ظفر 1 در استان دهوک عراق توسط سپاه (1366 ش)
عملیات ظفر 1 در تاریخ 27 شهریور 1366 در عمق دویست کیلومتری خاک عراق در استان دهوک و سلیمانیه عراق با هدف انهدام مراکز نظامی رژیم بعثی عراق به اجرا درآمد. رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، با حمله به شهرهای این منطقه، موفق به آزادسازی آن‌ها شده و نیروهای دشمن را منهدم ساختند. رزمندگان در ادامه، 60 پایگاه دشمن را به آتش کشیدند و پس از آن، منطقه‌ای به وسعت 30 کیلومتر مربع را تحت کنترل خود درآوردند. رزمندگان اسلام در شب دوم عملیات، مرحله دوم حمله را با یورش به قرارگاه‌ها، پل‌ها و محل‌های استقرار دشمن در عمق 200 کیلومتری خاک عراق آغاز کردند و ضربات سنگینی به دشمن وارد نمودند. در این عملیات علاوه بر انهدام ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و تعدادی خورو و انواع سلاح سبک و نیمه سنگین و چندین انبار مهمات، تعداد هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی و پانصد تن دیگر به اسارت قوای اسلام درآمدند.

درگذشت «شریک بن عبداللَّه نَخَعی» محدث و فقیه (177 ق)
ابوعبداللَّه شریک بن عبداللَّه کوفی نَخَعی، فقیه فاضل و محدث، در سال 75 یا 95 ق در بخارا به دنیا آمد. وی در دوران خلافت منصور دوانیقی، دومین خلیفهٔ عباسی به قضاوت کوفه و سپس اهواز منصوب گردید. نَخَعی نسبت به امام علی (ع) و خاندان اهل‌بیت (ع) ارادت فراوان و به بنی‌امیه بغض بی‌اندازه‌ای داشت. او به هوشمندی مشهور بود و در قضاوت، عدالت می‌ورزید. وفات نَخَعی در کوفه روی داد.

تهاجم ارتش سرخ شوروی به لهستان در آغاز جنگ جهانی دوم (1939 م)
پس از حمله ارتش آلمان به لهستان و اعلان جنگ انگلستان و فرانسه به آلمان و شعله‌ور شدن بیشترِ آتش جنگ جهانی دوم، شوروی علی‌رغم توافق سری خود با آلمان برای حمله به لهستان، در ابتدا به لهستان یورش نبرد. سرانجام در روز هفدهم سپتامبر 1939 م که هزیمت و عقب نشینی ارتش لهستان در برابر نیروهای هیتلر آغاز شده بود، استالین فرمان حمله به خاک لهستان را صادر کرد و ارتش سرخ بدون برخورد با مقاومت جدی نظامیان لهستان، شروع به پیشروی نمود. لهستان سرانجام پس از چهار هفته مقاومت در برابر دو همسایه نیرومند شرقی و غربی خود، شکست خورد و نبرد دلیرانه ورشو در آخرین روزهای جنگ، پایان بخش این نبرد نابرابر بود. در جریان این جنگ، بیش از سی‌صد هزار لهستانی جان باختند.

قتل عام فلسطینیان اردوگاه‌های «صبرا و شتیلا» توسط رژیم صهیونیستی (1982 م)

پس از کشته شدن بشیر جُمیِّل، رئیس جمهور دست نشانده لبنان، طرحی برای کشتار فلسطینیان عنوان گردید. مسئله مخالفت شدید حزب کتائب - که بشیرجُمیِّل نیز عضو آن بود - با فلسطینی‌ها، به صورت بهانه‌ای در اختیار رژیم اسرائیل قرار گرفت. بنابراین با تصویب مناخیم بگین نخست وزیر و دستور آریل شارون، وزیر جنگ وقت اسرائیل، از بامداد هفدهم سپتامبر 1982 م، نظامیان این رژیم، اردوگاه‌های صبرا و شتیلا را محاصره کردند و سپس فالانْژْهای وابسته به دولت دست نشانده لبنان، قتل عام غیرنظامیانِ فلسطینی را در این اردوگاه‌ها آغاز کردند. این تهاجم وحشیانه 40 ساعت ادامه یافت و در جریان آن، نزدیک به 3300 تن از فلسطینی‌ها کشته شدند. اردوگاه شتیلا در سال 1954 م در بیروت به وجود آمده بود و اردوگاه صبرا نیز جزو اردوگاه‌های فلسطینی در منطقه بیروت و جبل عامل به شمار می‌رفت. این جنایت هولناک، خشم افکار عمومی جهان را برانگیخت و لکه ننگ دیگری در کارنامه رژیم اشغال‌گر قدس و مزدورانِ آن در لبنان بر جای نهاد.

درگذشت ویلیام هنری فوکس تالبوت از پیشگامان اختراع عکاسی ( 1877 م)
ویلیام هنری فاکس تالبوت
William Henry Fox Talbot فوریه ۱۸۰۰-۱۷ سپتامبر ۱۸۷۷ دانشمند، فیزیکدان و عکاس بریتانیایی بود. او به عنوان پدر عکاسی شناخته می‌شود. شیوه منفی-مثبت در عکاسی از ابتکارات او در عکاسی است. با این شیوه امکان چاپ تعداد نامحدودی تصویر مثبت از روی یک تصویر منفی اصلی میسر شد. وی همچنین در سال ۱۸۴۰ کشف کرد که می‌توان با کمک زمان نوردهی بسیار کوتاه و به وسیله گالو نیترات نقره تصویر مخفی را ظاهر کرد.

برخی از رویدادهای 17 سپتامبر
1980: آناستازیوساموزا دیکتاتور نیکاراگوئه که از کشور خود فرار کرده بود در شهر آسانسیون در پاراگوئه ترور شد.
1877: هنری فاکس تالبوت
Talbot یکی از پیشتازان حرفه عکاسی که انگلیسی بود درگذشت.
2003: دولت آمریکا یک کمپانی روسی را متهم به همکاری با ایران در طرح گلوله لیزری هدایت شونده برای توپ کرد و در فهرست شرکتهای ممنوع المعامله خود قرارداد.
2003: رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا بالاخره اعتراف کرد که واقعه 11 سپتامبر ارتباط به صدام حسین نداشته است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید



برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار