سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لایجانی:

پيش‌نويس قانون راديو و تلويزيون در مجلس/ تخريب پارلمان خطرناك است

رييس مجلس شوراي اسلامي در ضیافت افطار با خبرنگاران گفت: مدتي است در كشور نوعي ور رفتن به پارلمان براي عده‌اي شيرين شده است؛ موضوعي كه در آن تحقير نهفته است و اين در حاليست كه تاريخ كشور نشان مي‌دهد هرگاه پارلماني قوي در كشور وجود داشته، كشور از استقلال بهره برده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 16 مردادماه) طی سخنانی در مراسم ضیافت افطار با اصحاب رسانه که به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار برگزار شد، ضمن تبریک این روز به اصحاب رسانه گفت: کار رسانه‌ها کار سهل و ممتنعی است و البته هم شیرین است و هم با مشکلاتی مواجه است و بنده به خاطر سوء سابقه‌ای که در این حوزه داشتم، به سختی‌های کار رسانه‌ها توجه دارم.
وی با تأکید بر اینکه باید کار رسانه را محترم شمرد و عظیم دانست، افزود: بخشی از هدایت مردم و آگاهی دادن به ملت که بسیار مهم است توسط رسانه‌ها انجام می‌شود و اگر ما هدایت مردم را از اموری بدانیم که کار پیامبران است، امروز این پیام‌رسانی بر عهده رسانه‌ها است.
رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: بهتر است افرادی که در حوزه خبر فعالیت می‌کنند از آراستگی معنوی برای این کار برخوردار باشند تا دچار خطا نشوند و باید انسان خودش را وقف این کار کند اما گاهی افراد امتیاز رسانه‌ای را می‌گیرند ولی این امتیاز را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.
عل لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری اینکه کار رسانه‌ها به دلیل حساسیتی که دارد نیازمند نظارت و هدایت مستمر است، بر لزوم وقت‌گذاری به دلیل اهمیت فعالیت رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: کار رسانه، کار شیرینی است که مشکلاتی را نیز به همراه دارد و محصول کار و عرضه آن در ارائه تازه‌ها برای افرادی که عشق به این کار داشته باشند بسیار شیرین است.
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس نهم تدوين قانون جامع رسانه‌ها را در دستور كار قرار داده است، خطاب به خبرنگاران گفت: از شما تقاضا دارم به اين امر مهم پرداخته و نظرات‌تان را به مجلس ارائه دهيد، اكنون اين طرح در كميسيون فرهنگي در قالب نظام جامع رسانه در حال بررسي است تا علاوه بر در نظر گرفتن حقوق رسانه‌ها آزادي فكر و انديشه آنها را نيز در نظر گيرد.
وي در ادامه تاكيد كرد: مجلس به دنبال آن است كه با تصويب قانون جامع رسانه‌ها از كار رسانه‌ها حمايت كرده و نظم منطقي در اين رابطه به وجود آورد.
لاریجانی همچنین تصریح کرد: در كميسيون فرهنگي مجلس پيش‌نويسي در مورد قانون راديو و تلويزيون مطرح است تا مشكلات آنها نيز رفع شود، از اين رو ضروري است كه خبرنگاران مربوطه نظرات خود را به مجلس ارائه دهند.
رييس قوه مقننه همچنين به بيان انتظاراتي از خبرنگاران و رسانه‌ها پرداخت و گفت: در حال حاضر در كشور ما مردم اطلاع كافي از حقوق‌شان ندارند كه بسياري از پرونده‌هاي موجود در دادگاه‌ها نيز به دليل وقوف نداشتن افراد به حقوق‌شان است.
وی کمبود آگاهی نسبت به قوانین را از دیگر مشکلات موجود دانست و گفت: از آنجایی که پارلمان از نطر سیاسی جای پرتنشی است و بیشتر خبرنگاران ابعاد سیاسی این موضوع را پیگیری می‌کنند اما آن وظیفه مهمتر را مورد توجه قرار نمی‌دهند یا کمتر مد نظر دارند لذا ما می‌خواهیم که رسانه‌ها نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند چرا که فایده آن به مردم می‌رسد.
رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه افزود: مدتي است برداشت مي‌كنم در كشور نوعي ور رفتن به پارلمان براي عده‌اي شيرين شده است؛ موضوعي كه در آن تحقير نهفته است و اين در حاليست كه تاريخ كشور نشان مي‌دهد هرگاه پارلماني قوي در كشور وجود داشته، كشور از استقلال بهره برده است.
رييس قوه قانون گذاری کشور با بيان اين‌كه پارلمان ايران در دوره‌هاي گذشته از قبل از مشروطه تا كنون تاريخ پرفراز و نشيبي را طي كرده است، گفت: زماني در همين پارلمان نمايندگان جلوي دولت‌ها و استعمار خارجي ايستاده و پناهگاه ملت و زماني ديگر بله قربان‌گو شده بودند و اين تاريخ به خوبي نشان مي‌دهد تنها جايي كه حقوق مردم را مي‌تواند صيانت كند، پارلمان است؛ از اين رو مجلس بايد از وزانت ،‌ احترام و اقتدار برخوردار باشد.
لاريجاني در ادامه تصریح کرد: قطعا پارلمان همچون نهادهاي ديگر داراي اشتباهاتي است اما نبايد آن را تحقير كرد، اتفاق مهم زماني مي‌افتد كه دولتمردان چنين رويكردي را اتخاذ كنند و اين موضوع نگراني‌ها را بيشتر مي‌كند و آنها نبايد تصور كنند پارلمان ضيقي موجب تنگي كار براي ديگران است.
رييس مجلس افزود: پارلمان جايي است كه از حقوق مردم حمايت مي‌كند؛ از اين رو دستگاه‌ها نبايد احساس كنند مجلس باعث تنگي كار آنها مي‌شود.
وي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه ايراد نقد به كار همه قوا مفيد است، گفت: قطعا كار پارلمان داراي نقص است و نقدي كه در جاي خود درست مطرح شود باعث پويايي پارلمان مي‌‌شود؛ البته در اين راه بايد به اين نكته توجه كرد كه اصولا كار تخريبي در مورد پارلمان امري خطرناك است.
لاريجاني با اشاره به اینکه در شرايط حساسي كشور كه با آن مواجه است و يكي از دوره‌هاي اساسي به شمار مي‌آيد، كار با يك فشار بيروني همراه است، افزود: از بيرون از كشور تلاش مي‌كنند مشكلات دروني بخصوص اقتصادي را براي ما به وجود بياورند؛ لذا يك نوع اولويت‌بندي براي كشور نياز است و در چنين شرايطي نهادهاي اصلي و مسوولان كشور در كنار رسانه‌ها بايد به طور دقيق با رصد مسائل اقتصادي كشور و ارزيابي آنها راه‌هاي درست را ارائه دهند؛ بخصوص اينكه مقام معظم رهبري بر تمركز بر رونق بخش توليد داخلي تاكيد كرده‌اند.
رييس قوه مقننه با تاکید بر اینکه در شرايط فعلي به هم‌داستاني بين همه مسوولان و رسانه‌ها نياز است و در اين راه رسانه‌ها مي‌توانند بسيار كمك‌كننده باشند، تصریح کرد: ما در كشوري هستيم كه اختلاف نظرها و مسائل مختلفي مطرح مي‌شود اما بايد با اولويت‌بندي به خاطر خيلي از مسائل اصلي، از مسائل فرعي چشم‌پوشي كرد و در اين راه رسانه‌ها نبايد مسائل فرعي را در نظر بگيرند و از مسائل اصلي غافل شوند.
لایجانی افزود: در حال حاضر شرايط منطقه و بين‌الملل به گونه‌اي شده است كه نوعي همگرايي براي فشار به ملت ايران به وجود آمده كه نقطه كانوني آن مسائل اقتصادي است، لذا علاوه بر تمهيد زمينه‌هاي سياسي لازم، براي ايجاد هم‌افزايي در اراده‌ها براي بهبود شرايط، بايد تدبير درست در امور اقتصادي توسط قواي مختلف اتخاذ شود كه در اين بين نقش رسانه‌ها بسيار مهم و اثرگذار است.
علی لاریجانی در خاتمه از زحمات خبرنگاران حوزه پارلمان که اخبار مجلس را ارسال می‌کنند، تشکر کرد و گفت: ما از نظرات شما که در روزنامه‌ها و سایت‌ها منتشر می‌شود، استفاده می‌کنیم.
انتهای پیام/ب2
برچسب ها: لاریجانی ، تخریب ، رادیو ، قانون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.