طیبی گفت: طرح پرلز یک مطالعه بین المللی است که میزان سواد خواندن و درک مطلب در پایه چهارم ابتدایی را مورد بررسی قرار میدهد و در خراسان جنوبی، این طرح بین دانش آموزان پایه چهارم دبستان دخترانه علیزاده بیرجند اجرا شد.
او هدف از این مطالعه را شناخت نقاط ضعف و قوت نظام آموزشی و ارائه اطلاعات لازم در حوزه خط مشیهای تعلیم و تربیت دانست و گفت: این مطالعه از سال ۲۰۰۱ آغاز شده وهر ۵ سال یکبار اجرا می شود و این پنجمین ارزیابی است که روند پیشرفت خواندن را دریک دوره ۲۰ ساله بر اساس چهارچوبهای علمی مورد مطالعه قرار میدهد.
طیبی گفت: پرلز از سوی انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) که یک موسسه بین المللی مستقل است انجام می شود و مدیریت انجام این مطالعه در جمهوری اسلامی ایران در مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز مستقر در پژوهشگاه آموزش و پرورش انجام می شود.
معاون پژوهش، برنامه ریزی وتوسعه مدیریت آموزش و پرورش خراسان جنوبی به مشارکت بیش از ۵۰ کشور جهان در این مطالعه اشاره کرد و گفت: ایران یکی از کشورهایی است که در هر ۵ نوبت مشارکت داشته و دبستان دخترانه علیزاده بیرجند یکی از مدارس منتخب کشور به شمار میرود.