رئیس مجلس سنای پاکستان گفت: هر دو کشور ایران و پاکستان قربانیان تروریسم هستند و امروز مصمم‌اند با این بلیه مبارزه و آن را ریشه کن و با تمام اشکال آن مخالفت کنند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران سیدنایر حسین بخاری با حضور در صحن علنی امروز(يكشنبه) مجلس گفت: امروز در ميان برادران خود ايستاده ام چرا كه پاكستان عميقا روابط برادرانه خوب با ايران را ارج نهاده و هر دو كشور از روابط منحصر به فردي كه از ايمان مشترك و رقابتهاي فرهنگي و سنتهاي مشتركي كه به قرن ها پيش برمي گردد بهره مند هستند.

وي در ادامه افزود: اصول هدایتگر سیاست خارجی پاکستان بر هنجارهای شناخته شده بین‌المللی شامل روابط بین‌المللی با کشورها، به عبارتی برابری حاکمیت، مداخله‌نکردن در امور کشورهای دیگر، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، تهاجم نکردن و حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات مبتنی است.


وی در ادامه افزود: اهداف سیاست خارجی پاکستان حراست از امنیت حیاتی و منافع ژئواستراتژیک از جمله کشمیر، ارتقای پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی پویا، مترقی، میانه‌رو و دموکراتیک و گسترش روابط دوستانه با همه کشورهای جهان به‌ویژه همسایگان نزدیک است.

رئیس مجلس سنای پاکستان با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران اولين كشوري بود كه پاكستان را در در سال 1947 به رسميت شناخت، تصريح كرد: پاکستان و ایران از نگرشهای مشترکی در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردارند و در مجامع بین‌المللی همکاری نزدیک انجام می‌دهند.

وي همچنين به ديدار محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان با رئيس جمهور پاكستان اشاره كرد و گفت: ميان روساي جمهور دو كشور قرابت و پيوند مستحكمي برقرار است به طوري كه رئيس جمهور اسلامي ايران در ميان روساي ساير كشورها اولين مقامي بود كه پس از تشكيل دولت كنوني پاكستان در سال 2008 از اين كشور ديدار به عمل آورد و همچنين در ماه فوريه 2012 نيز مجددا از اين كشور بازديد كرد  كه متقابلا آصف‌علي زرداري نيز به عنوان رئيس جمهور پاكستان چهار بار از ايران ديدار كرده است.


وی به همکاری ایران و پاکستان در سازمان همکاریهای اقتصادی اکو اشاره کرد و افزود:‌ هر دو کشور در جهت ارتقای همکاریهای فرهنگی و اقتصادی میان کشورهای عضو این سازمان با یکدیگر همکاری می‌کنند.

بخاری همچنين با بیان اینکه ایران و پاکستان دو بازیگر مهم منطقه هستند، گفت: برخورداری از مرزهای مشترک و موقعیت راهبردی منحصر به فرد آنها را به سمتی سوق می‌دهد که ماهیت و محتوای روابط برادرانه‌شان تاثیر عمیق بر صلح و ثبات همه منطقه خواهد داشت.

بخاري در ادامه به پروژه‌هاي در دست اقدام ميان دو كشور اشاره كرد و گفت: اين پروژه‌ها عبارتند از پروژه خط لوله گاز ايران و پاكستان كه از طريق آن پاكستان تا دسامبر سال 2012 از ايران گاز دريافت خواهد كرد و نشانه‌اي از همكاري‌هاي گسترده ميان جمهوري اسلامي ايران و پاكستان است .

وي همچنين اظهار داشت: پيشنهاداتي نيز از سوي هر دو طرف در دست بررسي است كه از جمله آنها مي‌توان به پيشنهاد تاسيس يك پست مرزي جديد در گبد (پاكستان) ريندان(ايران) و همچنين مند(پاكستان) پشين(ايران)، افتتاح كنوسولگري پاكستان در بندر عباس و افتتاح مركزي در پاكستان و همچنين بهبود 333 كيلومتر راه آهن كويته - تفتان با هزينه بالغ بر 700 ميليون دلار اشاره كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پيش از سخنان رئيس سناي پاكستان علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: روابط تاریخی ایران و پاکستان به عنوان کشورهای دوست و همسایه همواره برای منطقه ثبات و پایداری به ارمغان آورده است.

وي در ادامه افزود: تحولات چند سال اخیر نیز شرایطی در پاکستان ایجاد کرد و تغییرات دموکراتیکی در قوای مقننه و مجریه این کشور ایجاد شد که دوستی دو کشور را عمیق‌تر کرد .

لاريجاني اظهار داشت: در عرصه اقتصادی ، سطح روابط تجاری دو کشور رشد خوبی داشته ، رایزنی‌های سیاسی طرفین در مسائل منطقه‌ای نیز بسیار خوب بوده و همکاری‌های پارلمانی نیز رشد خوبی کرده است.

لاریجانی افزود: سفر آقای نیر حسین بخاری رئیس مجلس سنای پاکستان را به کشورمان به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این سفر دستاوردهای خوبی برای دو ملت داشته باشد.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار